W Polsce mamy boom na tablety

Ponad 66 tys. tabletów sprzedano w pierwszym kwartale. Ten rynek będzie się rozwijał jeszcze szybciej, niż głosiły prognozy – twierdzi IDC

Publikacja: 25.05.2012 18:59

W Polsce mamy boom na tablety

Foto: rp.pl

W pierwszych trzech miesiącach 2012 roku do polskich magazynów trafiło 66,1 tys. tabletów. To ponad trzykrotny wzrost względem wyników z analogicznego okresu 2011 roku – poinformowała rpkom.pl firma analityczna IDC. O jeszcze większym, bo aż 10-krotnym wzroście mówią dane GfK Polonia Retail and Technology – dotyczą one liczby urządzeń, które rzeczywiście trafiły do klientów.

- Rok temu polski rynek tabletów był jeszcze na etapie „niemowlęctwa" – mówi Maciej Piekarski, kierownik produktu IT/Telekomunikacja w firmie GfK Polonia Retail and Technology. – Pierwsze kroki stawiał w listopadzie 2010 roku, kiedy miała miejsce polska premiera iPada oraz tabletu Samsung Galaxy Tab. Nic zatem dziwnego, że obecny wzrost w odniesieniu do tamtych danych jest tak imponujący.

Wyniki pierwszego kwartału 2012 roku wypadają nieco słabiej na tle sprzedaży z ostatnich trzech miesięcy ubiegłego roku – według GfK Polonia Retail and Technology wzrost w tym okresie wyniósł zaledwie 5 proc.

Przyczyną tego jest fakt, iż końcówka 2011 roku przyniosła boom na tablety, które bardzo chętnie kupowano jako prezenty gwiazdkowe, tak że w ostatnich miesiącach roku zrealizowano połowę całorocznej sprzedaży. Z kolei pierwsze trzy miesiące są tradycyjnie najgorszym okresem w roku dla branży technologicznej. Wniosek? Sprzedaż tabletów w kolejnych kwartałach będzie rosła. Można się więc spodziewać, że potwierdzą się prognozy mówiące o 270 tys. urządzeń sprzedanych w ciągu całego 2012 roku.

- Polski rynek tabletów będzie rozwijał się jeszcze szybciej, niż głosiły przewidywania z roku 2011 – powiedział rpkom.pl Damian Godos, analityk firmy IDC.  Wtóruje mu Maciej Piekarski, według którego tegoroczna sprzedaż może sięgnąć 300 tys. sztuk.

- W Polsce szykuje się boom zakupowy na tę kategorię produktów, choć tablety zaczną masowo podbijać nasz rynek zapewne dopiero w 2013 roku. W 2012 roku głównym kanałem sprzedaży będą wciąż sieci GSM – mówi rpkom.pl Szymon Winciorek, dyrektor ds. rozwoju biznesu z firmy komputerowej ASUS Polska. – W pierwszych trzech miesiącach tego roku tablety stanowiły 10 proc. sprzedawanych przez ASUS urządzeń i nadal jest to trend rosnący.

Dane pokazują, że Polacy wyraźnie podzielili się na grupę kupującą drogie iPady i miłośników tanich tabletów do 600 zł.

- W minionym kwartale do magazynów trafiło najwięcej tabletów Apple'a, a tanie urządzenia stanowiły zaledwie 13 proc. sprzedaży. Jednak od drugiego kwartału udział tych ostatnich będzie rósł – mówi Damian Godos.

Informację o dużej popularności iPadów przynosi także przegląd zakupów dokonywanych na Allegro. Według raportu na ten temat przygotowanego przez system Manubia we współpracy z rpkom.pl w pierwszym kwartale 2012 roku odbyło się około 8 tys. aukcji tabletów, na których sprzedano ponad 13 tys. sztuk tych urządzeń. Z tego najwięcej - 2700 – dotyczyło chińskiego tabletu GoClever kosztującego mniej niż 400 zł, który stał się głośny w kwietniu tego roku, kiedy wprowadziła go do oferty sieć Biedronka. Na drugiej pozycji znalazł się iPad (głównie model iPad 2) z wynikiem 2000 aukcji. Urządzenie firmy Apple wygenerowało jednocześnie najwyższe obroty z tej branży, które sięgnęły 3,8 mln zł. Wartość sprzedaży tabletów GoClever na Allegro wyniosła zaledwie 1,3 mln zł.

- Allegro po raz kolejny pokazuje, że niskobudżetowe produkty sprzedają się niekiedy lepiej niż markowe – powiedział rpkom.pl Konrad Latkowski, współwłaściciel firmy Manubia. - Płynie z tego wniosek, że w Polsce cena wciąż wygrywa z marką.

W pierwszych trzech miesiącach 2012 roku do polskich magazynów trafiło 66,1 tys. tabletów. To ponad trzykrotny wzrost względem wyników z analogicznego okresu 2011 roku – poinformowała rpkom.pl firma analityczna IDC. O jeszcze większym, bo aż 10-krotnym wzroście mówią dane GfK Polonia Retail and Technology – dotyczą one liczby urządzeń, które rzeczywiście trafiły do klientów.

- Rok temu polski rynek tabletów był jeszcze na etapie „niemowlęctwa" – mówi Maciej Piekarski, kierownik produktu IT/Telekomunikacja w firmie GfK Polonia Retail and Technology. – Pierwsze kroki stawiał w listopadzie 2010 roku, kiedy miała miejsce polska premiera iPada oraz tabletu Samsung Galaxy Tab. Nic zatem dziwnego, że obecny wzrost w odniesieniu do tamtych danych jest tak imponujący.

Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy