W kryzysie lakier do paznokci wygrywa ze szminką

Lakier do paznokci wypiera szminkę jako nowy wskaźnik obrazujący zachowania konsumentów w trudnych czasach, gdy poprawiają sobie humor drobnymi luksusami

Publikacja: 27.05.2012 10:07

W kryzysie lakier do paznokci wygrywa ze szminką

Foto: Flickr

O tzw. efekcie szminki ekonomiści zaczęli mówić opisując wielki kryzys lat 30. XX wieku, gdy branża kosmetyczna jako jedna z nielicznych radziła sobie całkiem nieźle- konsumentki zmuszone do ograniczenia większych wydatków poprawiały sobie humor tańszymi przyjemnościami, jak choćby szminką.

Jednak w ostatnich latach widać nowy trend; to lakier do paznokci zastępuje miejsce szminki jako kryzysowy wskaźnik dla branży kosmetycznej- twierdzą analitycy firmy badawczej Euromonitor International. Na dowód przypominają wyniki sprzedaży- w ostatnich trzech latach 2009-2011 to właśnie lakiery do paznokci były jedną z kategorii kosmetyków, które najszybciej zwiększały sprzedaż. Nic dziwnego, bo to wydatek który stosunkowo niewielkim kosztem daje poczucie luksusowej odmiany- na wzór gwiazd lansujących co sezon nowe trendy w stylizacji paznokci.

Luksus już za 5,5 zł

Sprzedaż nakręcają też producenci prześcigając się w kolorystyce i technologicznych nowinkach choćby takich tzw. lakiery pękające czy nawierzchniowe (top coats) z brokatem.

To wszystko sprawia, że w ubiegłym roku światowe wydatki na lakiery wzrosły o 11 proc. - ponad dwa razy szybciej niż cały rynek urody- dobijając do 6 miliardów dolarów (prawie 3,5 mld euro).

W dodatku, o ile wzrost globalnej sprzedaży kosmetyków był głównie zasługą krajów rozwijających się, to w lakierach do paznokci w czołówce są rozwinięte kraje- na czele z USA, gdzie ich zakupy wzrosły o 30 proc. W rezultacie Stany Zjednoczone przeskoczyły już Brazylię jako największy w świecie rynek lakierów do paznokci.

Karierę lakierów widać też w Polsce,gdzie szybko przybywa studiów stylizacji paznokci, a kobiece pisma wraz z nowymi trendami na rynku mody lansują też nowości w lakierach. Jak wynika z badań zachowań zakupowych Polaków prowadzonych przez GfK Polonia, w ubiegłym roku lakiery do paznokci zajęły trzecie miejsce wśród najczęściej kupowanych kosmetyków- po kremach do twarzy i produktów do demakijażu.

Wyprzedziły szminki i błyszczyki, przy czym średnia wartość jednorazowego zakupu (zaledwie 5,5 zł- prawie o połowę mniej niż w przypadku szminki) potwierdza,że to faktycznie drobny luksus na trudne czasy.

Przyspieszenie w kolorze

„Efekt lakieru do paznokci" potwierdzają też dane firmy AC Nielsen z monitoringu sprzedaży w drogeriach. Zakupy lakierów zwiększają się tam znacznie szybciej niż łączne wydatki na kosmetyki kolorowe - do makijażu. Te ostatnie w ciągu 12 miesięcy zakończonych w marcu zwiększyły się o 23 proc. (Ponad dwa razy więcej w porównaniu z tym samym okresem ub.roku).

- W ciągu ostatnich 12 miesięcy znacznie przyspieszył cały rynek kosmetyków do makijażu, ale faktycznie najszybciej wzrosła sprzedaż lakierów do paznokci i odżywek. Jest teraz prawie o 50 proc. większa niż rok wcześniej- twierdzi Anna Roszkowska, menedżer flagowej marki Rimmel w Coty Polska-lidera rynku kosmetyków do makijażu.

W rezultacie lakiery to dziś trzecia kategoria na tym rynku - po podkładach i tuszach do rzęs - a na sprzedaży zyskują zarówno tańsze jak i droższe marki.

Zaszaleć w makijażu paznokci

- Lakier, który można dobrać do każdego stroju daje więcej swobody niż szminka, którą dopasowuje się do cery, typu urody – podkreśla Emilia Sławek, specjalistka ds. marketingu w spółce Wibo. Firma będąca jednym z większych krajowych producentów kosmetyków do makijażu ostatnio stawia głównie na lakiery.

- Zajmują już większość miejsca w naszych firmowych szafach w drogeriach. Poszerzyliśmy też kolorystykę i dwa razy w roku zmieniamy kolekcje dopasowując się do trendów w modzie - podkreśla Emilia Sławek.

Jak ocenia Anna Roszkowska, hossie na rynku lakierów do paznokci sprzyja zmiana w nastawieniu Polek, które są teraz bardziej otwarte na rynkowe nowinki w kolorystyce i stylizacji paznokci; - Widać , że kobiety chcą być coraz bardziej odważne w makijażu. Co prawda wciąż jeszcze z pewną rezerwą podchodzą do krzykliwego malowania oczu czy ust, ale pozwalają sobie na większe szaleństwo w makijażu paznokci-dodaje Roszkowska.

O tzw. efekcie szminki ekonomiści zaczęli mówić opisując wielki kryzys lat 30. XX wieku, gdy branża kosmetyczna jako jedna z nielicznych radziła sobie całkiem nieźle- konsumentki zmuszone do ograniczenia większych wydatków poprawiały sobie humor tańszymi przyjemnościami, jak choćby szminką.

Jednak w ostatnich latach widać nowy trend; to lakier do paznokci zastępuje miejsce szminki jako kryzysowy wskaźnik dla branży kosmetycznej- twierdzą analitycy firmy badawczej Euromonitor International. Na dowód przypominają wyniki sprzedaży- w ostatnich trzech latach 2009-2011 to właśnie lakiery do paznokci były jedną z kategorii kosmetyków, które najszybciej zwiększały sprzedaż. Nic dziwnego, bo to wydatek który stosunkowo niewielkim kosztem daje poczucie luksusowej odmiany- na wzór gwiazd lansujących co sezon nowe trendy w stylizacji paznokci.

Pozostało jeszcze 80% artykułu
Ekonomia
Brak wody bije w konkurencyjność
Ekonomia
Kraina spierzchniętych ust, kiedyś nazywana Europą
Ekonomia
AI w obszarze compliance to realna pomoc
Ekonomia
W biznesie nikt nie może iść sam
Ekonomia
Oszczędna jazda – techniki, o których warto pamiętać na co dzień