World MasterCard to nowa linia kart kredytowych, które są adresowane głównie do klientów zarabiających nieco powyżej średniej krajowej. Banki, które je wydają, mają dużą swobodę przy tworzeniu tych produktów. Organizacja MasterCard narzuca im tylko kilka podstawowych zasad.
Przede wszystkim użytkownik karty powinien być premiowany za to, że w sklepie wyciągnie z portfela plastik, a nie gotówkę. Jednak o szczegółowych zasadach nagradzania decyduje już wydawca karty.
Banki mogą przyłączyć się do programu lojalnościowego firmowanego przez organizację, World MasterCard Rewards (taką decyzję podjęło pięciu wydawców: Alior Bank, BZ WBK, Kredyt Bank, Noble Bank, Raiffeisen Bank), mogą także stworzyć własny system premiowania użytkowników za aktywność. Tak z kolei zrobiły Bank Millennium oraz Citi Handlowy, które oferują klientom bonusy wyłącznie za zakupy we współpracujących z nimi sklepach. Natomiast Raiffeisen Bank premiuje posiadaczy kart nie tylko punktami w programie MasterCard, ale też zniżkami u swoich partnerów.
Drugim wymaganym przez organizację dodatkiem do karty jest pakiet ubezpieczeń. Tu banki mają równie dużą dowolność, jak w przypadku nagród za aktywność, i samodzielnie decydują, jakie polisy znajdą się w zestawie oferowanym użytkownikom.
Karty World MasterCard kierowane są do klientów z zarobkami nieco wyższymi niż przeciętne. I tak np. w Kredyt Banku granicą są 4 tys. zł netto miesięcznego dochodu, w BZ WBK - 5 tys. zł netto. W Raiffeisen Banku wystarczą zarobki na poziomie 3 tys. zł netto. Natomiast liberalnym podejściem wyróżnia się Citi Handlowy, który zadowala się kwotą 2 tys. zł brutto.