Projektując urządzenie firma wzięła pod uwagę prognozy mówiące o tym, że w 2013 roku 90 proc. ruchu w sieci będzie generować wideo. Ważący 0,52 kg i mający 7-calowy wyświetlacz Cisco Cius ma wbudowane dwie kamery. Z przodu znajduje się kamera HD, która może być wykorzystywana podczas wideokonferencji (tablet jest kompatybilny z systemem Cisco TelePresence). Z tyłu natomiast umieszczono kamerę 5-megapikselową. - Cius doskonale sprawdzi się też w roli wideotelefonu. Generalnie można go łatwo włączyć w firmową infrastrukturę zintegrowanej komunikacji, wykorzystywać go przy szkoleniach, czy zdalnych spotkaniach biznesowych – mówi Artur Czerwiński.
Cisco, podobnie jak Apple, stworzyło sklep z aplikacjami dla Ciusa. - Zaletą AppHQ jest to, że udostępniane tam oprogramowanie jest sprawdzane i certyfikowane przez Cisco, co daje gwarancję bezpieczeństwa i jakości – podkreśla Artur Czerwinski. AppHQ udostępnia użytkownikom także narzędzia programistyczne, co umożliwia firmom tworzenie własnych programów. Administrator ma narzędzia do zdalnego zarządzania urządzeniem, np. blokady dostępu do aplikacji. Za pomocą AppHQ managera każda firma może dodatkowo stworzyć sobie własny sklep, do którego dostęp będą mieć tylko użytkownicy z konkretnej firmy.
Cisco ustaliło ceną swojego tabletu na poziomie 750 dolarów. Jednak, jak mówi Artur Czerwinski, tak naprawdę jest ona negocjowana z firmami indywidualnie i mogą oni zapłacić mniej, gdy są ważnymi klientami i korzystają z innych rozwiązań Cisco.
W Polsce Cisco wprowadziło swój tablet na rynek we wrześniu, ale do tej pory nie sprzedała ani jednej sztuki urządzenia. Sprzedaż prowadzi przez swych partnerów Jednak, jak zapewnia Artur Czerwinski, rozmowy pierwszymi klientami są już finalizowane i sprzedaż ma ruszyć. Liczy, że dynamika wzrośnie, kiedy na rynek wejdzie wersja tabletu z obsługą technologii 4G. Obecni bowiem Cius współpracuje tylko z sieciami WiFi.
- W USA nowa wersja naszego tabletu z obsługą technologii 4G już weszła na rynek. Oferować go będą m.in. Verizon Wireless i AT&T. Jadę da Stanów i zamierzam sprowadzić taki tablet - mówi Artur Czerwinski . Nie ukrywa, że jego firma chciałby podjąć rozmowy z polskimi operatorami, by oferowały ten tablet klientom biznesowym. Jego zdaniem wyjście przez nich z taką ofertą byłoby możliwe w połowie przyszłego roku.
Pytanie, czy polskich operatorów uda się do tego przekonać. Technologiczny serwis internetowy Channleinsider (z grupy Ziff Davis) zaliczył Cisco Ciusa do dziesiątki technologicznych niewypałów w 2011 roku. - Cisco Cius jest na dobrej drodze, by trafić na śmietnik – konkluduje Channleinsider.