Nowe lotnisko w Berlinie

Nowe lotnisko Airport City Berlin chce konkurować z największymi w Europie i zaktywizować wschodnie landy

Publikacja: 06.05.2011 04:04

Nowe lotnisko Berlin-Brandenburg-International (BBI) ma mieć roczną przepustowość 45 milionów pasaże

Nowe lotnisko Berlin-Brandenburg-International (BBI) ma mieć roczną przepustowość 45 milionów pasażerów

Foto: materiały prasowe

Red

Współczesne lotniska to nie tylko miejsca odlotów samolotów, ale i miasteczka z rozwiniętą sferą usług nielotniczych.

Airport Cities umożliwiają biznesmenom załatwienie wszelkich spraw zawodowych bez opuszczania terenu lotniska. Dla mieszkańców okolicznych aglomeracji wizyta w Airport City to propozycja na wycieczkę łączącą oglądanie startujących samolotów, zakupy, posiłek oraz rozrywkę. To również miejsce na lokalizację firm i prowadzenie biznesu. Po 1 maja zwiększyła się dla Polaków możliwość podjęcia pracy w firmach realizujących te inwestycje.

Jedno zamiast trzech

O północy 2 czerwca 2012 r. zostaną zamknięte dwa działające w Berlinie lotniska Tegel i „stary" Schönefeld. W 2008 r. zamknięto już port lotniczy Tempelhof. Od 3 czerwca cały ruch lotniczy w regionie berlińsko-brandenburskim zostanie skoncentrowany na Berlin-Brandenburg-International (BBI), jedynym berlińskim lotnisku usytuowanym na płd.-wsch. skraju Berlina.

Inwestycja ma kosztować 2,5 miliarda euro i początkowo będzie obsługiwać 27 mln pasażerów. Po rozbudowie lotnisko, które położone jest 70 km od granicy z Polską, osiągnie roczną przepustowość 45 milionów pasażerów. BBI powstaje w wyniku rozbudowy dawnego „enerdowskiego" lotniska Schönefeld. Udziałowcami tego wielkiego przedsięwzięcia są miasto Berlin, kraj związkowy Brandenburgia i władze federalne.

– BBI to zlokalizowany w centrum Europy port lotniczy, nastawiony przede wszystkim na obsługę ruchu point-to-point na obszarze Europy, a zarazem oferujący wybrane połączenia dalekodystansowe. Dotychczasowa działalność lotnisk berlińskich koncentrowała się na obsłudze kierunków w Europie Wschodniej. Rozszerzenie Unii Europejskiej na Wschód tendencje te nasiliło – informuje Ralf Kunkel, rzecznik prasowy lotniska Berlin-Schönefeld.

Polacy stanowią ok. 10 proc. pasażerów berlińskich lotnisk, a ich liczba szacowana jest na ok. 2 mln. BBI będzie nie tylko najważniejszym międzynarodowym węzłem komunikacyjnym, ale również największym „warsztatem pracy" regionu berlińskiego. Po otwarciu lotniska ma powstać 40 tys. miejsc pracy. Ocenia się, że w sferze zatrudnienia skumulowanym efektem powstania i eksploatacji BBI będzie w 2012 r. istnienie łącznie 73 tys. miejsc pracy.

W wyniku budowy BBI dotychczasowe lotnisko Schönefeld zostanie powiększone o 970 ha. Nowy port lotniczy będzie zajmować 1470 ha, co równa się powierzchni 2 tys. boisk piłkarskich. Sześciokondygnacyjny budynek terminalu z podziemnym dworcem kolejowym zlokalizowany będzie między dwoma równoległymi pasami startowymi.

W ramach BBI ma oferować nie tylko połączenia lotnicze, ale zapewni również przyjemny pobyt na lotnisku. Na powierzchni 20 tys. mkw. powstanie 150 placówek handlowych i gastronomicznych. Sercem usług nielotniczych ma być liczący 9 tys. mkw. „rynek" zlokalizowany w centralnej części terminalu pasażerskiego. Obok międzynarodowych marek będą tu oferowane regionalne propozycje z zakresu handlu, gastronomii oraz usług serwisowych.

Strefa biznesu

Port lotniczy BBI będzie też węzłem komunikacyjnym wiążącym międzynarodowe połączenia lotnicze z regionalnym transportem drogowym i kolejowym. Według założeń połowa pasażerów ma docierać na lotnisko środkami komunikacji publicznej. Koleje niemieckie włączą BBI do sieci swych połączeń, zapewniając przejazdy regionalne i dalekobieżne w kraju oraz połączenia międzynarodowe, w tym do Polski i Czech.

Na przedpolu lotniska powstanie kompleks handlowo-biurowy o nazwie BBI Airport City. – Do dyspozycji pasażerów oraz osób odwiedzających lotnisko będą liczne sklepy, bary i restauracje, hotele oraz centra konferencyjne. To planowane centrum usługowe otwiera przed inwestorami okazję do planowania przedsięwzięć w samym sercu przyszłościowego przedsięwzięcia w regionie – informuje Ralf Kunkel. Na otwarcie BBI, obok reprezentacyjnego hotelu z zapleczem konferencyjnym, uruchomione zostanie centrum biurowo-usługowe oraz parkingi na 10,3 tys. samochodów.

Na płn.-wsch. skraju lotniska powstaje największy park usługowo-produkcyjny stolicy Niemiec: BBI Business Park Berlin. Oferowanych jest tu 109 ha uzbrojonych działek pod budowę obiektów biznesowych – od tych, które dopiero powstają, do firm lub instytucji typu back office działających bez kontaktu z klientami, np. z zakresu księgowości, kadr, regionalnych centrów dystrybucyjnych, po producentów sprzedających swe wyroby na cały świat. Przy drodze krajowej powstanie licząca 14 ha powierzchni strefa przeznaczona na biura, hotele i obiekty firm o profilu usługowo-serwisowym. W centralnej części parku przemysłowo-handlowego znajdą miejsce firmy o profilu naukowo-technologicznym i handlowym, przemysłu lekkiego, drobna wytwórczość oraz centra usługowe i logistyczne. Na terenach wysuniętych na południe planuje się także zasiedlenie zakładów przemysłowych.

Wysoki potencjał

Rok 2010 przejdzie do historii Berlińskich Portów Lotniczych. Po raz pierwszy z ich usług w ciągu roku skorzystały 22,32 mln pasażerów. W porównaniu z rokiem poprzednim oznacza to przyrost liczby pasażerów o 6,4 proc. Niemieckie lotniska odnotowały w tym czasie wzrost o średnio 5 proc. Już ósmy rok z rzędu Berlińskie Porty Lotnicze rozwijały się szybciej niż cały rynek niemiecki. Fakt, że nowy rekord osiągnięty został pomimo chmury wulkanicznego pyłu, strajków i długotrwałych opadów śniegu, pokazuje, jak stabilne są siły napędzające rozwój Berlina – przekonuje o potencjale rozwojowym BBI Ralf Kunkel.

Z berlińskich lotnisk korzysta ok. 80 linii lotniczych. Głównym operatorem lotniczym jest tu Air Berlin, druga co do wielkości linia lotnicza Niemiec. W ubiegłym roku przewoźnik przystąpił do budowania w Berlinie struktur swego hubu, dzięki czemu podwoiła się liczba przesiadających się pasażerów. Linia oferuje ponad 6 tys. połączeń tygodniowo do i z Berlina. Dzięki nim można dotrzeć do lotnisk w regionie Morza Śródziemnego, w Niemczech, Austrii, Szwajcarii, oraz skorzystać z popularnych połączeń międzykontynentalnych m.in. do Phuket, Nowego Jorku, San Francisco, Kapsztadu, Bangkoku, Dubaju czy Tel Awiwu, a od lata 2011 również do lotniska JFK w Nowym Jorku. Z innymi liniami lotniczymi można dolecieć m.in. do Ułan Bator i do Pekinu. W 2009 r. z berlińskich lotnisk można było dolecieć do 166 miejsc w 52 krajach. Berlin dzięki położeniu w centrum Europy staje się ważnym węzłem komunikacyjnym. Rosnący ruch pasażerski daje znakomite możliwości robienia tu dobrych interesów.

 

Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy