Służbowe auta, szkolenia i prywatna opieka medyczna to trzy najbardziej popularne bonusy, które firmy oferują pracownikom na stanowiskach menedżerskich – wynika z danych portalu Praca.pl, który zbadał opinie 200 menedżerów.
Choć 28 proc. z nich nie zwraca na bonusy większej uwagi, to dla ponad 54 proc. badanych są one bardzo istotnym kryterium przy wyborze oferty zatrudnienia. – W tej chwili kandydaci nie tylko na stanowiska menedżerskie patrzą na całość wynagrodzenia. Liczy się zarówno wysokość zasadniczej pensji, jak i dodatkowe elementy wynagrodzenia, zarówno finansowe, np. premie za wynik, jak i pozafinansowe np. prywatna opieka medyczna lub ubezpieczenia na życie – ocenia Joanna Kotzian z firmy doradztwa personalnego HRK. Jej zdaniem bonusy mogą mieć duże znaczenie nie tylko przy rekrutacji, ale i przy utrzymaniu pracownika. Jeśli ma on zapewnioną dobrą opiekę medyczną dla siebie i dla rodziny (co jest już często normą na stanowiskach menedżerskich), a zmieniając pracę musiałby zmienić przychodnię i swoich lekarzy, trudniej będzie mu się na to zdecydować.
Jak wynika z ankiety Praca. pl, ponad jedna czwarta menedżerów jeździ służbowym autem. Niewiele mniej korzysta z finansowanych przez pracodawcę szkoleń. Teraz, gdy służbowe samochody i szkolenia coraz częściej są częścią pakietu wynagrodzenia na niższych szczeblach firmowej hierarchii, dla menedżerów bonusem jest możliwość wyboru auta. Firmy często proponują menedżerom kilka marek do wyboru albo dają im tu wolną rękę, określając tylko maksymalną cenę samochodu. Podobnie jest ze szkoleniami i opieką zdrowotną. Bonusem cenionym przez wielu menedżerów są dobre studia MBA, których cena może sięgnąć 80 tys. zł.
Jak wynika z badań, 11 proc. menedżerów ma zapewnione prywatne ubezpieczenie zdrowotne. Wprawdzie nie wydaje się to specjalnym przywilejem teraz, gdy prywatna opieka medyczna dla pracowników staje się normą nawet w małych firmach, jednak pakiety menedżerskie przewidują zwykle pełen zakres usług lekarskich, które obejmują też najbliższą rodzinę. Do mniej popularnych bonusów menedżerskich należą zniżki na produkty firmy (7 proc. ankietowanych) i pakiety akcji firmy (6 proc.).