Czekoladowa tradycja kształtuje świadomość

Marka Wedel nadal króluje na polskim rynku słodyczy i w naszym rankingu. Jej moc wzrosła, czemu sprzyja także odporność słodkiej branży na gospodarcze spowolnienie

Publikacja: 10.12.2009 00:55

Wedel – marka o prawie 160-letniej historii, która od dziesięciu lat należy do brytyjskiego koncernu Cadbury – pozostaje niekwestionowanym liderem naszego rankingu na najmocniejsze marki słodyczy i lodów. Kolejne miejsca zajęły Wawel i Goplana. Poza podium, na czwartym miejscu, znalazła się lodowa marka Koral, która przed rokiem była wiceliderem rankingu

Niewykluczone, że to rezultat mniej intensywnej promocji Korala w porównaniu z poprzednimi latami, gdy jego lody (a wraz z nimi i markę) reklamowały gwiazdy piosenki w tym Helena Vondráčková, Majka Jeżowska, Beata Kozidrak, Maryla Rodowicz i Doda.

Natomiast sukcesowi Wedla sprzyjał fakt, że jego właściciel Cadbury Wedel zdecydował się w tym roku na jeszcze silniejszą obecność w mediach i wystartował z największą od kilku lat kampanią reklamową. Wyda na nią w sumie kilkanaście milionów złotych.

Nowa strategia komunikacji marki oparta jest na haśle „Wedel, fabryka przyjemności, przedstawia”. Dzięki niej Wedel chce zaistnieć w świadomości konsumentów nie tylko jako producent czekolady, ale przed wszystkim jako dostawca przyjemności. Mają w tym pomóc np. emitowane od jesieni w Internecie i telewizji spoty o grupie psich przyjaciół.

– Konsument przestał być dla nas pasywnym odbiorcą komunikatu, a stał się partnerem, któremu coś dajemy – mówi Anna Telakowiec, dyrektor marketingu spółki Cadbury Wedel, która niedawno uruchomiła odświeżony portal Wedel.pl połączony z serwisami społecznościowymi (m.in. Facebookiem).

Firma wprowadziła też nowe opakowania i kolejne nowości produktowe. Na rynek weszła m.in.

linia produktów skierowanych przede wszystkim do kobiet. Cadbury Wedel podkreśla, że nie zamierza rezygnować z tradycji i dziedzictwa marki, ale musi iść do przodu, aby podążać za konsumentem.

Wicelider rankingu Wawel również może się pochwalić bogatą, blisko 100-letnią tradycją. Dziś jest kojarzony przez konsumentów m.in. z kasztankami, batonami Ikar, Maciek, Danusia oraz z cukierkami Michałki. Wawel również nie żałuje środków na promocję swojej marki i regularnie poprawia wyniki finansowe. Jej prezes Dariusz Orłowski twierdzi, że jest to zasługa m.in. wprowadzania nowych produktów oraz intensyfikowania działań promocyjnych.

Kolejną pozycję w rankingu mocy zajęła należąca do grupy Jana Kolańskiego Goplana, także kojarzona z czekoladami. Piąte i szóste miejsce przypadło odpowiednio Solidarności i Mieszkowi – również znanym czekoladowym markom. Z kolei na siódmej pozycji znalazł się inny brand z grupy Kolańskiego – Jutrzenka (jeżyki, wafle familijne).

W tym roku właściciel Jutrzenki i Goplany postanowił uporządkować portfolio. W efekcie z oferty grupy wypadło około 60 produktów. Kolański podkreśla, że zostały te marki, które są najmocniejsze, i dzięki którym grupa zwiększy swoją rentowność.

Żaden z właścicieli najmocniejszych marek z naszego zestawienia nie jest liderem na polskim rynku słodyczy. Cadbury Wedel zajmuje na nim drugie miejsce. Pierwsze trzyma Kraft Foods, producent czekolady Milka i wafli Prince Polo, który od pewnego czasu próbuje przejąć Cadbury. Jednak do tej pory brytyjski koncern odrzucał oferty amerykańskiego giganta.

Jeśli je kiedyś przyjmie, to marka E. Wedel kolejny raz może zmienić właściciela. I pewnie da mu sporo zarobić. Eksperci podkreślają, że spożycie czekolady w Polsce wciąż jest o około połowę niższe niż w Europie Zachodniej. Prognozowany wzrost spożycia oznacza rosnącą popularność czekoladowych marek i większe przychody ich właścicieli.

Wedel – marka o prawie 160-letniej historii, która od dziesięciu lat należy do brytyjskiego koncernu Cadbury – pozostaje niekwestionowanym liderem naszego rankingu na najmocniejsze marki słodyczy i lodów. Kolejne miejsca zajęły Wawel i Goplana. Poza podium, na czwartym miejscu, znalazła się lodowa marka Koral, która przed rokiem była wiceliderem rankingu

Niewykluczone, że to rezultat mniej intensywnej promocji Korala w porównaniu z poprzednimi latami, gdy jego lody (a wraz z nimi i markę) reklamowały gwiazdy piosenki w tym Helena Vondráčková, Majka Jeżowska, Beata Kozidrak, Maryla Rodowicz i Doda.

Pozostało 83% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy