Ubiegły rok był pierwszym od niemal 20 lat, w którym branża piwna w Polsce zanotowała spadek sprzedaży. – 2009 rok był trudny, tak jak się spodziewaliśmy. Pierwsze sygnały spowolnienia były widoczne już w 2008 r. – mówił wczoraj Christopher Barrow, prezes ZPPP Browary Polskie oraz szef giełdowej grupy Żywiec.
Tak słabych wyników żaden z browarów jednak nie przewidział. Na początku ubiegłego roku wierzyły, że możliwy jest spadek o 4 – 4,5 proc. Później szacowały, że sprzedaż piwa skurczy się o ok. 8 proc. Ostatecznie Polacy kupili w 2009 r. ok. 32,25 mln hl, czyli o 3,6 mln hl mniej niż w 2008 r. Przeciętna konsumpcja spadła z 94 do 85 l na osobę, czyli do poziomu z 2006 r.
Browary są zgodne: oprócz kryzysu i nasycenia rynku piwa zaszkodziła im podwyżka akcyzy na ten napój. Wzrost podatku o 13,6 proc. zaczął obowiązywać od 1 marca.
[wyimek]57 mld euro wynoszą podatki, które rocznie płacą browary w Europie[/wyimek]
Lider, Kompania Piwowarska, sprzedał 14,6 mln hl piwa, o 3 proc. mniej niż w 2008 r. Jej udział w rynku zwiększył się o 3,1 pkt proc., do 45,3 proc. Przewaga Kompanii nad wiceliderem, którym jest giełdowa grupa Żywiec, przekracza obecnie 10 pkt proc.