Polacy piją mniej piwa

W 2009 r. sprzedaż browarów w kraju skurczyła się o 10,1 proc.

Aktualizacja: 26.02.2010 03:09 Publikacja: 26.02.2010 03:08

W 2009 r. mimo mniejszej sprzedaży piwa wpływy z podatku akcyzowego były o 6 proc. wyższe niż rok wc

W 2009 r. mimo mniejszej sprzedaży piwa wpływy z podatku akcyzowego były o 6 proc. wyższe niż rok wcześniej. Browary tłumaczą to m.in. większym popytem na mocne piwo.

Foto: Rzeczpospolita

Ubiegły rok był pierwszym od niemal 20 lat, w którym branża piwna w Polsce zanotowała spadek sprzedaży. – 2009 rok był trudny, tak jak się spodziewaliśmy. Pierwsze sygnały spowolnienia były widoczne już w 2008 r. – mówił wczoraj Christopher Barrow, prezes ZPPP Browary Polskie oraz szef giełdowej grupy Żywiec.

Tak słabych wyników żaden z browarów jednak nie przewidział. Na początku ubiegłego roku wierzyły, że możliwy jest spadek o 4 – 4,5 proc. Później szacowały, że sprzedaż piwa skurczy się o ok. 8 proc. Ostatecznie Polacy kupili w 2009 r. ok. 32,25 mln hl, czyli o 3,6 mln hl mniej niż w 2008 r. Przeciętna konsumpcja spadła z 94 do 85 l na osobę, czyli do poziomu z 2006 r.

Browary są zgodne: oprócz kryzysu i nasycenia rynku piwa zaszkodziła im podwyżka akcyzy na ten napój. Wzrost podatku o 13,6 proc. zaczął obowiązywać od 1 marca.

[wyimek]57 mld euro wynoszą podatki, które rocznie płacą browary w Europie[/wyimek]

Lider, Kompania Piwowarska, sprzedał 14,6 mln hl piwa, o 3 proc. mniej niż w 2008 r. Jej udział w rynku zwiększył się o 3,1 pkt proc., do 45,3 proc. Przewaga Kompanii nad wiceliderem, którym jest giełdowa grupa Żywiec, przekracza obecnie 10 pkt proc.

– Nasze wyniki zawdzięczamy silnym markom. W kryzysie bowiem konsumenci szukają tańszych, ale w dalszym ciągu popularnych produktów – mówi „Rz” Gary Haigh, dyrektor generalny Kompanii. Taką marką w ofercie firmy jest Żubr, drugie najpopularniejsze piwo w Polsce. Dyrektor dodaje, że pozytywnie na wyniki Kompanii wpłynęła szybka reakcja na spadek popytu. W 2009 r. firma zamknęła m.in. browar w Kielcach.

Również mniejszy od średniej rynkowej spadek sprzedaży zanotował Żywiec. Na rynku krajowym firma sprzedała o 6,2 proc. piwa mniej niż w 2008 r. Udział Żywca w rynku zwiększył się o 1,4 pkt proc., do 35 proc.

Szczegółowych wyników nie podaje trzeci gracz – Carlsberg Polska. Na koniec 2009 r. udziały firmy wynosiły ok. 13 proc. – Spadki, które zanotowaliśmy, nie odbiegają znacznie od poziomu, który odnotowała cała branża – ocenia Jacek Pastuszka, prezes Carlsberg Polska.

Najlepiej spośród firm należących do międzynarodowych koncernów poradziła sobie firma Royal Unibrew Polska, do niedawna działająca głównie w północno-wschodniej Polsce.

– W 2009 r. zwiększyliśmy sprzedaż o 5 proc. – mówi Beata Pawłowska, prezes Royal Unibrew. Dobry wynik firmy, której udział rynkowy jest szacowany na 4 proc., to m.in. efekt wprowadzenia regionalnej marki Łomża Export na rynek krajowy. Jej sprzedaż urosła w ubiegłym roku o 75 proc.

Lepsze wyniki od średniej rynkowej zanotowały małe i średnie browary. Andrzej Olkowski, prezes Stowarzyszenia Regionalne Browary Polskie, szacuje, że ich łączna sprzedaż spadła o ok. 5 proc. Wśród nich są jednak także takie, które – jak Royal Unibrew – zanotowały wzrost sprzedaży. „Rz” pisała już, że o 20 proc. sprzedaż zwiększył w 2009 r. browar Ciechan. Natomiast o 10 proc. poprawił ją Amber.

Prezesi największych browarów w Polsce zapewniają, że nie planują zwolnień grupowych oraz zamykania zakładów. Carlsberg Polska zapowiada nawet inwestycje. Łącznie w tym roku wyda na nie 57 mln zł.

[ramka][srodtytul]Prognozy[/srodtytul]

Producenci piwa ostrożnie prognozują tegoroczną sprzedaż. Związek Browary Polskie nie wyklucza nawet niewielkiego wzrostu popytu. Będzie to możliwe jedynie, jeżeli wiosna i lato będą w tym roku ciepłe. Tymczasem Euromonitor International szacuje, że w tym roku wydamy na piwo ponad 20 mld zł, o ok. 5 proc. mniej niż w 2009 r. Natomiast o 4 proc. niższa niż przed rokiem może być w 2010 r. wielkość sprzedaży piwa.[/ramka]

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

[mail=b.drewnowska@rp.pl]b.drewnowska@rp.pl[/mail][/i]

Ubiegły rok był pierwszym od niemal 20 lat, w którym branża piwna w Polsce zanotowała spadek sprzedaży. – 2009 rok był trudny, tak jak się spodziewaliśmy. Pierwsze sygnały spowolnienia były widoczne już w 2008 r. – mówił wczoraj Christopher Barrow, prezes ZPPP Browary Polskie oraz szef giełdowej grupy Żywiec.

Tak słabych wyników żaden z browarów jednak nie przewidział. Na początku ubiegłego roku wierzyły, że możliwy jest spadek o 4 – 4,5 proc. Później szacowały, że sprzedaż piwa skurczy się o ok. 8 proc. Ostatecznie Polacy kupili w 2009 r. ok. 32,25 mln hl, czyli o 3,6 mln hl mniej niż w 2008 r. Przeciętna konsumpcja spadła z 94 do 85 l na osobę, czyli do poziomu z 2006 r.

Pozostało 80% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy