Kantar Media: Plus zaoszczędził najwięcej na reklamie

Aktualizacja: 28.01.2013 14:53 Publikacja: 28.01.2013 14:31

Wydatki na reklamę ponoszone przez telekomy na promocję usług i brandów w tradycyjnych mediach były o ponad 190 mln zł niższe niż w 2011 roku - wynika z przekazanych nam danych Kantar Media (cennikowe, bez rabatów). Mimo to, ponad 2 mld zł wydane na ten cel stawiają operatorów w gronie najcenniejszych reklamodawców.

Swoje budżety marketingowe ograniczyli w ubiegłym roku Polkomtel (Plus), PTC (T-Mobile) i P4 (Play).

Według Kantar Media wzrosły natomiast wydatki PTK Centertel, spółki zależnej Telekomunikacji Polskiej: powiększyły się o ponad 30 proc., z 579 do 754 mln zł. Skok ten badawcza firma wiąże z rebrandingiem stacjonarnej sieci TP na Orange. Wskazuje natomiast, że spółka Telekomunikacja Polska w 2012 r. wydawała na reklamę o ponad 50 proc. mniej niż rok wcześniej, bo około 71 mln zł.

Pozostali gracze z „wielkiej trójki" poczynili duże oszczędności. Kupiony w 2011 roku przez Zygmunta Solorza-Żaka Polkomtel przeznaczył na reklamę swoich usług telekomunikacyjnych o 152 mln złotych mniej niż rok wcześniej. Wydane 374,6 mln złotych w ponad 84 proc. zostało przekazane do wydawców telewizyjnych. Szerokim echem w mediach odbiła się zmiana agencji reklamowej zajmującej się promocją Plusa i rezygnacja z kabaretu Mumio.

Polska Telefonia Cyfrowa w 2011 roku zmieniła markę z Ery na T-Mobile. Nowe loga i  kolory propagujące operatora kosztowały w mediach aż 602 mln zł. Zanotowane w zeszłym roku wydatki, 496 mln zł, to pieniądze przeznaczone na promowanie magentowego wizerunku T-Mobile i marki Heyah. W trzech czwartych środki marketingowe skierowane zostały na reklamę telewizyjną.

Najmłodszy polski operator P4 wydał na reklamę tylko 3,5 proc. mniej niż rok wcześniej. Spośród niespełna 305 mln zł ponad 70 proc. wydano na reklamy telewizyjne z Kubą Wojewódzkim i promujące Formułę 4.0.

Wirtualny Virgin Mobile Polska, oferujący swoje usługi w oparciu o infrastrukturę P4, wydał 28,4 mln złotych. Kampanie rozpoczęły się w październiku, dwa miesiące po debiucie na polskim rynku.

Polscy operatorzy komórkowi są wciąż jednymi z najlepszych reklamodawców na rynku. Wskazują na to także inne badania. Dane Nielsen Audience Measurement dowodzą, że najwięcej na reklamę telewizyjną w 2012 r. wydał PTK Centertel. Ponad 542 mln zł stawiają „pomarańczowego" operatora na pozycji lidera pośród wszystkich reklamodawców w Polsce. 5 i 6 pozycję w tym zestawieniu zajmują odpowiednio PTC i Polkomtel.

Badania IAB AdEx donoszą, że przez trzy pierwsze kwartały telekomy przeznaczyły 115,6 mln złotych na reklamowanie swoich ofert w internecie. Cały polski rynek reklamy internetowej zgodnie z szacunkami analityków mógł być warty w zeszłym roku 2 mld ł  z czego około 150 milionów w ciągu roku (7,5 proc.) to wydatki operatorów telekomunikacyjnych.

Wydatki na reklamę ponoszone przez telekomy na promocję usług i brandów w tradycyjnych mediach były o ponad 190 mln zł niższe niż w 2011 roku - wynika z przekazanych nam danych Kantar Media (cennikowe, bez rabatów). Mimo to, ponad 2 mld zł wydane na ten cel stawiają operatorów w gronie najcenniejszych reklamodawców.

Swoje budżety marketingowe ograniczyli w ubiegłym roku Polkomtel (Plus), PTC (T-Mobile) i P4 (Play).

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Patronat Rzeczpospolitej
Naukowcy też zadbają o bezpieczeństwo polskiego przemysłu obronnego
Ekonomia
E-Doręczenia: cyfrowa przyszłość listów poleconych
Patronat Rzeczpospolitej
Silna gospodarka da Polsce bezpieczeństwo
Ekonomia
Sektor farmaceutyczny pod finansową presją ustawy o KSC
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Ekonomia
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę