Przedsiębiorcy z pięciu wschodnich województw (lubelskie, podlaskie, podkarpackie, świętokrzyskie, warmińsko-mazurskie), do których kierowany jest program operacyjny „Polska wschodnia" (PO PW), podpisali dotychczas ponad 370 umów o dofinansowanie inwestycji z wykorzystaniem zmian wzorniczych (działanie 1.4 PO PW pn. „Wzór na konkurencję"). Firmy pozyskały z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości łącznie 180 mln zł z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
„Wzór na konkurencję" stanowi pomoc dla firm, które chcą wprowadzić zmiany wzornicze, ale potrzebują fachowego wsparcia firm projektowych w zidentyfikowaniu problemów, przygotowaniu na tej podstawie analizy i strategii zmian, a później w ich wdrożeniu. Pomoc udzielana jest w dwóch etapach. W pierwszym firma zostaje poddana audytowi wzorniczemu, w ramach którego określane są potrzeby jej, jak i klientów oraz możliwości wykorzystania wzornictwa w dalszym rozwoju. Efektem audytu jest strategia wzornicza, określająca potencjał firmy i kierunki działania, a także wskazująca problemy wzornicze i sposoby ich rozwiązania. Na ten cel przedsiębiorca może uzyskać do 100 tys. zł.
W drugim etapie przedsiębiorca może uzyskać aż 3 mln zł na wdrożenie w firmie strategii wzorniczej opracowanej w ramach pierwszego etapu. Dotacja może być przeznaczona na usługi doradcze niezbędne do realizacji projektu wzorniczego oraz na zakup urządzeń i maszyn, a także wartości niematerialnych i prawnych. Aby uzyskać dofinansowanie w II etapie, przedsiębiorca musi m.in. realizować projekt na terenie wschodniej Polski i prawidłowo wykorzystać dotację z I etapu.
Dotychczas z audytu wzorniczego skorzystało prawie trzysta przedsiębiorstw (I etap) i wdrożono niemal 75 projektów wzorniczych (II etap). Jak pokazują już przykłady, wzornictwo można wykorzystać w różnych branżach m.in.: spożywczej, meblarskiej, szklarskiej i robotyki.
Firma Szulc Marcin Studio 93 dzięki dotacji opracowała koncepcję sklepu internetowego, w którym każdy może zaprojektować swoje meble pod wymiary kuchni czy salonu. System informatyczny umożliwia klientom samodzielne zaprojektowanie i zamówienie mebli o każdej porze z natychmiastową wyceną. Z kolei spółka DECCO pozyskała grant na wprowadzenie do produkcji nowej gamy profili stolarki PVC. Zaś Piekarnia Galicyjska przeprowadziła audyt wzorniczy, którego efektem jest zakup urządzeń tworzących nową linię technologiczną. Dzięki temu na sklepowych półkach pojawiła się nowa linia produktów – pieczywo typu crispbread.