Unia frontem do klienta

Towary w sklepach mają być bardziej bezpieczne, konsumenci lepiej poinformowani, a ich prawa surowiej egzekwowane. Takie plany ma Komisja Europejska

Publikacja: 08.11.2012 02:32

W ramach ogłoszonego właśnie Europejskiego Programu na rzecz Konsumentów Bruksela chce do końca 2014 r. zmienić kilkanaście istotnych dyrektyw i rozporządzeń. Zapowiada m.in. nowelizację i ujednolicenie unijnych przepisów dotyczących bezpieczeństwa produktów oraz opublikowanie Zielonej Księgi poświęconej jakości usług świadczonych Europejczykom.

Spore zmiany dotyczyć będą również sfery informacyjnej: w przyszłym roku ruszy ogólnoeuropejska kampania edukacyjna poświęcona prawom konsumentów, działać zacznie interaktywna platforma dla nauczycieli pracujących z młodzieżą, „wzmocnione" zostaną również sieć Europejskich Centrów Konsumenta i Enterprise Europe Network, odpowiedzialna za informowanie małych i średnich firm.

By prawa klientów były przestrzegane, Komisja zamierza usprawnić procedury karne wobec tych państw członkowskich, które ze stosowaniem przepisów sobie nie radzą, oraz zaostrzyć przepisy dotyczące walki z nieuczciwymi praktykami w handlu. Autorzy komunikatu wspominają również, że niewykluczone jest ustanowienie wspólnych europejskich ram prawnych dotyczących zbiorowego dochodzenia roszczeń.

Komisja planuje również pakiet bardziej szczegółowych inicjatyw, dotyczących pięciu wybranych dziedzin: żywności, usług finansowych, energetyki, podróżowania i transportu oraz sfery cyfrowej. Zapowiada m.in. uregulowanie praw konsumentów korzystających z tzw. chmury danych (cloud computing) oraz poprawienie przepisów dotyczących etykietowania produktów żywnościowych.

Eksperci z niemieckiego Centrum für Europäische Politik, monitorującego projekty prawa gospodarczego Unii Europejskiej, większość planów Komisji oceniają pozytywnie. Podkreślają, że z punktu widzenia liberalnej gospodarki najistotniejsze jest, by nowe obowiązki nałożone na przedsiębiorców nie okazały się zbyt duże (Bruksela obiecuje, że przeanalizuje tę kwestię).

Eksperci CEP wątpią natomiast, czy uda się podnieść poziom egzekwowania prawa – struktury administracyjne wielu krajów Unii są niewydolne, a budżety mocno nadwerężone.

Jarosław Kantorowicz ,ekspert Forum Obywatelskiego Rozwoju

Najszlachetniejsze cele, w tym także te dotyczące polityki ochrony konsumentów w krajach Unii Europejskiej, muszą mieć swoje ekonomiczne uzasadnienie, tak żeby koszty nie przewyższały potencjalnych korzyści. Dodatkowo, każda polityka musi być zaprojektowana z uwzględnieniem szerszego otoczenia instytucjonalnego. Polityka ochrony konsumentów nie funkcjonuje przecież w próżni. Do jej skutecznej realizacji niezbędna jest efektywna administracja publiczna i często także duże nakłady finansowe. Ostatni raport Doing Business 2013 daje pewien obraz tego, jak działa administracja w krajach UE. Wśród 20 najwyżej sklasyfikowanych państw na świecie odnajdujemy tylko sześć krajów UE. Polska została sklasyfikowana na 55. miejscu, notując największy na świecie awans o 19 pozycji. W kierunku reformatorskim powinny podążać także inne kraje UE. Dotyczy to przede wszystkim Włoch, Grecji i Malty, które wśród krajów UE zostały najniżej sklasyfikowane przez Bank Światowy. Administracja w tych krajach funkcjonuje podobnie jak w Mongolii czy na Sri Lance. Zwiększenie efektywności administracji powinno być więc priorytetem, który zapewni skuteczniejszą realizację celów polityki ochrony konsumentów.

Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy