Ponad 90 proc. największych polskich firm produkcyjnych jest już obecnych na zagranicznych rynkach – stwierdza przedstawiony wczoraj raport KPMG oraz Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych.

W ciągu ostatnich pięciu lat wartość bezpośrednich inwestycji polskich firm za granicą zwiększyła się ponadsześciokrotnie. Momentem przełomowym okazał się rok 2004, w którym Polska przystąpiła do Unii Europejskiej.

Aż 88 proc. ze wszystkich firm obecnych na zagranicznych rynkach eksportuje swoje produkty, 55 proc. współpracuje z zagranicznymi partnerami, a 23 proc. ma swoje filie za granicą. Eksport to zwykle pierwszy etap ekspansji. Na inwestycje we własne oddziały produkcyjne decyduje się tylko 18 proc. przedsiębiorców. – Większość polskich spółek woli nasz kraj, ponieważ produkowanie za granicą jest wciąż stosunkowo mało opłacalne – twierdzi partner w KPMG Sylwester Grochowina. 

[wyimek]88 proc. polskich firm działających za granicą jest obecnych w Europie Zachodniej[/wyimek]

Preferowanym regionem ekspansji jest Europa Zachodnia (88 proc.), następnie Europa Środkowa i Bałkany (71 proc.) oraz Europa Wschodnia (61 proc.). Największy odsetek podmiotów działa na rynku niemieckim (75 proc.), kolejnymi rynkami są czeski i ukraiński. Raport informuje, że już 38 proc. przychodów firm produkcyjnych pochodzi z działalności zagranicznej. W kolejnych latach przewidywany jest wzrost tego odsetka o połowę.