Środki przekazywane między rachunkami w ramach jednego banku często trafiają do odbiorcy w ciągu kilku sekund. Gdy operacja dotyczy kont w różnych bankach, zwykle przelew dociera najpóźniej następnego dnia roboczego. Jednak zdarzają się też wyjątkowe sytuacje, kiedy pieniądze nie docierają do odbiorcy.
Częstą przyczyną takich sytuacji jest błąd zlecającego przelew. W tym przypadku nie chodzi jednak o podanie niepoprawnego numeru rachunku. Systemy bankowe nie dopuszczają bowiem do tego rodzaju błędów, gdyż w numerze znajdują się bowiem specjalne cyfry kontrolne. Jeśli się pomylimy, to system wyświetli komunikat informujący o tym, że numer jest błędny.
Analitycy Expandera zwracają jednak uwagę, że możemy spotkać się z inną sytuacją, np. kiedy system pozwoli wysłać przelew na rachunek, który kiedyś funkcjonował i został zamknięty. Może się tak zdarzyć, gdy nie będziemy wiedzieli o tym, że osoba czy instytucja, której wysyłamy pieniądze, zmieniła konto bankowe.
Na szczęście popełnienie takiego błędu nie spowoduje większych kłopotów, ponieważ banki nie przyznają starych numerów rachunków nowym klientom. W takiej sytuacji bank, który otrzymał przelew kierowany na zamknięte konto, po prostu odsyła pieniądze zleceniodawcy. Maksymalnie w ciągu 4 dni powinny one wrócić na rachunek zleceniodawcy.
Jeśli jednak minie kilka dni i pieniądze nie wrócą, może to oznaczać poważniejsze problemy. Najczęstszą przyczyną takich sytuacji jest to, że teoretycznie zamknięte konto nadal jest aktywne w bankowym systemie. Może się tak stać zarówno z powodu błędu pracownika banku, jak i niedopełnienia wymaganych formalności przez klienta.