Moc wyciśnięta z pomidorów

Pudliszki po raz kolejny zostały najmocniejszą marką wśród produktów spożywczych. Swoją pozycję zawdzięczają keczupom, sosom i daniom gotowym

Publikacja: 02.12.2010 00:08

Na swoją reputację Pudliszki pracują od ponad 90 lat. W tym czasie udało się im zdobyć czołowe miejsce wśród producentów keczupów i koncentratów pomidorowych. Ostatnie lata to także pasmo sukcesów na rynku coraz popularniejszych w Polsce sosów i dań gotowych. Z logo firmy kupić można kupić także przetwory z warzyw, pierogi, a nawet musztardy.

Kluczem do sukcesu Pudliszek jest ciągły kontakt z konsumentem. Raz – dwa razy do roku HJ Heinz Polska – od 13 lat właściciel marki – stara się dotrzeć do przeciętnych rodzin. W spotkaniach bierze udział także Adam Dyszyński, prezes Heinz Polska od momentu powstania spółki. Szef firmy obserwuje przygotowanie obiadów i pyta o ulubione potrawy i produkty.

Firma nie szczędzi także wydatków na reklamę. A gdy trzeba zawalczyć o reputację swojej flagowej marki, potrafi także sięgnąć po bardziej radykalne metody. Tak jak kilka miesięcy temu, kiedy opublikowała w gazetach informację, że Agros Nova, właściciel marki Łowicz (piąte miejsce w tegorocznym zestawieniu), dopuściła się czynu nieuczciwej konkurencji. Największy konkurent Pudliszek na rynku przetworów pomidorowych reklamował swój koncentrat jako „najbardziej pomidorowy”. W HJ Heinz Polska tłumaczyli, że musieli wyręczyć Agros Novą, bo ta nie wywiązała się jak należy z wyroku sądu.

Heinz, właściciel najbardziej znanego keczupu na świecie, zaczął od importowania do Polski produktów z Holandii i Wielkiej Brytanii. Po przejęciu Pudliszek w 1997 r. postanowił skupić się przede wszystkim na tej marce. Heinz nie jest jedynym światowym gigantem spożywczym, który wybrał taką strategię. Wśród nich był także koncern Cadbury, który wycofał z Polski swoje czekolady, gdy został właścicielem czekoladowego Wedla.

Co prawda HJ Heinz Polska ze swojej globalnej marki nie zrezygnował. Nie ma ona jednak znaczącego udziału w jego przychodach, które w 2009 r. zbliżyły się do 479 mln zł. Zdecydowana większość obrotów – ok. 90 proc. – przypada na produkty z logo Pudliszki.

Pudliszki kojarzone są z produkcją żywności od XIX wieku. Józef Łubiński, ówczesny właściciel Pudliszek, założył tam cukrownię. W 1919 roku majątek przejął inżynier rolnictwa Stanisław Fenrych. Zdecydował, że znakiem firmowym Pudliszek będą gruszki na wierzbie. Początkowo wszystkie prace wykonywane były ręcznie. W piwnicach dworu myto owoce, wysmażano powidła i marmoladę, a następnie gotowy produkt wlewano do glinianych garnków i słoików – wspominają w HJ Heinz Polska.

Dzięki inwestycjom Pudliszki przetrwały w dobrym stanie czasy PRL. W 1994 r. Chicago Europe Partners przekształcił je w spółkę akcyjną, aby następnie sprzedać ją koncernowi Heinz.

Na drugie miejsce wśród najmocniejszych marek spożywczych awansował w tym roku (mimo spadku mocy) Sokołów, który po sukcesach w kraju chce teraz skupić się na wypromowaniu swojej marki za granicą. – Jesteśmy już największym producentem plastrowanych wędlin w Polsce. Zamierzamy także zostać liczącym się graczem na rynku europejskim – zapowiada Bogusław Miszczuk, prezes Sokołowa. Debiut w unijnych sklepach zaplanowany jest na 2012 r. Z kolei w kraju Sokołów zamierza umocnić się na rynku salami.

Natomiast utrata mocy firmującej mrożonki marki Hortex była na tyle znacząca, że brand stracił drugą pozycję w swej kategorii i spadł na czwartą. Wyżej uplasował się Olej Kujawski, awansując z ubiegłorocznego piątego miejsca.

Najmocniejszą marką wśród przetworów mleczarskich ponownie okazała się Bakoma, choć jest nieco słabsza niż przed rokiem. Nie na tyle jednak, by nie utrzymać szóstej pozycji w rankingu, wyprzedzając markę najpopularniejszego w Polsce mleka – Łaciatego.

Beata Drewnowska

Na swoją reputację Pudliszki pracują od ponad 90 lat. W tym czasie udało się im zdobyć czołowe miejsce wśród producentów keczupów i koncentratów pomidorowych. Ostatnie lata to także pasmo sukcesów na rynku coraz popularniejszych w Polsce sosów i dań gotowych. Z logo firmy kupić można kupić także przetwory z warzyw, pierogi, a nawet musztardy.

Kluczem do sukcesu Pudliszek jest ciągły kontakt z konsumentem. Raz – dwa razy do roku HJ Heinz Polska – od 13 lat właściciel marki – stara się dotrzeć do przeciętnych rodzin. W spotkaniach bierze udział także Adam Dyszyński, prezes Heinz Polska od momentu powstania spółki. Szef firmy obserwuje przygotowanie obiadów i pyta o ulubione potrawy i produkty.

Pozostało 80% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Świąteczne prezenty, które doceniają pracowników – i które pracownicy docenią
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy