Dostawy całopojazdowe nadal funkcjonują, ale nabywcy coraz częściej zamawiają mniej i oczekują zwiększenia częstotliwości dostaw. Rynek potrzebuje coraz więcej drobnicy – podkreśla dyrektor zarządzający IPP Polska Tomasz Sączek.
Krajowymi potentatami są Raben, DB Schenker, SuuS i jeszcze kilkunastu innych. – Każda z tych firm posiada sieć terminali w najważniejszych biznesowo miejscach. Jest ich w zależności od firmy 17 czy 23 – wylicza niezależny ekspert rynku drobnicowego Grzegorz Lichocik.
Sieci drobnicowe coraz częściej zwracają uwagę na indywidulanych nadawców, choć zazwyczaj mają oni odmienne potrzeby od klientów przemysłowych. – W relacjach B2B towary są obsługiwane i dostarczane w większej liczbie i na większych jednostkach logistycznych, tj. w kontenerach, paletach itp. Logistyka produktów w kanale B2C jest zazwyczaj odmienna. Często mamy do czynienia z jedną sztuką – porównuje dyrektor Sieć Badawcza Łukasiewicz – Poznański Instytut Technologiczny Arkadiusz Kawa.
Systemy nadawania przesyłek dla nadawców indywidulanych budowane są przez star-upy, jak np. Clicktrans (z ofertą skierowaną przede wszystkim do osób fizycznych), Done! Deliveries (specjalizujący się w ekspresowych przewozach międzynarodowych), a także firmy logistyki ciężkiej. – W ubiegłym roku zrealizowaliśmy ponad 2 mln przesyłek łącznie w kanałach B2B oraz B2C, co daje wzrost r./r. o 12 proc. – wylicza Head of e-commerce w Rohlig Suus Logistics Hubert Walczak.
W ten segment wchodzą także najwięksi gracze, np. DB Schenker, który już w 2018 zaprezentował platformę do automatycznego nadawania drobnicy, nazwaną Connect4Land. – Zakupy przez Internet stały się normą w sektorze B2C. Również branża logistyczna może korzystać z udogodnień zakupów online. Platforma connect4land oferuje klientom biznesowym dostęp, także z poziomu smartfona, do wygodnego systemu zleceń, natychmiastowych i przejrzystych informacji o cenach i czasie transportu oraz praktycznego systemu śledzenia. Oferta kierowana jest głównie do mniejszych przedsiębiorstw, które nie potrzebują specjalnych warunków umownych, chcą natomiast mieć możliwość sprawnego dostarczania towarów w całej Europie w prosty sposób i za rozsądną cenę – uważa head of revenue and product management North East Europe DB Schenker Piotr Gola.