Czekoladowy nestor nie do pobicia

Wedel niezmiennie króluje w naszym rankingu najmocniejszych polskich marek słodyczy i lodów. ?W porównaniu z 2009 r. jego moc jeszcze wzrosła. Ale nie jest, niestety tożsama, z udziałem w rynku słodyczy, ?na którym zajmuje drugie miejsce

Publikacja: 02.12.2010 00:09

Słodycze i lody

Słodycze i lody

Foto: Rzeczpospolita

Okazuje się, że polscy konsumenci słodyczy to tradycjonaliści. Kolejne miejsca w rankingu zajęły bowiem te same brandy, co przed rokiem: Wawel (producent m.in. popularnych kasztanków) oraz czekoladowa Goplana.

Lider rankingu Wedel w przyszłym roku będzie obchodził swoje 160. urodziny. Podkreśla, że nie zamierza rezygnować z dziedzictwa marki, ale zarazem idzie do przodu, by nadążyć za konsumentem i nie dać się wyprzedzić konkurencji.

– Wedel intensywnie inwestuje w budowanie marki, obejmując działaniami wszystkie kanały komunikacji. Reklama w TV jest głównym kanałem, jednak pozostałe media, takie jak Internet czy reklama zewnętrzna, także pełnią istotną rolę – mówi Anna Telakowiec, dyrektor marketingu marki Wedel. Dodaje, że do ostatnich większych przedsięwzięć można zaliczyć kampanię ptasiego mleczka oraz nowych czekolad.

Od dłuższego czasu Wedel mocno stawia na Internet. – Jesteśmy marką wskazywaną jako wzorzec w rozwoju tego typu komunikacji. Na portalu społecznościowym Facebook nasz profil posiada już 100 tysięcy fanów, co jest niewątpliwie ogromnym sukcesem – twierdzi Anna Telakowiec.

Jednak to, że marka Wedel w ciągu roku umocniła swoją pozycję, jest nie tylko zasługą prowadzonych akcji promocyjnych. Sporo rozgłosu przysporzyły jej tegoroczne zmiany właścicielskie. Do lutego tego roku należała do brytyjskiego koncernu Cadbury. Został on jednak przejęty przez amerykańskiego giganta Kraft Foods. Komisja Europejska nakazała Kraftowi sprzedać Wedla. Powód? Połączone podmioty miałyby zbyt silną pozycję w Polsce. W sumie kontrolowałyby prawie 60 proc. rynku czekolady. Bój o Wedla toczył się kilka miesięcy. Ostatecznie wygrała go japońska grupa kapitałowa Lotte. Wartości transakcji nie ujawniono, ale mówi się, że sięgnęła ona 0,8 mld zł. Według naszego rankingu wartość marki Wedel wzrosła w tym roku o 2 proc., do prawie 731 mln zł.

Wedel zapewnia, że nie spocznie na laurach i będzie walczył o dalsze umacnianie pozycji rynkowej. Branża właśnie weszła w gorący okres przedświąteczny. – Dlatego też, jak co roku przygotowaliśmy bożonarodzeniową ofertę, w której znajdują się nasze sztandarowe produkty w specjalnych opakowaniach a dodatkowo w tym czasie pojawiają się też produkty z serii limitowanych – zapowiada Telakowiec. Dodaje, że w tym roku Wedel będzie też (już po raz drugi) sponsorem oświetlenia na warszawskim Nowym Świecie.

Moc dwóch kolejnych marek w rankingu – Wawelu i Goplany – w tym roku lekko spadła w porównaniu z 2009 r. Przyczynę łatwiej można znaleźć w przypadku tej drugiej marki. Jej właściciel, grupa Jutrzenka, w tym roku skoncentrował swoje siły na próbie przejęcia Wedla. Promocje i rozwój oferty znalazły się na drugim planie. To odbiło się negatywnie zarówno na wynikach finansowych, jak też na postrzeganiu marki Goplana. Jan Kolański, szef i największy udziałowiec całej grupy, obiecuje, że firma nadrobi zaległości. Warto też podkreślić, że również inna jego marka – Jutrzenka – w tym roku obniżyła swoją moc i pozycję w rankingu. W 2009 r. była na siódmej pozycji, w tym roku – na ósmej.

Z kolei Wawel nie oszczędza na promocjach. Okazuje się jednak, że bardziej przekładają się one na wartość sprzedaży, niż na moc jego marki. Eksperci twierdzą, że Wawel jest wyjątkiem wśród innych firm. Przy rynku rosnącym o 5 – 7 proc. potrafi co kwartał zwiększać przychody o co najmniej kilkanaście procent. Co ważne, rośnie również jego rentowność.

Na czwartym miejscu w rankingu mocy znalazła się Solidarność. Oznacza to awans z piątej pozycji. Solidarność zamieniła się miejscami z marką lodów Koral, bo to właśnie ona przed rokiem była tuż poza podium. Co ciekawe, inna marka lodów – Zielona Budka – awansowała z ósmego miejsca na szóste.

Warto jednak podkreślić, że moc marki nie jest tożsama z udziałami rynkowymi. Według danych firmy badawczej Memrb liderem polskiego rynku słodyczy jest Kraft (w swoim portfelu ma m.in. czekolady marki Milka i Alpen Gold oraz wafle Prince Polo). Wedel zajmuje drugą pozycję. Nic dziwnego, że firmy walczą o udziały, bo chodzi o rynek, którego wartość szacowana jest na ponad 6,4 mld zł.

Katarzyna Kucharczyk

Okazuje się, że polscy konsumenci słodyczy to tradycjonaliści. Kolejne miejsca w rankingu zajęły bowiem te same brandy, co przed rokiem: Wawel (producent m.in. popularnych kasztanków) oraz czekoladowa Goplana.

Lider rankingu Wedel w przyszłym roku będzie obchodził swoje 160. urodziny. Podkreśla, że nie zamierza rezygnować z dziedzictwa marki, ale zarazem idzie do przodu, by nadążyć za konsumentem i nie dać się wyprzedzić konkurencji.

Pozostało 90% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy