W kryzysie lakier do paznokci wygrywa ze szminką

Lakier do paznokci wypiera szminkę jako nowy wskaźnik obrazujący zachowania konsumentów w trudnych czasach, gdy poprawiają sobie humor drobnymi luksusami

Publikacja: 27.05.2012 10:07

W kryzysie lakier do paznokci wygrywa ze szminką

Foto: Flickr

O tzw. efekcie szminki ekonomiści zaczęli mówić opisując wielki kryzys lat 30. XX wieku, gdy branża kosmetyczna jako jedna z nielicznych radziła sobie całkiem nieźle- konsumentki zmuszone do ograniczenia większych wydatków poprawiały sobie humor tańszymi przyjemnościami, jak choćby szminką.

Jednak w ostatnich latach widać nowy trend; to lakier do paznokci zastępuje miejsce szminki jako kryzysowy wskaźnik dla branży kosmetycznej- twierdzą analitycy firmy badawczej Euromonitor International. Na dowód przypominają wyniki sprzedaży- w ostatnich trzech latach 2009-2011 to właśnie lakiery do paznokci były jedną z kategorii kosmetyków, które najszybciej zwiększały sprzedaż. Nic dziwnego, bo to wydatek który stosunkowo niewielkim kosztem daje poczucie luksusowej odmiany- na wzór gwiazd lansujących co sezon nowe trendy w stylizacji paznokci.

Luksus już za 5,5 zł

Sprzedaż nakręcają też producenci prześcigając się w kolorystyce i technologicznych nowinkach choćby takich tzw. lakiery pękające czy nawierzchniowe (top coats) z brokatem.

To wszystko sprawia, że w ubiegłym roku światowe wydatki na lakiery wzrosły o 11 proc. - ponad dwa razy szybciej niż cały rynek urody- dobijając do 6 miliardów dolarów (prawie 3,5 mld euro).

W dodatku, o ile wzrost globalnej sprzedaży kosmetyków był głównie zasługą krajów rozwijających się, to w lakierach do paznokci w czołówce są rozwinięte kraje- na czele z USA, gdzie ich zakupy wzrosły o 30 proc. W rezultacie Stany Zjednoczone przeskoczyły już Brazylię jako największy w świecie rynek lakierów do paznokci.

Karierę lakierów widać też w Polsce,gdzie szybko przybywa studiów stylizacji paznokci, a kobiece pisma wraz z nowymi trendami na rynku mody lansują też nowości w lakierach. Jak wynika z badań zachowań zakupowych Polaków prowadzonych przez GfK Polonia, w ubiegłym roku lakiery do paznokci zajęły trzecie miejsce wśród najczęściej kupowanych kosmetyków- po kremach do twarzy i produktów do demakijażu.

Wyprzedziły szminki i błyszczyki, przy czym średnia wartość jednorazowego zakupu (zaledwie 5,5 zł- prawie o połowę mniej niż w przypadku szminki) potwierdza,że to faktycznie drobny luksus na trudne czasy.

Przyspieszenie w kolorze

„Efekt lakieru do paznokci" potwierdzają też dane firmy AC Nielsen z monitoringu sprzedaży w drogeriach. Zakupy lakierów zwiększają się tam znacznie szybciej niż łączne wydatki na kosmetyki kolorowe - do makijażu. Te ostatnie w ciągu 12 miesięcy zakończonych w marcu zwiększyły się o 23 proc. (Ponad dwa razy więcej w porównaniu z tym samym okresem ub.roku).

- W ciągu ostatnich 12 miesięcy znacznie przyspieszył cały rynek kosmetyków do makijażu, ale faktycznie najszybciej wzrosła sprzedaż lakierów do paznokci i odżywek. Jest teraz prawie o 50 proc. większa niż rok wcześniej- twierdzi Anna Roszkowska, menedżer flagowej marki Rimmel w Coty Polska-lidera rynku kosmetyków do makijażu.

W rezultacie lakiery to dziś trzecia kategoria na tym rynku - po podkładach i tuszach do rzęs - a na sprzedaży zyskują zarówno tańsze jak i droższe marki.

Zaszaleć w makijażu paznokci

- Lakier, który można dobrać do każdego stroju daje więcej swobody niż szminka, którą dopasowuje się do cery, typu urody – podkreśla Emilia Sławek, specjalistka ds. marketingu w spółce Wibo. Firma będąca jednym z większych krajowych producentów kosmetyków do makijażu ostatnio stawia głównie na lakiery.

- Zajmują już większość miejsca w naszych firmowych szafach w drogeriach. Poszerzyliśmy też kolorystykę i dwa razy w roku zmieniamy kolekcje dopasowując się do trendów w modzie - podkreśla Emilia Sławek.

Jak ocenia Anna Roszkowska, hossie na rynku lakierów do paznokci sprzyja zmiana w nastawieniu Polek, które są teraz bardziej otwarte na rynkowe nowinki w kolorystyce i stylizacji paznokci; - Widać , że kobiety chcą być coraz bardziej odważne w makijażu. Co prawda wciąż jeszcze z pewną rezerwą podchodzą do krzykliwego malowania oczu czy ust, ale pozwalają sobie na większe szaleństwo w makijażu paznokci-dodaje Roszkowska.

O tzw. efekcie szminki ekonomiści zaczęli mówić opisując wielki kryzys lat 30. XX wieku, gdy branża kosmetyczna jako jedna z nielicznych radziła sobie całkiem nieźle- konsumentki zmuszone do ograniczenia większych wydatków poprawiały sobie humor tańszymi przyjemnościami, jak choćby szminką.

Jednak w ostatnich latach widać nowy trend; to lakier do paznokci zastępuje miejsce szminki jako kryzysowy wskaźnik dla branży kosmetycznej- twierdzą analitycy firmy badawczej Euromonitor International. Na dowód przypominają wyniki sprzedaży- w ostatnich trzech latach 2009-2011 to właśnie lakiery do paznokci były jedną z kategorii kosmetyków, które najszybciej zwiększały sprzedaż. Nic dziwnego, bo to wydatek który stosunkowo niewielkim kosztem daje poczucie luksusowej odmiany- na wzór gwiazd lansujących co sezon nowe trendy w stylizacji paznokci.

Pozostało 80% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy