Po słabym 2009 r., kiedy branża zyskała zaledwie 4,5 proc. wartości, polski rynek VoIP w 2010 r. powrócił w 2010 r. do dwucyfrowego wzrostu.

Jak wynika z wyliczeń krakowskiej firmy analitycznej [b]PMR[/b], w 2010 r. wartość polskiego rynku VoIP wyniosła 658 mln zł, o 26,7 proc. więcej niż rok wcześniej. Według PMR, rynek rozwija się głównie dzięki większej popularności hostowanych, nie wymagających dużych nakładów rozwiązań VoIP w małych i średnich przedsiębiorstwach. Jak wskazuje PMR, to właśnie tego rodzaju firmy najbardziej ograniczyły inwestycje w VoIP w chudym 2009 r.

- W ciągu ostatnich czterech lat polski rynek VoIP cechowało zmienne tempo wzrostu. W 2007 r., kiedy baza klientów była niska, a operatorzy dopiero startowali z bardziej aktywną promocją rozwiązań VoIP, liczba nowych użytkowników rosła w szybkim tempie. Rok później, po okresie wzrostu spowodowanym efektem niskiej bazy, dynamika rynku zanotowała spadek do poziomu 23%. W 2009 r., rynek wyhamował prawie do zera, notując wzrost na poziomie zaledwie 5%. – czytamy w raporcie PMR.

- Stało się to wbrew oczekiwaniom operatorów przekonanych, że kryzys przyniesie zwiększone zainteresowanie telefonią internetową z racji niższych kosztów. W segmencie klientów indywidualnych widoczny był rekordowo niski przyrost liczby nowych abonentów. Podobna sytuacja miała miejsce w segmencie biznesowym. Spadek dynamiki był jednak mniejszy, głównie dzięki bardziej intensywnej migracji segmentu MŚP w kierunku VoIP-u - powiedział [b]Zoran Vuckovic[/b], analityk rynku telekomunikacyjnego i IT w PMR i autor raportu.