Klejnoty w markowej koronie

Trzy jubilerskie marki, podobnie jak przed rokiem, otwierają ranking mocy w kategorii pozostałe produkty niespożywcze. Zdecydowanym liderem jest, już piąty rok z rzędu, Apart

Publikacja: 19.12.2012 00:02

Wśród polskich marek produktów niespożywczych trudno mówić o wielkich zmianach w czołówce rankingu. Najwyższe pięć lokat zajmują te same brandy co przed rokiem, a pierwsza zmiana to awans marki produktów dla dzieci Canpol z ubiegłorocznego 11. miejsca na 6. Moc tej marki wzrosła aż o 31 punktów. Z kolei jeśli chodzi o marki debiutujące w tegorocznym zestawieniu, to na wysokiej, 11. pozycji pojawiła się Karolina, firmująca wysokiej jakości porcelanę.

Już po raz drugi z rzędu pierwszą trójkę zestawienia okupują poznańscy jubilerzy. Liderem tej kategorii, który dodatkowo coraz wyraźniej umacnia swoją pozycję, jest Apart. W porównaniu z ubiegłoroczną edycją zestawienia moc jego marki wzrosła aż o 22 pkt, w czym pomogła ekspansja sieci firmowych salonów. Rodzinna spółka ma ich już 183, w tym 12 pod marką Apart Exclusive z biżuterią i zegarkami z najwyższej półki. Plan na 2013 r. zakłada ok. 10 nowych placówek.

Seriale i sławna modelka

Apart intensywnie rozwija też działalność marketingową. Stawia na kampanie reklamowe z udziałem znanej modelki Anji Rubik. Markę wzmacnia też sponsoring chętnie oglądanych programów stacji TVN, a biżuteria i zegarki z oferty Apartu pojawiały się także w wielu serialach. Moc marki przekłada się na wzrost sprzedaży, która w minionym roku sięgnęła ok. 500 mln zł.

W tym roku Apart zadbał też, by dotrzeć ze swym brandem do kibiców. Jako jedyny z branży miał w ofercie specjalną kolekcję w związku z Euro 2012. Tradycyjnie już marka była także partnerem wielu pokazów mody znanych krajowych projektantów. Warto też zwrócić uwagę, że Agnieszka Holland nominowana do Oscara za film „W ciemności" wystąpiła na oscarowej gali właśnie w biżuterii Apart. Plotkarskie magazyny szeroko komentowały zaś wybór obrączek Apartu na najgłośniejszy ślub tego roku Aleksandry Kwaśniewskiej z Jakubem Badachem.

Wiceliderem zestawienia jest jedna z najstarszych polskich marek, W. Kruk, której korzenie sięgają 1840 r., i tradycyjny rywal Apartu. Firmy przez lata ścigały się o prymat na polskim rynku jubilerskim. Walka toczyła się nawet o to, w których serialach czy programach telewizyjnych jako partner pojawi się któraś z nich. Jednak ostatnio przewaga Apartu jest coraz wyraźniejsza, także jeśli chodzi o moc marki. Co prawda W. Kruk w tym roku również zwiększył swą moc, ale już tylko o 9 pkt. Marka jest mniej widoczna jako partner różnego typu projektów telewizyjnych, nieco wolniej rozwija swą sieć sprzedaży. Jednak i tak ma już ponad 80 salonów. Jest także przedstawicielem wielu znanych międzynarodowych marek na czele z Roleksem. – Obserwujemy wyraźny wzrost udziału sprzedaży zegarków, a najwyższy wzrost mają droższe modele. Widoczna jest również wyraźna tendencja rosnącej sprzedaży biżuterii złotej, w tym brylantowej, kosztem biżuterii srebrnej – mówi Grzegorz Pilch, prezes Vistula Group, do której należy jubilerska sieć wraz z jej marką.

Nie wiadomo, czy na pozycję marki nie przełoży się spór Wojciecha Kruka z władzami firmy. W kwietniu zrezygnował on z zasiadania w radzie nadzorczej i zapowiedział też starania o odkupienie marki od Vistuli. – Spółka nie prowadzi żadnych negocjacji ani działań zmierzających do sprzedaży marki W. Kruk na rzecz pana Wojciecha Kruka – dodaje Pilch.

Kalendarz z gwiazdą

Numer trzy w zestawieniu, także pochodzący z Poznania Yes, utrzymał wprawdzie pozycję, ale zanotował spadek mocy marki. Choć wyniósł on tylko 1 pkt, może być to pewnym zaskoczeniem, ponieważ spółka dba o rozwój firmowej sieci handlowej (na koniec roku zamierza mieć 108 salonów) i inwestuje w reklamę.

Sięga również po znane twarze. Niedawno zaprezentowała swój kalendarz na 2013 r. ze zdjęciami Magdaleny Frąckowiak, znanej na świecie polskiej modelki.

Na kolejnych miejscach rankingu zwraca uwagę spadek mocy marki Amica. Jednak firma utrzymała wysoką, piątą pozycję w rankingu. W przyszłym roku jej brand może się wzmocnić dzięki prowadzonej obecnie intensywnej kampanii nowej linii piekarników, w której udział wzięła tenisistka Agnieszka Radwańska.

Specjaliści z branży AGD i eksperci od marketingu będą pewnie obserwować, jak zmiana właściciela przełoży się na aktywność marketingową Zelmera, który zajął czwarte miejsce w tegorocznym rankingu. Spółkę chce kupić niemiecki BSH. Nowy właściciel na razie nie ujawnił zbyt wielu planów w związku z polską marką.

Zastanawiająco dużo, bo o 48 pkt, spadła moc marki Orlenu. Spośród 40 najwyżej notowanych w tej kategorii marek to najwyższy spadek. Jak wyjaśnia Marcin Anklewicz z firmy Acropolis Advisory, która przygotowała ranking, to zjawisko dotyczy w tym roku całej branży paliwowej, dla której obniżono parametr maksymalnej stawki licencyjnej (Rr max). Przyczyna takiego stanu rzeczy to rosnące ceny paliw.

Wśród polskich marek produktów niespożywczych trudno mówić o wielkich zmianach w czołówce rankingu. Najwyższe pięć lokat zajmują te same brandy co przed rokiem, a pierwsza zmiana to awans marki produktów dla dzieci Canpol z ubiegłorocznego 11. miejsca na 6. Moc tej marki wzrosła aż o 31 punktów. Z kolei jeśli chodzi o marki debiutujące w tegorocznym zestawieniu, to na wysokiej, 11. pozycji pojawiła się Karolina, firmująca wysokiej jakości porcelanę.

Pozostało 90% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy