Szkolenia z finansów domowych

Polacy nie negują potrzeby odkładania pieniędzy, ale w praktyce wychodzi im to nie najlepiej. Większość z nas wydaje wszystko, co zarabia.

Publikacja: 21.10.2013 13:48

Szkolenia z finansów domowych

Foto: Adobe Stock

Warto oszczędzać, bo dzięki temu w przyszłości będzie się żyło lepiej. Tak uważało 61 proc. Polaków uczestniczących w ubiegłym roku w badaniu przeprowadzonym przez TNS Polska na zlecenie Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowym. Tylko 24 proc. ankietowanych było odmiennego zdania. Z pierwszym stwierdzeniem relatywnie częściej zgadzali się ludzie lepiej wykształceni, o wyższych dochodach.

Niestety, deklaracje niezupełnie idą w parze z zachowaniami. W każdym miesiącu pewną kwotę odkładało jedynie 8 proc. respondentów. 34 proc. twierdziło, że udaje im się coś zaoszczędzić od czasu do czasu. Ale aż 56 proc. wszystkie pieniądze wydawało na bieżące potrzeby. W tej ostatniej grupie dominowały osoby młode, do 25. roku życia, lub starsze powyżej sześćdziesiątki, gorzej wykształcone i mniej zarabiające.

Spośród tych, którzy oszczędzają, prawie połowa była w stanie odłożyć najwyżej od 100 do 500 zł miesięcznie. Aż 65 proc. oszczędzało z myślą o najbliższym roku, najwyżej trzech latach. I co niepokojące, około jedna piąta badanych w ogóle nie robiła planów w tym zakresie.

Na co Polacy najczęściej odkładają pieniądze? Na zakup sprzętów do mieszkania albo samochodu (38 proc.), finansowanie wakacji (29 proc.), drobne przyjemności (28 proc.). Z myślą o emeryturze czy przyszłości dzieci robiło to ok. 15 proc. badanych. A co piąty Polak oszczędza bez wyraźnego celu.

W jaki sposób oszczędzamy i inwestujemy nadwyżki finansowe? Wyniki ubiegłorocznego badania są szokujące. Najczęściej wybieranym produktem było konto osobiste w banku (44 proc. wskazań). Na lokaty terminowe decydowało się 14 proc. respondentów, a na konto oszczędnościowe 10 proc. Co może niepokoić, 9 proc. Polaków przyznaje, że trzyma gotówkę w domu. Natomiast tylko 4 proc. wspomniało o funduszach inwestycyjnych.

Jak widać, z wiedzą Polaków o oszczędzaniu nie jest najlepiej. Od kilku lat akcję medialną „Tydzień dla oszczędzania", mającą na celu poprawę sytuacji w tym zakresie, prowadzi Fundacja Kronenberga wspólnie z Fundacją Think!. Kampania edukacyjna dociera do 3,5–4 mln Polaków. W ubiegłym roku uzupełnieniem tradycyjnych materiałów była multimedialna gra internetowa „Pierwszy milion". W tym roku działaniem objęto także seniorów. Wolontariusze Citi Handlowego prowadzili warsztaty związane z finansami dla 890 słuchaczy Uniwersytetów Trzeciego Wieku z woj. mazowieckiego. Cieszyły się one dużym powodzeniem.

W ramach akcji „Tydzień dla oszczędzania" prezentowane są także wyniki badań „Postawy Polaków wobec oszczędzania". Najnowszą edycję przedstawimy w „Rz" w cyklu publikacji, jakie będą się ukazywały od 25 do 31 października. Partnerem cyklu będzie Fundacja Kronenberga przy Citi Handlowy.

Warto oszczędzać, bo dzięki temu w przyszłości będzie się żyło lepiej. Tak uważało 61 proc. Polaków uczestniczących w ubiegłym roku w badaniu przeprowadzonym przez TNS Polska na zlecenie Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowym. Tylko 24 proc. ankietowanych było odmiennego zdania. Z pierwszym stwierdzeniem relatywnie częściej zgadzali się ludzie lepiej wykształceni, o wyższych dochodach.

Niestety, deklaracje niezupełnie idą w parze z zachowaniami. W każdym miesiącu pewną kwotę odkładało jedynie 8 proc. respondentów. 34 proc. twierdziło, że udaje im się coś zaoszczędzić od czasu do czasu. Ale aż 56 proc. wszystkie pieniądze wydawało na bieżące potrzeby. W tej ostatniej grupie dominowały osoby młode, do 25. roku życia, lub starsze powyżej sześćdziesiątki, gorzej wykształcone i mniej zarabiające.

Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy