Reklama
Rozwiń
Reklama

Jak odzyskać zaginione pieniądze

Przelewy bankowe zwykle bez problemu trafiają do odbiorców. Czasem jednak dzieje się inaczej. Pieniądze w bankowych systemach nigdy nie znikają jednak bez śladu – uspokajają eksperci z Expandera

Publikacja: 27.03.2012 16:37

Jak odzyskać zaginione pieniądze

Foto: Fotorzepa, dp Dominik Pisarek

Środki przekazywane między rachunkami w ramach jednego banku często trafiają do odbiorcy w ciągu kilku sekund. Gdy operacja dotyczy kont w różnych bankach, zwykle przelew dociera najpóźniej następnego dnia roboczego. Jednak zdarzają się też wyjątkowe sytuacje, kiedy pieniądze nie docierają do odbiorcy.

Częstą przyczyną takich sytuacji jest błąd zlecającego przelew. W tym przypadku nie chodzi jednak o podanie niepoprawnego numeru rachunku. Systemy bankowe nie dopuszczają bowiem do tego rodzaju błędów, gdyż w numerze znajdują się bowiem specjalne cyfry kontrolne. Jeśli się pomylimy, to system wyświetli komunikat informujący o tym, że numer jest błędny.

Analitycy Expandera zwracają jednak uwagę, że możemy spotkać się z inną sytuacją, np. kiedy system pozwoli wysłać przelew na rachunek, który kiedyś funkcjonował i został zamknięty. Może się tak zdarzyć, gdy nie będziemy wiedzieli o tym, że osoba czy instytucja, której wysyłamy pieniądze, zmieniła konto bankowe.

Na szczęście popełnienie takiego błędu nie spowoduje większych kłopotów, ponieważ banki nie przyznają starych numerów rachunków nowym klientom. W takiej sytuacji bank, który otrzymał przelew kierowany na zamknięte konto, po prostu odsyła pieniądze zleceniodawcy. Maksymalnie w ciągu 4 dni powinny one wrócić na rachunek zleceniodawcy.

Jeśli jednak minie kilka dni i pieniądze nie wrócą, może to oznaczać poważniejsze problemy. Najczęstszą przyczyną takich sytuacji jest to, że teoretycznie zamknięte konto nadal jest aktywne w bankowym systemie. Może się tak stać zarówno z powodu błędu pracownika banku, jak i niedopełnienia wymaganych formalności przez klienta.

Reklama
Reklama

Eksperci Expandera radzą, by w takiej sytuacji poprosić odbiorcę, aby skontaktował się z bankiem i aby sprawdził, czy jego konto rzeczywiście zostało zamknięte. Być może pieniądze czekają na niego na jego starym rachunku, który z jakiegoś powodu nadal istnieje.

Niezależnie od sytuacji zawsze możemy też złożyć reklamację w tym banku, z którego wysłaliśmy przelew. Wtedy będzie on wyjaśniał co się stało z wysłanymi środkami. Odzyskamy je na pewno, ale cała operacja może zająć trochę czasu.

Środki przekazywane między rachunkami w ramach jednego banku często trafiają do odbiorcy w ciągu kilku sekund. Gdy operacja dotyczy kont w różnych bankach, zwykle przelew dociera najpóźniej następnego dnia roboczego. Jednak zdarzają się też wyjątkowe sytuacje, kiedy pieniądze nie docierają do odbiorcy.

Częstą przyczyną takich sytuacji jest błąd zlecającego przelew. W tym przypadku nie chodzi jednak o podanie niepoprawnego numeru rachunku. Systemy bankowe nie dopuszczają bowiem do tego rodzaju błędów, gdyż w numerze znajdują się bowiem specjalne cyfry kontrolne. Jeśli się pomylimy, to system wyświetli komunikat informujący o tym, że numer jest błędny.

Reklama
Ekonomia
Model monopolu państwowego nie sprawdził się w żadnym kraju Unii Europejskiej
Ekonomia
Świętujący swe 60-lecie PONAR Wadowice zaczyna dwa duże, nowe przedsięwzięcia
Ekonomia
Zakończył się BraveCamp – tygodniowa akademia przedsiębiorczości dla młodych innowatorów
Ekonomia
Polska dekada innowacji: z akwarium na bezkresne morze
Materiał Promocyjny
Jak budować strategię cyberodporności
Ekonomia
Dzięki BraveCampowi uczelnie budują przestrzeń do innowacji
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama