Na drugie miejsce – z czwartego – awansowała marka Winiary, której siła urosła przez rok o 3 punkty. Wśród pozostałych marek z pierwszej setki rankingu, które zanotowały największy przyrost siły marki znajdują się: Grycan (53. miejsce, przyrost siły marki o 4 punkty), TVN 24 (93. miejsce, przyrost o 4 punkty), Tymbark (8. miejsce, przyrost siły marki o 3 punkty) i Apart (6. miejsce, przyrost siły marki o 3 punkty).
Natomiast o wiele więcej marek z pierwszej setki straciło na sile w stosunku do poprzedniego roku. W obecnej edycji po raz pierwszy mamy do czynienia z sytuacją, gdy średni poziom siły marek z pierwszej setki obniżył się w stosunku do roku poprzedniego. Łączna siła 100 najsilniejszych marek zmniejszyła się o 39 punktów (średnio 0,39 punktu na jedną markę). W ciągu roku przeciętny wskaźnik siły marki dla 100 najsilniejszych marek spadł z 64,6 do 63,7 punktów.
Przyczyną tego stanu rzeczy mogą być echa kryzysu gospodarczego z poprzedniego roku w połączeniu z dalszą ekspansją marek zagranicznych oraz marek sklepowych (private labels), czemu sprzyja szybki rozwój sieci sklepów dyskontowych. Lider tego rynku, Biedronka, zwiększył w ciągu roku siłę swej marki o 1 punkt.
Być może jednak wyjaśnieniem gorszych wyników marek są ogólnoświatowe trendy, które dotarły do Polski. Liczne analizy dotyczące marek wskazują, że globalnie spadają średnie wskaźniki oceny marek przez konsumentów w różnych wymiarach. O ile niewielka grupa najsilniejszych marek jest w stanie utrzymać wysoką ocenę przez konsumentów, o tyle percepcja większości marek ulega istotnemu pogorszeniu. Zjawisko to wpisuje się w regułę Pareto. Konsumenci utrzymują pozytywne opinie o niewielkiej grupie najlepszych marek – zwycięzców (20 proc.), podczas gdy pozostała większość traci w ich oczach. Przyczynami tego stanu rzeczy jest zbyt duża ilość marek oraz fragmentaryzacja mediów i rynków, co prowadzi do spadku postrzeganego zróżnicowania marek. Rezultaty kolejnych edycji rankingu dadzą odpowiedź na pytanie, czy tegoroczne pogorszenie wyników jest przejściowe, czy też stanowi trwałą tendencję.
Wśród tegorocznych debiutantów warto odnotować wysoką pozycję marki Żubrówka (60 punktów, 79. miejsce w rankingu).