Na wschodzie firmy coraz chętniej inwestują we wzornictwo

Dotacje „Wzór na konkurencję" to najpopularniejszy wśród firm rodzaj pomocy proponowany w programie operacyjnym „Polska wschodnia".

Publikacja: 25.11.2018 20:00

?Dzięki dotacji firma ERKADO wprowadziła w br. ponad 30 nowych modeli drzwi

?Dzięki dotacji firma ERKADO wprowadziła w br. ponad 30 nowych modeli drzwi

Foto: materiały prasowe

Przedsiębiorcy z pięciu wschodnich województw (lubelskie, podlaskie, podkarpackie, świętokrzyskie, warmińsko-mazurskie), do których kierowany jest program operacyjny „Polska wschodnia" (PO PW), podpisali dotychczas ponad 370 umów o dofinansowanie inwestycji z wykorzystaniem zmian wzorniczych (działanie 1.4 PO PW pn. „Wzór na konkurencję"). Firmy pozyskały z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości łącznie 180 mln zł z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

„Wzór na konkurencję" stanowi pomoc dla firm, które chcą wprowadzić zmiany wzornicze, ale potrzebują fachowego wsparcia firm projektowych w zidentyfikowaniu problemów, przygotowaniu na tej podstawie analizy i strategii zmian, a później w ich wdrożeniu. Pomoc udzielana jest w dwóch etapach. W pierwszym firma zostaje poddana audytowi wzorniczemu, w ramach którego określane są potrzeby jej, jak i klientów oraz możliwości wykorzystania wzornictwa w dalszym rozwoju. Efektem audytu jest strategia wzornicza, określająca potencjał firmy i kierunki działania, a także wskazująca problemy wzornicze i sposoby ich rozwiązania. Na ten cel przedsiębiorca może uzyskać do 100 tys. zł.

W drugim etapie przedsiębiorca może uzyskać aż 3 mln zł na wdrożenie w firmie strategii wzorniczej opracowanej w ramach pierwszego etapu. Dotacja może być przeznaczona na usługi doradcze niezbędne do realizacji projektu wzorniczego oraz na zakup urządzeń i maszyn, a także wartości niematerialnych i prawnych. Aby uzyskać dofinansowanie w II etapie, przedsiębiorca musi m.in. realizować projekt na terenie wschodniej Polski i prawidłowo wykorzystać dotację z I etapu.

Dotychczas z audytu wzorniczego skorzystało prawie trzysta przedsiębiorstw (I etap) i wdrożono niemal 75 projektów wzorniczych (II etap). Jak pokazują już przykłady, wzornictwo można wykorzystać w różnych branżach m.in.: spożywczej, meblarskiej, szklarskiej i robotyki.

Firma Szulc Marcin Studio 93 dzięki dotacji opracowała koncepcję sklepu internetowego, w którym każdy może zaprojektować swoje meble pod wymiary kuchni czy salonu. System informatyczny umożliwia klientom samodzielne zaprojektowanie i zamówienie mebli o każdej porze z natychmiastową wyceną. Z kolei spółka DECCO pozyskała grant na wprowadzenie do produkcji nowej gamy profili stolarki PVC. Zaś Piekarnia Galicyjska przeprowadziła audyt wzorniczy, którego efektem jest zakup urządzeń tworzących nową linię technologiczną. Dzięki temu na sklepowych półkach pojawiła się nowa linia produktów – pieczywo typu crispbread.

Dotację pozyskała też firma ERKADO. To polski producent drzwi wewnętrznych z ponad 40-letnią historią. Należy do grona rynkowych liderów i dostarcza produkty do 15 krajów. Realizowany przez firmę projekt polegał na wdrożeniu strategii wzorniczej opracowanej przez Instytut Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie. Rekomendacje dotyczące nowych produktów wymagały powiększenia parku maszynowego firmy. Z własnych środków wybudowano nową halę produkcyjną, a w ramach projektu zakupiono nowoczesną linię służącą do lakierowania elementów drzwiowych. Nowa linia produktów miała premierę w br. W ofercie znalazło się ponad 30 nowych modeli drzwi, w tym wzory klasyczne czy z przeszkleniami.

– Dzięki realizacji projektu mogliśmy wprowadzić na rynek zupełnie nowy typ nowoczesnych produktów, których nie mieliśmy do tej pory w ofercie. To pomogło nam podnieść konkurencyjność firmy i już widzimy realne korzyści: generujemy wzrost dochodów ze sprzedaży i zwiększamy udział w rynku – mówi Tomasz Prucnal, przedstawiciel ERKADO.

– Doświadczenie dotychczasowych konkursów pokazuje, że przedsiębiorcy z Polski wschodniej są świadomi tego, jak ważne dla rozwoju firmy jest dzisiaj wzornictwo. Świadczy o tym duża popularność tej formy pomocy – ocenia Adam Hamryszczak, wiceminister inwestycji i rozwoju.

– Dotacje z PO PW czekają na kolejnych przedsiębiorców. Warto po nie sięgać. Wzornictwo stwarza możliwość wyróżnienia się, zyskania lepszej rozpoznawalności na rynku podobnych produktów, a co za tym idzie daje firmie przewagę nad konkurencją – zachęca wiceminister, gdyż aktualnie trwa nabór projektów zarówno w I, jak i w II etapie działania.

Nabór wniosków na I etap trwa do 19 grudnia br. Budżet tego konkursu to 5 mln zł. Z kolei nabór wniosków dotyczący II etapu pomocy, na co przeznaczono 250 mln zł, potrwa aż do 31 maja 2019 r. W przyszłym roku nabory będą kontynuowane.

Przedsiębiorcy z pięciu wschodnich województw (lubelskie, podlaskie, podkarpackie, świętokrzyskie, warmińsko-mazurskie), do których kierowany jest program operacyjny „Polska wschodnia" (PO PW), podpisali dotychczas ponad 370 umów o dofinansowanie inwestycji z wykorzystaniem zmian wzorniczych (działanie 1.4 PO PW pn. „Wzór na konkurencję"). Firmy pozyskały z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości łącznie 180 mln zł z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

„Wzór na konkurencję" stanowi pomoc dla firm, które chcą wprowadzić zmiany wzornicze, ale potrzebują fachowego wsparcia firm projektowych w zidentyfikowaniu problemów, przygotowaniu na tej podstawie analizy i strategii zmian, a później w ich wdrożeniu. Pomoc udzielana jest w dwóch etapach. W pierwszym firma zostaje poddana audytowi wzorniczemu, w ramach którego określane są potrzeby jej, jak i klientów oraz możliwości wykorzystania wzornictwa w dalszym rozwoju. Efektem audytu jest strategia wzornicza, określająca potencjał firmy i kierunki działania, a także wskazująca problemy wzornicze i sposoby ich rozwiązania. Na ten cel przedsiębiorca może uzyskać do 100 tys. zł.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Ekonomia
Witold M. Orłowski: Słodkie kłamstewka
Ekonomia
Spadkobierca może nic nie dostać
Ekonomia
Jan Cipiur: Sztuczna inteligencja ustali ceny
Ekonomia
Polskie sieci mają już dosyć wojny cenowej między Lidlem i Biedronką
Ekonomia
Pierwsi nowi prezesi spółek mogą pojawić się szybko
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?