Projekty kluczowe ruszają bardzo powoli

Listy kluczowych inwestycji miały być sposobem na szybkie wykorzystanie pomocy z Brukseli. Tymczasem dotychczas podpisano jedynie 42 umowy.

Publikacja: 20.01.2009 01:52

Ministerstwo Środowiska deklaruje, że w tym roku do Komisji Europejskiej trafi 50 kluczowych projektów, każdy wart przynajmniej 25 mln euro. To tzw. projekty duże, które muszą dostać indywidualnie zielone światło. Z kolei na liście dużych inwestycji transportowych (każda o wartości powyżej 50 mln euro), dla których dokumentacja ma być gotowa do końca tego roku, są 44 pozycje. To zdaniem przedstawicieli resortu środowiska oraz infrastruktury uruchomi na dobre unijną pomoc w Polsce.

– Brak formalnego potwierdzenia dotacji nie oznacza, że inwestycje nie są realizowane. Z tego powodu spodziewamy się, że podpisanie umów szybko zaowocuje wypłatami pieniędzy – wyjaśnia Patrycja Wolińska-Bartkiewcz, wiceminister infrastruktury.

[wyimek]98 mld zł to wartość dotacji wstępnie zagwarantowanych na kluczowe inwestycje z programu „Infrastruktura i środowisko”[/wyimek]

Na dowód podaje przykład odcinka Szczecin – Gorzów Wielkopolski na ekspresowej trójce czy modernizację fragmentu połączenia kolejowego E59 na odcinku łączącym Wrocław z granicą Dolnego Śląska. Z kolei Aleksandra Malarz, dyrektor Departamentu Infrastruktury i Środowiska w resorcie środowiska, uruchomienia wypłat dotacji na projekty środowiskowe spodziewa się w kwietniu. Zgodnie z unijnym prawem Bruksela może zwracać wydatki poniesione po 1 stycznia 2007 roku.

Dotychczas gwarancje na ok. 1,5 mld zł dotacji mają 42 projekty, z czego 32 dotyczą sfery nauki i badań. W sektorze transportu nie podpisano ani jednej umowy, w sektorze środowiska – dwie, na 70 mln zł unijnego wsparcia.

Szefowa resortu rozwoju regionalnego Elżbieta Bieńkowska po objęciu urzędu nakazała weryfikację list inwestycji, które mają szansę na dotacje poza procedurą konkursową. Największe cięcia dotknęły projektów środowiskowych – poprzedni minister ochrony środowiska Jan Szyszko wpisał bowiem na listę wszystkie zgłoszone propozycje. W efekcie opiewała ona na kwotę przekraczającą czterokrotnie dostępną pulę.

Obecnie wszystkie projekty kluczowe mają już podpisane tzw. pre-umowy na ponad 98 mld zł dotacji. Porozumienia wstępnie gwarantują dofinansowanie, ale także określają terminy realizacji inwestycji.

– Miejmy nadzieję, że dostosowanie prawa środowiskowego i zamówień publicznych do regulacji unijnych oraz uchwalenie przepisów ułatwiających inwestycje drogowe i kolejowe przełożą się na sprawną realizację inwestycji. Efekty powinny być widoczne za mniej więcej pół roku – uważa Jerzy Kwieciński, prezes firmy EuCP.

Ministerstwo Środowiska deklaruje, że w tym roku do Komisji Europejskiej trafi 50 kluczowych projektów, każdy wart przynajmniej 25 mln euro. To tzw. projekty duże, które muszą dostać indywidualnie zielone światło. Z kolei na liście dużych inwestycji transportowych (każda o wartości powyżej 50 mln euro), dla których dokumentacja ma być gotowa do końca tego roku, są 44 pozycje. To zdaniem przedstawicieli resortu środowiska oraz infrastruktury uruchomi na dobre unijną pomoc w Polsce.

Finanse
Najwięksi truciciele Rosji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Finanse
Finansowanie powiązane z ESG to korzyść dla klientów i banków
Debata TEP i „Rzeczpospolitej”
Czas na odważne decyzje zwiększające wiarygodność fiskalną
Finanse
Kreml zapożycza się u Rosjan. W jeden dzień sprzedał obligacje za bilion rubli
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Finanse
Świat więcej ryzykuje i zadłuża się. Rosną koszty obsługi długu