Pojawienie się nowych ofert obniżających koszty, popularyzacja smartfonów oraz rozwój mobilnego Internetu powodują, że klienci coraz rzadziej wykazują chęć rezygnacji z usług telefonii komórkowej, ale też nie są skłonni zmieniać operatora – to jeden z wniosków z analizy preferencji konsumentów rynku telekomunikacyjnego w latach 2010 – 2013 dokonanej przez Urząd Komunikacji Elektronicznej.
Wynika z niej, że wśród polskich klientów sieci komórkowych mocno spada skłonność do przenoszenia numerów. Jeszcze w 2011 r. 20 proc. ankietowanych wskazało, że skorzystało z możliwości przeniesienia numeru do innego operatora. Ostatnie dwa lata to natomiast zdecydowany spadek popularności tej usługi. Odsetek osób, które zadeklarowały skorzystanie z możliwości przeniesienia numeru spadł o ponad 16 pkt. procentowych i w ubiegłym roku tylko 4 proc abonentów zdecydowało się na taki krok.
Przy czym operatora najczęściej zmieniały osoby młode (do 24 roku życia) i korzystające z telefonu w systemie na kartę. Zdaniem UKE świadczy to o większym przywiązaniu do marki osób posiadających telefon na abonament oraz stabilizacji rynku
Według UKE to jeden z dowodów na to, że rynek telekomunikacyjny wchodzi w okres stabilizacji. Wiele wskaźników zbliża się do wartości granicznych, w związku z tym takie wartości jak penetracja poszczególnymi usługami nie będą już tak szybko rosnąć.
W odniesieniu do usługi dostępu do Internetu, nadal kluczową rolę ogrywa dostęp stacjonarny, bo aż 78 proc, ankietowanych łączy się z siecią w ten sposób. Jednak już niemal 25 proc. ankietowanych korzysta z Internetu mobilnego. Popularyzacja usługi przyczynia się do zmiany zachowani abonentów. Coraz więcej osób korzysta z sieci codziennie, a odsetek tych, którzy łączą się z siecią rzadziej maleje.