W ostatnim czasie rośnie potencjał rozwojowy branży, wynikający nie tylko z lepszej koniunktury krajowej, ale też z rosnącego eksportu maszyn i urządzeń polskich producentów. Na przestrzeni ostatnich lat widać znaczny wzrost udziału eksportu w przychodach – z 44 proc. w 2011 r. do 53 proc. w 2017 r. To wyraźny sygnał, że oferta polskich przedsiębiorców jest na rynkach zagranicznych atrakcyjna, również pod względem technicznym.
Otoczenie sprawia, że firmy podlegają nieustannej presji związanej z koniecznością udoskonalania swojej oferty i zwiększania konkurencyjności produktów. Dla rozwoju firmy ważny jest w tej sytuacji wybór i dostosowanie odpowiednich instrumentów finansowych, a także długoterminowa relacja z bankiem, oparta na zrozumieniu przez bank specyfiki prowadzonego przez firmę biznesu. Bank musi być partnerem, który wesprze przedsiębiorcę w pokonywaniu barier rozwojowych, wymianie parku maszynowego, wdrożeniu nowych technologii, czyli szeroko pojętym zwiększaniu konkurencyjności.