Jakie udogodnienia zaoferują pasażerom nowe pojazdy? W jakim stopniu zmienią obecny tabor?
Nowe pojazdy to wagony niskopodłogowe, a więc przyjazne pasażerom niepełnosprawnym i opiekunom z dziećmi w wózkach. Tramwaje będę klimatyzowane, wyposażone w monitoring, system informacji pasażerskiej oraz w zasobnik energii. Szacunkowa wartość tego zamówienia to blisko 1,9 mld zł netto. Zakup uzyskał częściowe dofinansowanie z funduszy unijnych.
Gdzie powstaną nowe trasy tramwajowe?
Rozpoczęliśmy największy w historii Polski program budowy nowych linii tramwajowych. Mamy zaplanowaną budowę ponad 20 km nowych tras tramwajowych i budowę nowej zajezdni. Na liście podstawowych zadań jest budowa czterech nowych tras, które muszą być zrealizowane do końca 2023 roku. Przed nami seria przetargów, w różnej formule – projektowania, budowy, także w systemie zaprojektuj i buduj. Pierwsza seria postępowań, głównie na linię do Wilanowa, musi być ogłoszona w pierwszych dwóch kwartałach tego roku. Chodzi o to, by już gotowe linie tramwajowe oddawać jak najszybciej do użytku, aż do końca okresu rozliczeniowego z UE, czyli do 2023 roku.
Jaka jest wartość tych projektów?
Łączna szacowana wartość projektów, które teraz realizujemy, to blisko 1,7 mld zł. Zawierają one oczywiście, oprócz budowy torów, odcinka podziemnego, także zakupy taboru. Budowa kolejnych 12 km torów jest w przygotowaniu – są to dwie trasy i kontynuacja jednego zadania z obecnej perspektywy Unii Europejskiej. Można powiedzieć, że dekada 2020–2030 będzie w Warszawie należała do tramwajów. Tramwaje pojawią się tam, gdzie ich wcześniej nie było, czyli w Wilanowie lub na szybko rozbudowującej się Białołęce.