Allegro.pl nie ma równych

Serwis aukcyjny po raz kolejny zdecydowanie zwyciężył w kategorii handel i usługi, powiększył też przewagę nad rywalami

Publikacja: 10.12.2009 00:39

Allegro.pl, przez które przepływa połowa obrotów handlu internetowego w Polsce, zdecydowanie pokonało sieci sklepów, biura podróży czy restauracje. Handel i usługi to najbardziej różnorodna kategoria w naszym rankingu mocy – Allegro.pl wygrało w niej z takimi markami, jak Sphinx, Open Finance, Royal Collection czy Expander.

Wprawdzie moc Allegro.pl w porównaniu z ub.r. spadła o 7 pkt, jednak nadal nokautuje konkurencję. Wicelider Sphinx, choć wygrał pod względem siły swego brandu, to i tak został pokonany różnicą 36 pkt (w ub.r. było to 32 pkt). Na niekorzyść sieci restauracyjnej działać mogło zamieszanie i konflikt udziałowców. Sytuacja już się jednak ustabilizowała, spółka podpisała także umowę na zakup sieci pizzerii Da Grasso.

W porównaniu z liderem rankingu inne marki branży internetowej wypadają słabiej; Merlin.pl zajął w tym roku siódmą pozycję, a na 11. miejscu (z 62-punktowym spadkiem mocy) znalazła się marka agito.pl. Być może również dlatego, że jest kojarzona głównie ze sprzedażą elektroniki, która ostatnio nie cieszy się dużym popytem.

Za to Allegro.pl konsekwentnie prze do przodu. W tym roku, po wcześniejszym debiucie serwisu allewakacje.pl, markę wspiera kolejny serwis z indywidualnymi ogłoszeniami turystycznymi otowakacje.pl. W kwietniu zaczął działać także serwis z ogłoszeniami otopraca.pl

Jeśli chodzi o internetowe aukcje, Allegro.pl nie ma sobie równych. Spółka prognozuje, że w tym roku liczba odsłon wzrośnie o 15 proc. w porównaniu z ub.r., do ok. 60 mld.

Serwisowi zajęło kilka lat zdobycie pozycji zdecydowanego lidera rynku. Pierwsze aukcje internetowe rozpoczęły się w grudniu 1999 r. Sprawdzony w innych krajach sposób na stworzenie platformy do kontraktu sprzedających z kupującymi, szybko okazał się ogromnym sukcesem także w Polsce. Allegro rosło niemal bez konkurencji. Choć globalny lider eBay w końcu zdecydował się także na uruchomienie polskiej wersji swojego serwisu i pojawiły się inne polskie serwisy aukcyjne, jednak nikt nie zdołał zagrozić pozycji lidera. Allegro nie tylko z powodzeniem wyszło z rywalizacji z amerykańskim potentatem, ale ciągle zwiększa swoje udziały rynkowe.

Marka wraz innymi brandami, takimi jak PayBack.pl, OtoMoto.pl, OtoDom.pl i Ceneo.pl, należy do spółki QXL Poland, której właścicielem jest Napsters, medialny koncern z RPA. Wcześniej przejął także kontrolę nad polskim komunikatorem Gadu-Gadu.

W tegorocznej edycji rankingu mocy Allegro.pl triumfuje w kilku wskaźnikach – jej wartość oceniona została aż na 99 pkt. Kolejna marka – Biedronka ma 92 pkt, a następny Ruch – 73 pkt. W kategorii prestiż z wynikiem 88 pkt Allegro (obok Empiku) też jest liderem, a świadomością marki przegrywa jedynie z Biedronką. Tłumaczy to badanie Millward Brown SMG/KRC, według którego charakterystyczne logo kojarzy ponad 58 proc. Polaków i jest to najlepiej znany brand w naszym kraju. Jednak łączna moc marki Biedronka wypada dużo słabiej i daje jej dopiero 25. pozycję.

W tegorocznym zestawieniu zaskakują niskie notowania sieci handlowych. Royal Collection firmująca sprzedaż odzieżowych marek premium zajmuje wysoką czwartą pozycję, jednak kolejna na liście sieć – obuwnicze sklepy Boti – jest dopiero na 14. miejscu. Alma, Bomi, Avans czy Żabka znalazły się w trzeciej dziesiątce, choć wydawałoby się, że z racji wielu klientów każdego dnia ich marki powinny być mocniejsze.

Okazuje się też, że nie zawsze długa historia musi być sprzymierzeńcem. Choć w przypadku Lotto zajmującego 15. pozycję ta teoria może mieć jeszcze zastosowanie, to jednak odległe, bo dopiero 28. miejsce Ruchu, 31. pozycja Poczty Polskiej czy 43. LOT pokazują, że sama tradycja nie wystarczy. Klienci, mając do wyboru tak wiele konkurencyjnych ofert, niekoniecznie muszą zwracać uwagę na długowieczność marki.

Podobnie jak w innych kategoriach, także i w tej moc wielu marek w porównaniu z ub.r. spadła. Wyniki poprawiła natomiast część brandów deweloperów, m.in. Dom Development czy Polnord, który zanotował znaczącą, bo aż o 70 pkt poprawę mocy w porównaniu z ubiegłym rokiem. Najwyżej notowanym debiutantem – na 13. pozycji – jest biuro podróży Alfa Star, niedawno nagrodzone przez „Rz” tytułem Dobra Firma.

Allegro.pl, przez które przepływa połowa obrotów handlu internetowego w Polsce, zdecydowanie pokonało sieci sklepów, biura podróży czy restauracje. Handel i usługi to najbardziej różnorodna kategoria w naszym rankingu mocy – Allegro.pl wygrało w niej z takimi markami, jak Sphinx, Open Finance, Royal Collection czy Expander.

Wprawdzie moc Allegro.pl w porównaniu z ub.r. spadła o 7 pkt, jednak nadal nokautuje konkurencję. Wicelider Sphinx, choć wygrał pod względem siły swego brandu, to i tak został pokonany różnicą 36 pkt (w ub.r. było to 32 pkt). Na niekorzyść sieci restauracyjnej działać mogło zamieszanie i konflikt udziałowców. Sytuacja już się jednak ustabilizowała, spółka podpisała także umowę na zakup sieci pizzerii Da Grasso.

Pozostało 81% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy