Dla oso?b zabieganych wygodnym rozwia?zaniem jest proponowana przez ubezpieczycieli opcja kupowania polis przez telefon. Taka? możliwos?c? proponuja? tzw. firmy direct (np. Liberty Direct, Link4), kto?re w sprzedaży swoich produkto?w specjalizuja? sie? w wykorzystywaniu kanało?w zdalnych, czyli włas?nie telefonu oraz Internetu.

Pote?ge? sprzedaży telefonicznej rozumieja? tez? ubezpieczyciele tradycyjni, kto?rzy cze?sto w ramach swoich spo?łek tworza? osobne komo?rki (np. PZU Direct, Warta Direct), przeznaczone tylko do kontaktu z klientami, kto?rzy preferuja? telefoniczne kupno polisy. Metoda? direct najwie?cej sprzedawanych jest polis motoryzacyjnych OC (blisko 60 proc.) oraz autocasco (23 proc.). W Polsce jednak zainteresowanie kupnem przez ten kanał jest wcia?ż stosunkowo niewielkie. W sumie ubezpieczyciele direct zebrali w Polsce na koniec 2011 r. 1 mld zł składki, co stanowi nieco ponad 4 proc. całego rynku maja?tkowego. Ubezpieczyciele sa? jednak optymistami. Jak szacuje Roger Hodgkiss, prezes Link4, za kilka lat polisy sprzedawane przez kanał direct be?da? stanowic? 25 proc. rynku ubezpieczen? motoryzacyjnych. W tej chwili jest to około 7 proc., jednak ten segment ros?nie w tempie 15 – 20 proc. rocznie.

Z kolei w drugim dziale ubezpieczen?, czyli w polisach na z?ycie, sprzedaż przez telefon praktycznie nie istnieje. Jak tłumacza? ten fakt firmy, jako z?e umowy w tym segmencie podpisywane sa? na wiele lat, wie?kszos?c? oso?b preferuje osobisty kontakt z agentem. Polacy sa? zreszta? ogo?lnie bardziej che?tni do bezpos?redniego kontaktu z doradca? niz? inne nacje. Może dlatego jeszcze daleko nam do Wielkiej Brytanii, gdzie poprzez kanał direct sprzedawanych jest ponad 60 proc. polis komunikacyjnych. W przypadku funduszy inwestycyjnych klient TFI ma możliwos?c? zlecenia wie?kszos?ci operacji przez telefon – w tym ro?wniez? tych najważniejszych, nabycia i umorzenia jednostek uczestnictwa funduszu. W praktyce ro?z?nie z tym bywa, wiele zależy od tego, przez jaki kanał sprzedaży zainwestujemy. Bank czy doradca, u kto?rego kupilis?my fundusze, moga? takiej usługi nie udoste?pniac?. Inaczej jez?eli kupujemy bezpos?rednio w TFI (ro?wniez? za pos?rednictwem strony WWW) – wo?wczas uzyskujemy zdalny doste?p do naszego rejestru.

– TFI umoz?liwiaja? dokonywanie takich zlecen? jak przeniesienie pienie?dzy do innego funduszu lub wycofanie sie? z inwestycji – telefonicznie. To, czy rzeczywis?cie skorzystamy z takiej możliwos?ci, zależy od podpisania odpowiedniej umowy z TFI – mo?wi Roman Lewszyk, prezes Atlantic Fund Services, firmy s?wiadcza?cej usługi dla TFI.