Projekty kluczowe ruszają bardzo powoli

Listy kluczowych inwestycji miały być sposobem na szybkie wykorzystanie pomocy z Brukseli. Tymczasem dotychczas podpisano jedynie 42 umowy.

Publikacja: 20.01.2009 01:52

Ministerstwo Środowiska deklaruje, że w tym roku do Komisji Europejskiej trafi 50 kluczowych projektów, każdy wart przynajmniej 25 mln euro. To tzw. projekty duże, które muszą dostać indywidualnie zielone światło. Z kolei na liście dużych inwestycji transportowych (każda o wartości powyżej 50 mln euro), dla których dokumentacja ma być gotowa do końca tego roku, są 44 pozycje. To zdaniem przedstawicieli resortu środowiska oraz infrastruktury uruchomi na dobre unijną pomoc w Polsce.

– Brak formalnego potwierdzenia dotacji nie oznacza, że inwestycje nie są realizowane. Z tego powodu spodziewamy się, że podpisanie umów szybko zaowocuje wypłatami pieniędzy – wyjaśnia Patrycja Wolińska-Bartkiewcz, wiceminister infrastruktury.

[wyimek]98 mld zł to wartość dotacji wstępnie zagwarantowanych na kluczowe inwestycje z programu „Infrastruktura i środowisko”[/wyimek]

Na dowód podaje przykład odcinka Szczecin – Gorzów Wielkopolski na ekspresowej trójce czy modernizację fragmentu połączenia kolejowego E59 na odcinku łączącym Wrocław z granicą Dolnego Śląska. Z kolei Aleksandra Malarz, dyrektor Departamentu Infrastruktury i Środowiska w resorcie środowiska, uruchomienia wypłat dotacji na projekty środowiskowe spodziewa się w kwietniu. Zgodnie z unijnym prawem Bruksela może zwracać wydatki poniesione po 1 stycznia 2007 roku.

Dotychczas gwarancje na ok. 1,5 mld zł dotacji mają 42 projekty, z czego 32 dotyczą sfery nauki i badań. W sektorze transportu nie podpisano ani jednej umowy, w sektorze środowiska – dwie, na 70 mln zł unijnego wsparcia.

Szefowa resortu rozwoju regionalnego Elżbieta Bieńkowska po objęciu urzędu nakazała weryfikację list inwestycji, które mają szansę na dotacje poza procedurą konkursową. Największe cięcia dotknęły projektów środowiskowych – poprzedni minister ochrony środowiska Jan Szyszko wpisał bowiem na listę wszystkie zgłoszone propozycje. W efekcie opiewała ona na kwotę przekraczającą czterokrotnie dostępną pulę.

Obecnie wszystkie projekty kluczowe mają już podpisane tzw. pre-umowy na ponad 98 mld zł dotacji. Porozumienia wstępnie gwarantują dofinansowanie, ale także określają terminy realizacji inwestycji.

– Miejmy nadzieję, że dostosowanie prawa środowiskowego i zamówień publicznych do regulacji unijnych oraz uchwalenie przepisów ułatwiających inwestycje drogowe i kolejowe przełożą się na sprawną realizację inwestycji. Efekty powinny być widoczne za mniej więcej pół roku – uważa Jerzy Kwieciński, prezes firmy EuCP.

Ministerstwo Środowiska deklaruje, że w tym roku do Komisji Europejskiej trafi 50 kluczowych projektów, każdy wart przynajmniej 25 mln euro. To tzw. projekty duże, które muszą dostać indywidualnie zielone światło. Z kolei na liście dużych inwestycji transportowych (każda o wartości powyżej 50 mln euro), dla których dokumentacja ma być gotowa do końca tego roku, są 44 pozycje. To zdaniem przedstawicieli resortu środowiska oraz infrastruktury uruchomi na dobre unijną pomoc w Polsce.

Finanse
Warren Buffett przejdzie na emeryturę. Ma go zastąpić Greg Abel
Finanse
Berkshire ze spadkiem zysków, rośnie za to góra gotówki
Finanse
Polacy niespecjalnie zadowoleni ze swojej sytuacji finansowej
Finanse
Norweski fundusz emerytalny z miliardową stratą
Finanse
TFI na zakupach, OFE wyprzedają polskie akcje
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem