Warszawa zakupi przeszło 200 nowych tramwajów

Tramwaje pojawią się tam, gdzie do tej pory ich nie było, czyli w Wilanowie i szybko rozbudowującej się Białołęce – zapowiada Wojciech Bartelski, prezes Tramwajów Warszawskich.

Publikacja: 30.01.2019 22:00

Warszawa zakupi przeszło 200 nowych tramwajów

Foto: materiały prasowe

 

Tramwaje Warszawskie będą realizować największe ze swoich dotychczasowych zamówień. Ile tramwajów zostanie zakupionych?

Wojciech Bartelski: Obecnie jesteśmy w trakcie postępowania przetargowego na zakup nawet 213 tramwajów. Zaplanowaliśmy zakup 123 wagonów w zamówieniu podstawowym i 90 w opcji. Łączna skala zamówienia jest największa w historii Tramwajów Warszawskich i jest to jedno z większych zamówień w Europie.

Kiedy nowe tramwaje pojawią się na ulicach?

Te tramwaje w ramach zamówienia podstawowego powinny być dostarczone do Warszawy do końca października 2022 roku, a w ramach opcji do końca października 2023 roku. Dostawy tramwajów rozpoczną się w ciągu 22 miesięcy od podpisania umowy. Najpierw jednak musimy wybrać producenta, z którym następnie podpiszemy umowę. Na to potrzeba jeszcze kilku tygodni.

Jakie udogodnienia zaoferują pasażerom nowe pojazdy? W jakim stopniu zmienią obecny tabor?

Nowe pojazdy to wagony niskopodłogowe, a więc przyjazne pasażerom niepełnosprawnym i opiekunom z dziećmi w wózkach. Tramwaje będę klimatyzowane, wyposażone w monitoring, system informacji pasażerskiej oraz w zasobnik energii. Szacunkowa wartość tego zamówienia to blisko 1,9 mld zł netto. Zakup uzyskał częściowe dofinansowanie z funduszy unijnych.

Gdzie powstaną nowe trasy tramwajowe?

Rozpoczęliśmy największy w historii Polski program budowy nowych linii tramwajowych. Mamy zaplanowaną budowę ponad 20 km nowych tras tramwajowych i budowę nowej zajezdni. Na liście podstawowych zadań jest budowa czterech nowych tras, które muszą być zrealizowane do końca 2023 roku. Przed nami seria przetargów, w różnej formule – projektowania, budowy, także w systemie zaprojektuj i buduj. Pierwsza seria postępowań, głównie na linię do Wilanowa, musi być ogłoszona w pierwszych dwóch kwartałach tego roku. Chodzi o to, by już gotowe linie tramwajowe oddawać jak najszybciej do użytku, aż do końca okresu rozliczeniowego z UE, czyli do 2023 roku.

Jaka jest wartość tych projektów?

Łączna szacowana wartość projektów, które teraz realizujemy, to blisko 1,7 mld zł. Zawierają one oczywiście, oprócz budowy torów, odcinka podziemnego, także zakupy taboru. Budowa kolejnych 12 km torów jest w przygotowaniu – są to dwie trasy i kontynuacja jednego zadania z obecnej perspektywy Unii Europejskiej. Można powiedzieć, że dekada 2020–2030 będzie w Warszawie należała do tramwajów. Tramwaje pojawią się tam, gdzie ich wcześniej nie było, czyli w Wilanowie lub na szybko rozbudowującej się Białołęce.

Jak wygląda porównanie Warszawy do innych europejskich miast pod względem komunikacji tramwajowej? I do innych miast w Polsce?

Z roku na rok jest coraz więcej miast z tramwajami. Ten rodzaj transportu przeżywa prawdziwy renesans. Ostatnie 40 lat to intensywny przyrost nowych tras i nowych linii – we Francji, w Stanach Zjednoczonych, a nawet w Chinach. Na początku lat 80. tramwaj był w niespełna 270 miastach na świecie, podczas gdy obecnie już w około 400. Na tle innych miast w Europie Warszawa wypada bardzo dobrze. Można powiedzieć, że jesteśmy środkowoeuropejskim liderem. Warszawskie tramwaje tuż po berlińskich mają najwyższą prędkość komunikacyjną wśród dużych miast europejskich. I najwyższą w Polsce.

W jaki sposób inwestycje mające rozwijać komunikację tramwajową mogą przyczyniać się do ochrony środowiska? Jak to wygląda w Warszawie?

Każda linia tramwajowa i każda trasa tramwajowa więcej to szansa, że na ulice miasta wyjedzie mniej samochodów, a pasażerowie wygodnie i szybko dojadą do celu. Warto zauważyć, że – jak wynika z badań – ponad 90 proc. pasażerów korzystających z transportu publicznego w Warszawie jest zadowolonych z tramwajów. Jeśli chodzi o zielone tory, to mamy już ich w Warszawie 20 kilometrów. Wkrótce torów, na których jest trawa albo rozchodnik, będzie więcej i jest to związane z naszymi zaplanowanymi inwestycjami, czyli budową nowych linii m.in. do Wilanowa, na Gocław i na Kasprzaka. Większość nowych torowisk jest budowana przez nas w zielonej technologii.

- Materiał powstał przy współpracy z Tramwajami Warszawskimi

Tramwaje Warszawskie będą realizować największe ze swoich dotychczasowych zamówień. Ile tramwajów zostanie zakupionych?

Wojciech Bartelski: Obecnie jesteśmy w trakcie postępowania przetargowego na zakup nawet 213 tramwajów. Zaplanowaliśmy zakup 123 wagonów w zamówieniu podstawowym i 90 w opcji. Łączna skala zamówienia jest największa w historii Tramwajów Warszawskich i jest to jedno z większych zamówień w Europie.

Pozostało 90% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy