Turystyce potrzebny jest kodeks dobrych praktyk

Wadą gwarancji dla biur podroży jest ograniczona suma ubezpieczenia

Publikacja: 29.07.2012 14:46

Turystyce potrzebny jest kodeks dobrych praktyk

Foto: Bloomberg

- Podwyższenie sum gwarancyjnych jest trudne, ponieważ biura podróży mogłyby nie udźwignąć kosztu podwyższonej sumy (który jednak i tak jest przerzucany na klientów), a ubezpieczyciele także mają wewnętrzne ograniczenia – mówi Aleksandra Kowalczyk, dyrektor departamentu ubezpieczeń turystycznych Signal Iduna. Mogłoby to wpłynąć na sztuczne ograniczenie liczby mogących prowadzić działalność biur podróży.

– Typowe dla gwarancji jest, że oprócz składki składa się ona z zabezpieczenia np. na mieniu danego operatora. Znaczy to, że zastawia on np. swoje nieruchomości, a w przypadku mniejszych biur podróży majątek właścicieli. Podniesienie gwarancji wymagałoby zwiększenia zabezpieczenia, a tego firmy zwyczajnie mogą więcej nie mieć – mówi Marcin Łuczyński, członek zarządu Polskiej Izby Ubezpieczeń.

Część rynku uważa, że rozwiązaniem może być wprowadzenie proponowanego funduszu gwarancyjnego. - Każda firma wpłacałaby określoną kwotę, zapewne uzależnioną od liczby klientów lub wysokości obrotów – zauważa Aleksandra Kowalczyk.Może to jednak prowadzić do nadużyć – firmy, które sprzedadzą wycieczki po zaniżonych cenach będą padać i zwiększać konieczność wypłat z funduszu.

Alternatywnym dla funduszu gwarancyjnego rozwiązaniem jest stworzenie samoregulacji ustalonych przez samą branżę turystyczną. – Podobne rozwiązanie zastosowały swego czasu firmy deweloperskie. Przestrzeganie zasad kodeksu dobrych praktyk, a co za tym idzie członkostwo w zrzeszeniu kontrolującym kondycję finansową swych członków znacznie zwiększa wiarygodność w oczach klientów. Podobne rozwiązanie w turystyce rozwiązałoby wiele problemów branży (ale zapewne wpłynęłoby również na ceny wycieczek) – mówi Marcin Łuczyński.

Wyniki biur podróży są mocno sezonowe, co sprawia, że firma która była w bardzo dobrej kondycji rok temu może mieć poważne problemy, włącznie z ogłoszeniem upadłości, w następnym sezonie. Największe ryzyko dotyczy biur czarterowych – rezerwację miejsc w samolotach planują one na długo przed rozpoczęciem wakacji, a koszt przelotów stanowi nawet połowę kosztów operatora.

- Branża turystyczna jest wyjątkowo wrażliwa na kursy walut czy sytuację polityczną w krajach wybieranych przez turystów. To biznes niskomarżowy, w którym narzuty wahają się w granicach 2 proc. W rezultacie nawet niewielkie wahania koniunktury czy kursów walut mają znaczny wpływ na płynność biur podróży - mówi dr Bartosz Roch Nowik, prezes portalu turystycznego Traveligo.pl.

Firmy nie wykluczają, że mogą wprowadzić polisy dla klientów indywidualnych, która chroniłaby na wypadek upadłości biura. – Takie ubezpieczenie mogłoby zapewniać wypłatę 100 proc. poniesionych kosztów. Teraz, na podstawie gwarancji nie zawsze tak jest, ponieważ nie we wszystkich przypadkach sumy gwarancyjne pokrywają wszystkie roszczenia klientów – mówi Aleksandra Kowalczyk.

Problemem w takim wypadku mogłoby jednak być oszacowanie ryzyka.

- Podwyższenie sum gwarancyjnych jest trudne, ponieważ biura podróży mogłyby nie udźwignąć kosztu podwyższonej sumy (który jednak i tak jest przerzucany na klientów), a ubezpieczyciele także mają wewnętrzne ograniczenia – mówi Aleksandra Kowalczyk, dyrektor departamentu ubezpieczeń turystycznych Signal Iduna. Mogłoby to wpłynąć na sztuczne ograniczenie liczby mogących prowadzić działalność biur podróży.

– Typowe dla gwarancji jest, że oprócz składki składa się ona z zabezpieczenia np. na mieniu danego operatora. Znaczy to, że zastawia on np. swoje nieruchomości, a w przypadku mniejszych biur podróży majątek właścicieli. Podniesienie gwarancji wymagałoby zwiększenia zabezpieczenia, a tego firmy zwyczajnie mogą więcej nie mieć – mówi Marcin Łuczyński, członek zarządu Polskiej Izby Ubezpieczeń.

Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy