IBM, jeden z największych światowych koncernów informatycznych, nie zawsze zajmował się nowoczesnymi technologiami. W swojej ponadstuletniej historii firma International Business Machines produkowała m.in. karabiny maszynowe dla amerykańskiej armii czy maszynki do mielenia mięsa.
Ponad 50 lat temu koncern rozpoczął jednak wielki marsz w kierunku technologii, znaczony kolejnymi przełomowymi innowacjami. Część z nich pojawiała się także w Polsce, bo IBM jako jedna z nielicznych światowych korporacji był obecny w naszym kraju także w czasach PRL. Ale oficjalny oddział IBM Polska powstał ostatecznie w 1991 r.
Mimo że IBM Polska generuje zaledwie promil globalnego przychodu koncernu (1,1 mld zł w 2007 r. wobec 98,8 mld dol. na świecie w tym samym czasie), to firma nieustannie inwestuje w naszym kraju. – W 1996 r. powstało Centrum Edukacyjne IBM, w 2000 r. polskie Data Center świadczące usługi outsourcingowe, a w 2003 r. Centrum Innowacji IBM, zajmujące się m.in. rozwojem oprogramowania. W tym czasie powstały oddziały IBM w Krakowie, Poznaniu, Wrocławiu i Katowicach. W 2005 r. otworzyliśmy krakowskie Laboratorium Oprogramowania, pierwszą tego typu placówkę w tej części Europy. To część sieci 40 tego typu laboratoriów rozrzuconych po całym świecie, zajmujących się rozwojem naszych najbardziej innowacyjnych produktów. Razem z partnerami stworzyliśmy też centra technologii w Warszawie, Żywcu i Wrocławiu – wylicza Katarzyna Janik z IBM Polska. Do największych klientów IBM w Polsce należą banki (m.in. BZ WBK, GE Money Bank, ING Bank Śląski, Raiffeisen) oraz administracja publiczna (Straż Graniczna, policja, ministerstwa: Finansów, Sprawiedliwości oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji).
Firma współpracuje także z polskimi uczelniami. Jedną z nich jest Uniwersytet Warszawski, gdzie przy wsparciu firmy powstał projekt obliczeniowy „Poszukiwanie okresowości gwiazd zmiennych”. Działający w Interdyscyplinarnym Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego UW superkomputer IBM został niedawno uznany za najbardziej energooszczędny system na świecie.
Globalny koncern (przedstawicielstwa w 170 krajach) i jego polski oddział w ostatnich latach ewoluowały. IBM nie jest już tylko firmą technologiczną, kojarzoną przede wszystkim z upowszechnieniem standardu komputera osobistego, jaki znamy dziś. W 2005 r. IBM sprzedał swoją część produkującą notebooki chińskiej firmie Lenovo, która dzięki temu stała się czwartym pod względem wielkości dostawcą tego typu sprzętu na świecie. IBM skupił się na doradztwie w branży IT realizowanym przez IBM Global Services, czyli kupioną w 2002 r. część doradczą PwC Consulting.