[b]Urząd Komunikacji Elektronicznej[/b] opublikował na [link=http://www.uke.gov.pl/uke/index.jsp?place=Lead07&news_cat_id=168&news_id=6235&layout=2&page=text]swoich stronach www[/link] raport o polskim rynku telekomunikacyjnym, opracowany na podstawie danych zebranych przez firmy [b]PBS DGA[/b] (klienci indywidualni) i[b] CBM INDICATOR[/b] (użytkownicy biznesowi). Badania zrealizowano pod koniec listopada na reprezentatywnej próbie łącznie 2 tys. respondentów.
[b]Klienci abonamentowi: 75 zł miesięcznie, pre-paid 41 zł[/b]
Zebrane dane dotyczące użytkowników indywidualnych nie zaskakują. Telefon (niezależnie od rodzaju), posiada 94,4 proc. badanych, a ponad połowa używa wyłącznie telefonu komórkowego. Telefon stacjonarny w gospodarstwie domowym ma 43,1 proc. Polaków. Najbardziej rozpoznawalni operatorzy stacjonarni to [b]Telekomunikacja Polska[/b], [b]Netia[/b] i[b] Dialog[/b]. Średni miesięczny rachunek za telefon stacjonarny w gospodarstwie domowym wynosi ponad 65 zł.
Zaskakująco niska jest ustalona w badaniu penetracja telefonią komórkową – posiadanie przenośnej słuchawki zadeklarowało tylko 84 proc. Polaków, przy czym średnia została obliczona na całą populację naszego kraju. Wśród klientów indywidualnych widoczna jest popularność usług sieci [b]Orange[/b], z której korzysta 37,5 proc. populacji. [b]Era[/b] może pochwalić się wynikiem 33,1 proc., a [b]Plus[/b] – 24,6 proc.
Najpopularniejsza usługa to wiadomości SMS – najważniejsza dla 16,3 proc. badanych. Transfer danych i wiadomości SMS wykorzystuje tylko 0,8 proc. badanych. Średni przychód z indywidualnego użytkownika telefonii komórkowej to 75 zł dla osób płacących abonament, 41 zł dla użytkowników kart pre-paid i 45 zł dla właścicieli taryf mix.