Ministerstwo Środowiska deklaruje, że w tym roku do Komisji Europejskiej trafi 50 kluczowych projektów, każdy wart przynajmniej 25 mln euro. To tzw. projekty duże, które muszą dostać indywidualnie zielone światło. Z kolei na liście dużych inwestycji transportowych (każda o wartości powyżej 50 mln euro), dla których dokumentacja ma być gotowa do końca tego roku, są 44 pozycje. To zdaniem przedstawicieli resortu środowiska oraz infrastruktury uruchomi na dobre unijną pomoc w Polsce.
– Brak formalnego potwierdzenia dotacji nie oznacza, że inwestycje nie są realizowane. Z tego powodu spodziewamy się, że podpisanie umów szybko zaowocuje wypłatami pieniędzy – wyjaśnia Patrycja Wolińska-Bartkiewcz, wiceminister infrastruktury.
[wyimek]98 mld zł to wartość dotacji wstępnie zagwarantowanych na kluczowe inwestycje z programu „Infrastruktura i środowisko”[/wyimek]
Na dowód podaje przykład odcinka Szczecin – Gorzów Wielkopolski na ekspresowej trójce czy modernizację fragmentu połączenia kolejowego E59 na odcinku łączącym Wrocław z granicą Dolnego Śląska. Z kolei Aleksandra Malarz, dyrektor Departamentu Infrastruktury i Środowiska w resorcie środowiska, uruchomienia wypłat dotacji na projekty środowiskowe spodziewa się w kwietniu. Zgodnie z unijnym prawem Bruksela może zwracać wydatki poniesione po 1 stycznia 2007 roku.
Dotychczas gwarancje na ok. 1,5 mld zł dotacji mają 42 projekty, z czego 32 dotyczą sfery nauki i badań. W sektorze transportu nie podpisano ani jednej umowy, w sektorze środowiska – dwie, na 70 mln zł unijnego wsparcia.