Prostota to przyszłość systemów informatycznych

Skutki spowolnienia gospodarczego odczuliśmy na rynku przedsiębiorstw średniej wielkości, a w drugiej kolejności w segmencie dużych firm – mówi Michael Park, wiceprezes Microsoft Business Solutions

Publikacja: 27.05.2010 01:47

Michael Park, odpowiada w firmie Microsoft Business Solutions za marketing i sprzedaż

Michael Park, odpowiada w firmie Microsoft Business Solutions za marketing i sprzedaż

Foto: Fotorzepa, Radosław Pasterski Radosław Pasterski

[b]Rz: Rynek systemów wspomagających zarządzanie klasy ERP i CRM jest już w dużym stopniu nasycony. Jak Microsoft Dynamics chce w tej sytuacji zdobywać nowych klientów w 2010 r.?[/b]

Michael Park: Planujemy nasze działania w perspektywie kilku lat. Większość systemów ERP i CRM, które dziś są w użyciu, to stare systemy. Wierzę, że szukając dróg rozwoju, firmy muszą zadbać o ludzi. W ciągu najbliższych trzech lat pracownicy mający 50 lat i więcej będą stanowić ponad połowę siły roboczej w krajach zachodniej Europy. Z drugiej strony na rynku pracy pojawiają się nowe, młode osoby, przyzwyczajone do używania komunikatorów, esemesów, Facebooka i wszystkich tych technologii, które tak bardzo się różnią od systemów używanych w firmach przez ostatnich 20 lat. To nowa klasa pracowników chcąca korzystać z narzędzi, do których jest przyzwyczajona. Jednak cała masa starszych pracowników nawykła do tradycyjnych rozwiązań. Chcemy dostarczać produkty zaspokajające te sprzeczne potrzeby. Systemy muszą być na tyle proste, by końcowy użytkownik nie miał problemu z ich używaniem, i oferować tyle możliwości, by spełnić oczekiwania specjalistów od IT.

Pamiętajmy też, że wiele firm przechowuje swoje procesy biznesowe nie w zaawansowanych systemach ERP i CRM, ale w arkuszach Microsoft Excel, w dokumentach papierowych lub w głowach pracowników. Widzimy tu duży potencjał.  

[wyimek]Proste w obsłudze rozwiązania pozwalają zmniejszyć całkowity koszt utrzymania [/wyimek]

[b]Czy prostota jest sposobem przyciągnięcia klientów? [/b]

Oszczędności są znacznie ważniejszym kryterium wyboru systemu ERP/CRM niż jeszcze dwa lata temu. Spójrzmy na przykład na całkowity koszt posiadania produktu (TCO). W przypadku systemów ERP/CRM 40 – 50 proc. TCO w ciągu pięciu lat pochłaniają szkolenia pracowników. Proste w obsłudze rozwiązania pozwalają zatem zredukować całkowity koszt utrzymania systemu.

[b]Jak po trudnych latach 2008 – 2009 będzie się kształtował popyt na systemy CRM i ERP? [/b]

Trendy są dobre. W ciągu ostatnich 18 miesięcy rynek CRM urósł o ok. 5 – 7 proc. w skali globalnej. W ostatnim roku fiskalnym sprzedaż naszego systemu CRM urosła o 40 proc. Wyprzedzamy rynek.

Nie jest źle także w sektorze ERP – rynek globalny w ostatnim roku zmniejszył się o ok. 25 proc. Nasza sprzedaż tych produktów spadła w tym czasie o 3 proc. Mamy zatem powody do zadowolenia. Na pewno nie poczuliśmy spowolnienia tak mocno jak niektórzy konkurenci. W ostatnich miesiącach widzimy już znaki ożywienia, część firm znów zaczęła wydawać pieniądze. Czy to oznacza powrót rynku do stabilnego wzrostu – czas pokaże. Na pewno chcemy skorzystać na ożywieniu. Światowy rynek ERP to 22 mld dol. rocznie. CRM – 11 mld dol. Na żadnym z nich nie ma wyraźnego lidera. To dla nas okazja. Mamy jasny plan działania. Liczymy, że klientów przyciągną nowe możliwości, jakie w niedługim czasie będą oferować nasze systemy. Pozwolą one na samodzielne, wizualne mapowanie procesów biznesowych obsługi- wanych przez CRM lub ERP. Dwóch różnych klientów kupujących ten sam system może dzięki temu samodzielnie na różne sposoby dostosować go do swoich potrzeb.

[b]Jaki jest popyt na wasze produkty w Polsce? [/b]

Przełom lat 2008 i 2009 był dość ciężki. Skutki spowolnienia gospodarczego odczuliśmy na rynku przedsiębiorstw średniej wielkości, a w drugiej kolejności w segmencie dużych firm. W połowie 2009 r. doświadczyliśmy pozytywnych skutków ożywienia w segmencie małych i średnich podmiotów, teraz powoli rośnie aktywność większych przedsiębiorstw. W kontekście regionu patrzymy uważnie na rynek rosyjski, który szybko się rozwija. 

[b]Czy nie uważa pan, że to ryzykowny rynek? [/b]

Z pewnością. Powodem jest sytuacja geopolityczna i wahania kursu waluty. To ostatnie odnosi się jednak także do Polski. Taka dewaluacja złotego, jaka miała miejsce w ostatnim roku w Polsce, zwiększa ryzyko i negatywnie wpływa na przychody.

[b]Czy dział Microsoft Dynamics będzie się rozwijać przez przejęcia czy raczej opierając się na nowych, własnych produktach? [/b]

Portfolio raczej nie będzie poszerzane – chcemy udoskonalać już istniejące produkty, dokładać nowe funkcjonalności. Jeśli chodzi o przejęcia, to cały czas szukamy mądrych akwizycji, które niosą wartość dodaną. Jeżeli przejęcie zapewniłoby zwrot z inwestycji i znacząco wpłynęłoby na udział w lokalnym rynku, rozważylibyśmy każdą możliwość. Nie interesuje nas jednak po prostu kupno firmy, która może się pochwalić np. dużą bazą klientów. Systemy CRM i ERP to specyficzne aplikacje, których nie da się wymienić jednym ruchem i oznajmić wszystkim klientom, że mają porzucić dotychczasowe rozwiązanie i przesiąść się na produkt Microsoftu.

[b]Jakie są kryteria, według których szukacie przejęć? [/b]

Po pierwsze – porównujemy koszty akwizycji i korzyści, jakie ona ma przynieść, z kosztami zdobycia podobnej części rynku na własną rękę lub za pośrednictwem naszych partnerów. Pamiętajmy, że przejęcie firmy wiąże się zazwyczaj z zapłaceniem ceny premium, większej niż jej nominalna wartość. Zatem zgrać się musi kilka czynników, a do tego produkty przejmowanej firmy muszą pasować do naszego portfolio produktów i całej strategii.

[ramka][b]CV[/b]

Michael Park jest wiceprezesem Microsoft Business Solutions, części Microsoftu zajmującej się aplikacjami ERP (Enterprise Resource Planning) i CRM (Customer Relationship Management). Park pracuje w branży IT od 20 lat. Do Microsoftu dołączył w 2005 r. Wcześniej pracował m.in. w niemieckim SAP AG oraz Siebel Systems i Procter & Gamble. Ukończył ekonomię na Harvardzie. [/ramka]

Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy