Rynek telewizorów najlepsze lata ma już za sobą. Mogą świadczyć o tym dane firmy analitycznej IHS, która zbadała sektor produkcji płaskich ekranów. Chodzi o panele, wykorzystywane zarówno do produkcji smartfonów, laptopów, ale również monitorów czy właśnie odbiorników TV. Dane wskazują, że w 2017 r. sprzedanych na świecie zostanie 688 mln sztuk takich wyświetlaczy, czyli o 1 proc. więcej niż rok wcześniej. Motorem napędowym tej sprzedaży nie będą jednak telewizory, lecz tablety (10-proc. wzrost) i notebooki (4-proc. wzrost). W segmencie telewizorów IHS prognozuje jednak spadek. Ma on w br. sięgnąć 3 proc. To oznacza, że zapotrzebowanie na ekrany do produkcji tych urządzeń skurczy się do 257 mln sztuk.
Telewizor w każdym domu
Eksperci przekonują, że jest jednak zdecydowanie zbyt wcześnie, aby mówić o zbliżającym się końcu ery telewizorów. Panele telewizyjne wciąż pozostają główną grupą produktów wytwarzanych w fabrykach wyświetlaczy (dotyczy paneli liczących powyżej 9 cali przekątnej). Co więcej, jak podaje IHS, udziały telewizorów na rynku paneli – liczone pod względem powierzchni „tafli" odbieranej z fabryk – mają mocno rosnąć (to z kolei zasługa popularności coraz większych telewizorów).
Rynek TV w Polsce ma się całkiem dobrze, a nasycenie telewizorami jest stosunkowo wysokie. Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że najlepiej w taki sprzęt wyposażone są gospodarstwa pracujące na własny rachunek. Największą dynamikę wzrostu w ub.r. odnotowano jednak w przypadku gospodarstw emerytów i rencistów. Widać, że następuje wymiana urządzeń starej generacji (telewizory kineskopowe) na nowe (plazmy i LCD). W sumie w 86 proc. polskich domów stoi nowoczesny odbiornik TV. W grupie najuboższych liczba gospodarstw posiadających telewizor plazmowy lub ciekłokrystaliczny wzrosła o 7 pkt proc. (w grupie najbogatszych wzrost ten wyniósł 2 pkt proc.). Badania pokazują, że zaledwie 3,3 proc. gospodarstw domowych w Polsce nie ma telewizora. Pomimo dużych zmian, jakie zaszły na rynku telewizyjnym w ostatnich latach, telewizor wciąż jest jednym z podstawowych urządzeń w domu.
Nie ulega jednak wątpliwości, że postępująca cyfryzacja i zachodzące w związku z tym przemiany społeczne wpływają na zmianę sposobu konsumowania mediów. Zaczynają dominować technologie mobilne, z których korzystamy na co dzień. Jak wskazuje Tomasz Wawszczyk, dyrektor działu zakupu w MediaMarktSaturn Polska, waga telewizorów w całym portfelu elektroniki użytkowej nie jest już tak duża jak do niedawna, ustępując miejsca technologiom mobilnym.