Superdziesiątka na dziesiątą rocznicę

O 12,4 miliarda złotych wzrosła łączna wycena 10 supermarek – czyli tych, które są z nami najdłużej i w dziesięcioletniej historii naszego rankingu najwięcej zyskały na wartości. Siedem z nich jest w nim notowanych od pierwszej edycji zestawienia, czyli od 2004 r., gdy wycenialiśmy 150 brandów wartych łącznie 22,6 mld zł.

Publikacja: 17.12.2013 00:04

Superdziesiątka na dziesiątą rocznicę

Foto: ROL

Od tego czasu łączna wartość uczestników rankingu wzrosła prawie trzykrotnie, do niemal 60 mld zł w tym roku. Co prawda, takie bezpośrednie porównanie jest nieco zafałszowane zmieniającą się ilością wycenianych w nim brandów – w kolejnych latach ranking rozrastał się, obejmując nowe kategorie (w tym deweloperów i instytucje finansowe) oraz nowe marki, by osiągnąć obecną liczbę 330 uczestników.

Aż trzech brandów z ówczesnej pierwszej piątki nie ma już dziś na rynku – na czele z liderem z 2004 r., Telekomunikacją Polską. W ubiegłym roku, gdy była już cieniem dawnej świetności, została zastąpiona przez globalny Orange. Wcześniej ten sam los spotkał marki będące w dużo lepszej kondycji, jak Idea, Era – również wymienione na międzynarodowe brandy w ramach korporacyjnej strategii swych właścicieli.

Mimo tych spektakularnych odejść łączna wartość naszego zestawienia rośnie. To w dużej mierze zasługa superdziesiątki. Tworzące ją marki łącznie są dziś warte prawie 17,4 mld zł, o 450 proc. więcej niż podczas swego debiutu w rankingu. Na czele jest jeden z najbardziej znanych brandów – Biedronka – która od pierwszej edycji zestawienia niemal 12-krotnie zyskała na wartości.

Biedronka | I gwiazdy lubią niskie ceny

Marka, która firmuje największą sieć handlową w Polsce, jest obecna w naszym rankingu od jego pierwszej edycji. Tyle że dziś jest warta prawie 12 razy więcej niż w 2004 r., a od 2012 r. jest już w pierwszej trójce najcenniejszych polskich marek. To w dużej mierze efekt dynamicznej ekspansji sieci żółtych sklepów z charakterystycznym logo, które jest już na ponad 2,2 tys. placówek w całym kraju. Markę wspierają też kampanie reklamowe – również z udziałem gwiazd sportu i ekranu.     —a.b.

PKO BP | W czołówce innowacji

Wartość najdroższej marki finansowej w Polsce jest obecnie trzykrotnie wyższa niż w 2006 r., gdy PKO Bank Polski po raz pierwszy pojawił się w naszym rankingu. Od tamtego czasupozostaje nie tylko najcenniejszym, ale i najmocniejszym z krajowych brandów finansowych. Pomaga w tym  realizowana z rozmachem zmiana wizerunku banku, który skutecznie zabiega o młodych klientów. Robi to i w reklamach, i poprzez innowacyjne produkty, w tym swój najnowszy projekt, płatności mobilne IKO.     —a.b.

Orlen | Logo widoczne na 1,8 tys. stacji

Wzrost wartości marki Orlen to w dużym stopniu zasługa rozwoju sieci stacji paliw PKN Orlen. Na koniec września grupa posiadała łącznie prawie 2,7 tys. tego typu obiektów. W Polsce logo Orlenu widnieje na prawie 1,8 tys. stacji, czyli na ponad jednej trzeciej wszystkich punktów sprzedaży paliw w kraju. Ale coraz bardziej rozpoznawalna marka Orlen to również zasługa systematycznie rosnącej liczby punktów gastronomicznych Stop Cafe i Bistro Cafe działających przy stacjach paliw koncernu.     —trf

Mlekovita | Lider rynku spożywczego

Najdroższa polska marka spożywcza jest dziś warta prawie 1,37 mld złotych, o 5 proc. więcej niż przed rokiem i prawie sześć razy więcej niż w 2004 r. Wartość i moc swej flagowej marki  Spółdzielnia Mleczarska Mlekovita z Wysokiego Mazowieckiego buduje poprzez umiejętne połączenie dobrej strategii rozwoju biznesu (w tym przejęć mniejszych spółdzielni) i działań marketingowych. Wśród nich są kampanie reklamowe i promocyjne oraz kolejne nowości produktowe.    —a.b.

Lotos | Ekspansja firmowej sieci

Do wzrostu wartości marki przyczynił się rozwój sprzedaży detalicznej paliw pod logo Lotos. Na koniec września widniało ono na 416 stacjach w kraju. To daje Grupie Lotos trzecie miejsce (po PKN Orlen i brytyjskim BP) na krajowym rynku stacji paliw. Większość tych z logo Lotos to własne obiekty firmy. Jej obecna strategia zakłada zwłaszcza rozwój stacji pod nazwą Lotos Optima. Duży nacisk firma kładzie też na rozwój tzw. MOP (Miejsc Obsługi Podróżnych) przy autostradach i drogach szybkiego ruchu.     —trf

Reserved | Uczyć się od najlepszych

Flagowa marka LPP to dowód, że polskie firmy potrafią budować brandy według najlepszych wzorców ze świata. LPP uczyła się tu na cudzych błędach (i sukcesach). Przemyślany rozwój sieci salonów firmowych, trafiona oferta i profesjonalne kampanie reklamowe zapewniły ponadsześciokrotny wzrost wartości marki w ciągu dziesięciu lat.     —a.b.

Sokołów | Pomaga bogata oferta

Sokołów, który zadebiutował w naszym rankingu w 2004 roku, jest dziś jedną z najbardziej wartościowych marek spożywczych w Polsce. Wędliny z tym logo swą popularność zawdzięczają nie tylko coraz bogatszej ofercie, lecz także konsekwentnie budowanemu wizerunkowi produktów premium, czyli z najwyższej półki.     —b.d.

Bank Pekao | Wartość tradycji

Utworzony ponad 80 lat temu bank Pekao jest też jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek na polskim rynku. Pomaga w tym rozbudowana sieć ponad 1000 placówek w całym kraju i obsługa łącznie blisko 5,5 mln klientów. Od 1999 r. Pekao należy do włoskiej grupy UniCredit, która prowadzi działalność w 22 europejskich krajach.    —sob

Bank Millennium | Postawił na detal

Istniejącą od ponad dziesięciu lat markę Bank Millennium w ostatnich latach wzmocniła strategia stawiająca mocno na klientów detalicznych (w tym bardziej zamożnych Polaków) oraz na wysoko marżowe kredyty gotówkowe. Brand banku wspiera też jedna z największych sieci dobrze zlokalizowanych placówek (obecnie 440).     —m.s.

Żubr | Korzyści z krajowej ekspansji

Jeszcze dekadę temu Żubr był piwem znanym na wschodzie Polski. Dziś należy do najczęściej kupowanych marek w kraju, a jego popularność wciąż rośnie. W ślad za sukcesem rynkowym w górę poszybowała także wartość marki należącej do Kompanii Piwowarskiej. Obecnie jest o 418 mln zł wyższa niż osiem lat temu.     —b.d.

Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy