W ramach ogłoszonego właśnie Europejskiego Programu na rzecz Konsumentów Bruksela chce do końca 2014 r. zmienić kilkanaście istotnych dyrektyw i rozporządzeń. Zapowiada m.in. nowelizację i ujednolicenie unijnych przepisów dotyczących bezpieczeństwa produktów oraz opublikowanie Zielonej Księgi poświęconej jakości usług świadczonych Europejczykom.
Spore zmiany dotyczyć będą również sfery informacyjnej: w przyszłym roku ruszy ogólnoeuropejska kampania edukacyjna poświęcona prawom konsumentów, działać zacznie interaktywna platforma dla nauczycieli pracujących z młodzieżą, „wzmocnione" zostaną również sieć Europejskich Centrów Konsumenta i Enterprise Europe Network, odpowiedzialna za informowanie małych i średnich firm.
By prawa klientów były przestrzegane, Komisja zamierza usprawnić procedury karne wobec tych państw członkowskich, które ze stosowaniem przepisów sobie nie radzą, oraz zaostrzyć przepisy dotyczące walki z nieuczciwymi praktykami w handlu. Autorzy komunikatu wspominają również, że niewykluczone jest ustanowienie wspólnych europejskich ram prawnych dotyczących zbiorowego dochodzenia roszczeń.
Komisja planuje również pakiet bardziej szczegółowych inicjatyw, dotyczących pięciu wybranych dziedzin: żywności, usług finansowych, energetyki, podróżowania i transportu oraz sfery cyfrowej. Zapowiada m.in. uregulowanie praw konsumentów korzystających z tzw. chmury danych (cloud computing) oraz poprawienie przepisów dotyczących etykietowania produktów żywnościowych.
Eksperci z niemieckiego Centrum für Europäische Politik, monitorującego projekty prawa gospodarczego Unii Europejskiej, większość planów Komisji oceniają pozytywnie. Podkreślają, że z punktu widzenia liberalnej gospodarki najistotniejsze jest, by nowe obowiązki nałożone na przedsiębiorców nie okazały się zbyt duże (Bruksela obiecuje, że przeanalizuje tę kwestię).