Ponad 80 proc. kadry zarządzającej spodziewa się w najbliższej przyszłości znaczących zmian w różnych obszarach swego biznesu – wynika z najnowszego badania „CEO Study” Instytutu IBM for Business Value, które objęło ponad 1100 szefów prywatnych i publicznych firm z całego świata (w tym ok. dziesięciu z Polski). Przed dwoma laty o zmianach mówiła nieco ponad połowa ankietowanych menedżerów. Za to trochę lepiej oceniali wówczas swe umiejętności w zarządzaniu zmianami. Wtedy o niewielkich sukcesach albo porażce w tej dziedzinie mówił co ósmy z szefów, teraz już prawie co piąty. Najlepiej jest wśród rynkowych liderów– dwie trzecie z nich dobrze sobie radzi ze zmianami.

Wojciech Pytel, dyrektor działu IBM Global Business Service, podkreśla, że dziś firmy muszą być głodne zmian, wyprzedzać oczekiwania klientów. Wśród najczęściej wymienianych powodów zmian znalazły się czynniki rynkowe oraz wiedza i umiejętności ludzi, zwłaszcza klientów – coraz lepiej poinformowanych i coraz bardziej wymagających.

Ponad 75 proc. menedżerów postrzega jednak rosnące wymagania klientów nie jako zagrożenie, ale jako szansę wyróżnienia się na rynku. Zamierzają tę szansę wykorzystać – w ciągu trzech lat o ponad jedną piątą zwiększą inwestycje związane z rosnącymi oczekiwaniami klientów. Wśród liderów rynkowych ten wzrost sięgnie 36 proc. Jak oceniają menedżerowie, rosnące wymagania klientów dotyczą nie tylko produktów i usług, ale i społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR). Ich zdaniem już teraz dobra reputacja związana z CSR ułatwia pozyskanie pracowników i pomaga utrzymać rynkowe udziały firmy. W przyszłości będzie miała jeszcze większe znaczenie wraz ze wzrostem grupy świadomych społecznie klientów. Nic dziwnego, że uczestnicy ankiety planują zwiększyć inwestycje związane z CSR średnio o jedną czwartą.