W I kwartale 2015 roku w wynajmie długoterminowym znalazł się co piąty (20 proc.) nowy zakupiony przez firmy samochód osobowy w Polsce oraz blisko co trzecie (30,8 proc.) nowe leasingowane auto osobowe.
Większe, niż rok wcześniej tempo wzrostu łącznej liczby wynajmowanych długoterminowo samochodów, odnotowane w pierwszym kwartale 2015 roku, przy jednoczesnym blisko 5% spadku całkowitej sprzedaży nowych samochodów do firm w tym samym czasie potwierdza, że przedsiębiorcy w Polsce coraz częściej decydują się na usługi wynajmu długoterminowego, zastępując nimi inne formy finansowania floty.
- Podczas, gdy z polskich salonów wyjechało w I kwartale 2015 roku prawie o 5 proc. mniej samochodów zakupionych łącznie przez przedsiębiorców, niż rok wcześniej, to jeśli chodzi o wynajem długoterminowy, obserwujemy zjawisko zupełnie odwrotne – wyjaśnia w komunikacie Marek Małachowski, prezes zarządu PZWLP, dyrektor zarządzający ALD Automotive Polska. – Na spadek całkowitej sprzedaży nowych pojazdów do firm miał wpływ przede wszystkim tzw. efekt okienka derogacyjnego, który wystąpił w pierwszych trzech miesiącach zeszłego roku. Spowodował on wówczas jednorazowy dodatkowy popyt wśród przedsiębiorców na tzw. samochody „z kratką". Ponad 23 tys. aut tego typu zostało nabyte przez firmy w zdecydowanej większości w zwykłym leasingu oraz na kredyt i za gotówkę. W efekcie, w I kwartale bieżącego roku sprzedaż aut do firm w tych formach finansowania była niższa, co przełożyło się również na zmniejszenie łącznej liczby rejestracji nowych pojazdów na REGON.
W jego ocenie zjawisko wzmożonych zakupów aut z kratką w przypadku wynajmu długoterminowego praktycznie nie wystąpiło. W związku z tym w I kwartale bieżącego roku branża ta odnotowała po raz kolejny bardzo wyraźny wzrost. Co więcej, tempo wzrostu łącznej liczby aut w wynajmie długoterminowym w pierwszych trzech miesiącach 2015 roku było nawet o 0,6 proc. wyższe, niż rok wcześniej. Świadczy to z jednej strony o dużej odporności branży CFM na jednorazowe wahania koniunktury na rynku, a z drugiej o ciągle dynamicznie wzrastającej roli wynajmu długoterminowego w finansowaniu flot samochodów służbowych w polskich firmach. W perspektywie kilkunastu najbliższych lat polski rynek upodobni się do Europy Zachodniej, gdzie w wynajmie długoterminowym znajduje się 70-80 proc. wszystkich leasingowanych aut, a także zdecydowana większość ogółu aut służbowych.
Zgodnie z danymi IBRM Samar w I kwartale 2015 roku całkowita sprzedaż nowych samochodów osobowych do firm w Polsce wyniosła 51 tys. aut (51.082), z czego na firmy leasingowe i CFM łącznie przypadło ponad 33 tys. pojazdów. Z analiz PZWLP wynika, że branża wynajmu długoterminowego (CFM) zakupiła w tym okresie ok. 10,2 tys. aut osobowych. Oznacza to, że wygenerowała 20 proc. łącznej sprzedaży nowych samochodów osobowych do firm w kraju oraz miała blisko 1/3 (30,8 proc.) udziału w nowych wyleasingowanych w tym okresie autach osobowych. Firmy skupione w Polskim Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów, reprezentujące ok. 80 proc. całego rynku CFM w Polsce, zakupiły łącznie 8.006 samochodów osobowych na potrzeby oferowanych klientom usług wynajmu długoterminowego.