Według amerykańskiej firmy doradczej najbardziej innowacyjne są firmy technologiczne. Oprócz Apple’a (oprogramowanie i sprzęt), Microsoftu (oprogramowanie) i Google’a (Internet) w czołowej dziesiątce znalazły się także: IBM (konsulting i oprogramowanie), Toyota (motoryzacja), Amazon (sklep internetowy), LG (elektronika konsumencka), General Electric (konglomerat wielu branż) i Sony (elektronika). [wyimek]61 procent tyle przebadanych firm chce w 2010 r. zwiększyć nakłady na badania i rozwój[/wyimek]
Aż sześć z dziesięciu najlepszych miejsc przypadło firmom z USA. Wszystkie pozostałe zajęły spółki azjatyckie. Najwyżej sklasyfikowana firma z Europy to niemiecki Volkswagen, który zajął 15. pozycję. Oprócz VW w pierwszej „50” rankingu BCG znalazło się zaledwie sześć europejskich przedsiębiorstw: BMW, Nokia, Siemens, Nestle, Banco Santander oraz Fiat.
Stary Kontynent słabo wypadł także pod względem zwrotu z inwestycji w innowacyjne firmy. Kupno udziałów europejskiego innowatora w ciągu ostatnich trzech lat przynosiło zysk o średnio 7,2 proc. większy niż w przypadku inwestycji w nieinnowacyjną firmę. W Azji ten współczynnik wyniósł 16,5 proc., a średnia globalna to 12,4 proc.
„Jeśli jesteś inwestorem, powinieneś zdecydowanie zainteresować się innowacyjnymi firmami” – napisali James P. Andrew i Joe Magnet, jedni z autorów rankingu. Analitycy BCG zwracają uwagę na poprawę nastrojów w firmach inwestujących w innowacje. 62 proc. badanych spółek zamierza w 2010 r. zwiększyć nakłady na badania i rozwój. Tylko 8 proc. przewiduje ich spadek. Rok temu te współczynniki wyniosły odpowiednio 58 i 14 proc.
Zestawienie BCG to element raportu „Innovation 2010”. Ranking powstał na podstawie ankiety przeprowadzonej wśród 1,6 tys. menedżerów wyższego szczebla.