Wśród używających bankowości mobilnej niemal wszyscy uważają się za osoby dobrze lub bardzo dobrze radzące sobie z nowymi technologiami (92 proc.). Tymczasem zaledwie połowa respondentów, mając do czynienia ze złośliwym oprogramowaniem, potrafiła poradzić sobie z nim samodzielnie. Nawet wśród zaawansowanych technologicznie użytkowników aż 40 proc. korzystało w takiej sytuacji z pomocy osób trzecich – wynika z badań IQS przeprowadzonych na zlecenie mBanku.
Najczęściej spotykane w sieci zagrożenia to złośliwe oprogramowanie i phishing. Wiedza o szkodliwym oprogramowaniu wydaje się dość powszechna wśród użytkowników internetu. Aż 63 proc. Polaków przyznało, że miało z tym kontakt (w grupie zaawansowanych użytkowników odsetek ten sięga 77 proc.) i potrafi się bronić, np. korzystając z antywirusów.
Z kolei phishing dla polskich internautów jest wciąż trudno rozpoznawalny i nie zawsze są oni w stanie trafnie go odróżnić od pozostałych e-maili. Tylko 13 proc. respondentów przyznało, że miało kontakt z tą formą wyłudzania danych (wśród technologicznie zaawansowanych takiej odpowiedzi udzielił jeden na pięciu badanych), a 18 proc. nie potrafiło nawet tego określić.
Zaawansowani użytkownicy internetu i urządzeń mobilnych to grupa, która nie tylko bardziej intensywnie korzysta z sieci, ale także zdecydowanie lepiej ocenia swoje umiejętności technologiczne (w badaniu IQS dla mBanku aż 92 proc. uznaje się za biegłych w nowych technologiach). Ludzie ci częściej aktualizują system operacyjny na komputerze (71 proc.) i częściej korzystają z oprogramowania antywirusowego (87 proc. w komputerze i 41 proc. w smartfonie). Poza tym są bardziej skłonni do zakupu licencjonowanych produktów antywirusowych, żeby lepiej zabezpieczyć swoje urządzenia przed przestępcami.
Jednocześnie, mimo wysokiego poziomu wiedzy o zagrożeniach, członkowie tej grupy przejawiają dużą beztroskę przy logowaniu się do banku z niesprawdzonych urządzeń. Aż 43 proc. z nich przyznaje się do korzystania z usług bankowych za pomocą obcych laptopów, tabletów czy smartfonów. Paradoksalnie mniejsze kompetencje w używaniu nowych technologii idą w parze z rezerwą wobec obcych urządzeń. Odsetek osób z tej grupy logujących się z niesprawdzonych urządzeń wyniósł 29 proc. ogółu badanych. Większość Polaków ma świadomość, że korzystając z internetu, warto zabezpieczyć swój sprzęt programem antywirusowym. Badanie pokazuje jednak, że znacznie mniejszą wagę przykładamy do ochrony telefonu niż komputera. I zbyt rzadko aktualizujemy systemy operacyjne.