Reklama

Sektor pełen nowych wyzwań

Jak pozyskiwać talenty, wykorzystywać nowe technologie w firmach oraz zwiększać konkurencyjność miast - o tym dyskutowano podczas w IX Konferencji Liderów Sektora Usług Biznesowych (ABSL) w Poznaniu.

Publikacja: 10.06.2018 21:00

Sektor pełen nowych wyzwań

Foto: Fotorzepa, Paweł Stelmach

W Konferencji Liderów Sektora Usług Biznesowych (Association of Business Services Leaders – ABSL), uczestniczyło blisko tysiąc przedstawicieli biznesu, polityki i mediów oraz reprezentanci – ponad 200 – firm zrzeszonych w ABSL i świadczących usługi dla biznesu. Impreza przebiegała pod hasłem: „Poland. The place to grow".

Konferencja podzielona była na trzy ścieżki tematyczne: Biznes i rynki, Ludzie, Technologie, w ramach których zwracano uwagę na potrzebę ciągłego szkolenia i przygotowywania pracowników do ciągłych zmian w obszarze technologii.

Potrzeba dialogu

Piotr Dziwok, prezes ABSL, w trakcie inauguracji konferencji zwracał uwagę na potrzebę otwartości. – Dzisiaj ABSL musi być bliżej swoich członków, prowadzić z nimi dialog, a także wsłuchiwać się w ich oczekiwania – mówił. Zapowiedział organizację think tanków w miastach, w których działają struktury terenowe ABSL. Mówił również o ściślejszej niż dotąd współpracy z uczelniami. Ma ona umożliwiać pozyskiwanie najzdolniejszych absolwentów do pracy w sektorze usług dla biznesu.

Miejsce obrad wybrano też nieprzypadkowo. Poznań – według reprezentantów ABSL – od lat dysponuje właściwą infrastrukturą dla takiej imprezy. Jest miejscem otwartym na biznes, inwestycje i innowacje. Są tu też wysoko kwalifikowani pracownicy i osoby, które pretendują do tego miana.

Konkurencyjność ośrodków, w których prowadzone są usługi dla biznesu, była jednym z kluczowych tematów tego forum i lista warunkująca sukces jest niezmiernie długa.

Reklama
Reklama

Uprościć procedury

Jolanta Jaworska, wiceprezes ABSL do spraw publicznych i regulacji, mówiła, że obniżająca się stopa bezrobocia rejestrowanego nie sprawia jeszcze w tej branży kłopotu, ale należy już dzisiaj myśleć o przyszłości. Stąd postulat, by uprościć procedury obowiązujące przy zatrudnieniu cudzoziemców.

Wojciech Popławski, wiceprezes ABSL, dowodził natomiast, że wzrost zatrudnienia w tej branży ma charakter trwały i nie odwrócą go ani robotyzacja, ani algorytmy czy automatyzacja. Nowe technologie ułatwiające działanie – jego zdaniem – dotyczą zadań prostych i monotonnych. – Do Polski już napływają zlecenia na działania bardziej skomplikowane, bo firmy matki, założyciele centrów usług wspólnych – przekonały się już o jakości i wysokich kompetencjach pracujących tu ludzi i nabrały zaufania do działalności tych jednostek – mówił Popławski. Zdaniem wiceprezesa ABSL duże zapotrzebowanie na fachowców nie ma charakteru bańki, która może nagle pęknąć i zwiększyć bezrobocie. Podkreśla przy tym, że o wzroście znaczenia firm w Polsce świadczą również przekształcenia i zmieniająca się struktura zadań. – Coraz częściej centra usług wspólnych zmieniane są w centra of excellence. To jest właśnie – wzrost kompetencji i awans ze zwykłych wykonawców usługi do roli eksperta w tej dziedzinie – stwierdził. Dodawał także, że nowe technologie również wymagają fachowej obsługi. Oznacza to tylko konieczność przekwalifikowania się i zaakceptowania: „będziemy inaczej pracować".

Dostrzegać zakłócenia

Reprezentanci zarządu ABSL w Poznaniu informowali, że w kolejnych dwóch latach koncentrować się będą na trzech obszarach działalności: poszukiwaniu talentów wśród kandydatów na pracowników, prowadzeniu negocjacji z władzami (centralnymi i jednostek samorządowych) dotyczących uregulowań prawnych ułatwiających funkcjonowanie firm oraz zwiększaniu dialogu wewnątrz organizacji.

Wiceprezes Popławski w trakcie obrad zwracał uwagę na zmieniające się w tej branży priorytety. – Obecnie zwiększa się znaczenie stabilności działania firm i bezpieczeństwa przetwarzanych danych – mówił. Przedstawiciele firm zrzeszonych w ABSL zwracali uwagę na „zakłócenia", które nierzadko zmieniają model biznesowy. W związku z tym można było usłyszeć, że zarówno usługi hybrydowe, jak i aplikacje ułatwiające korzystanie z danego sprzętu jeszcze niedawno były trudne do wyobrażenia. Dzisiaj są standardem, a wniosek, który z tych doświadczeń artykułowano, brzmiał: zamiast oglądać się na konkurencję, róbmy wszystko, by być prekursorem.

Coraz więcej automatyzacji

Jak wynika z raportu ABSL, zaawansowane technologie, cyfryzacja, rozwój automatyzacji i robotyzacji czy wdrażanie sztucznej inteligencji odgrywają bardzo istotną rolę w rozwoju sektora. Już dziś ok. 2/3 działających w Polsce centrów usług pracuje nad wdrożeniem automatyzacji procesów biznesowych czy sztucznej inteligencji bądź już je stosuje w praktyce. Wbrew pojawiającym się czasem obawom tendencja ta nie wyhamuje tempa wzrostu zatrudnienia – aż 92 proc. firm planuje przekwalifikowanie lub przegrupowanie pracowników, których praca może zostać zautomatyzowana, a jedynie 8 proc. firm nie wyklucza redukcji zatrudnienia.

– Automatyzacja procesów oczywiście zmienia wiele aspektów pracy, z założenia ma poprawiać efektywność, umożliwić redukcję kosztów, zwiększać konkurencyjność. Sprawia też, że rola człowieka ulega zredefiniowaniu. W perspektywie kolejnych lat spodziewamy się, że cyfryzacja i robotyzacja nie tylko nie spowolnią tempa wzrostu zatrudnienia, ale przyczynią się do zmiany charakteru pracy i powstania nowego rodzaju stanowisk pracy, które dzisiaj jeszcze nie istnieją. To z kolei będzie wymagało rozwoju u pracowników nowych kompetencji. – W naszej ocenie świadomość roli technologii i umiejętność wykorzystania najnowszych rozwiązań będzie kluczową kompetencją pracownika przyszłości – mówi Janusz Dziurzyński, wiceprezes ABSL

Reklama
Reklama

Patronem medialnym IX Konferencji ABSL był dziennik „Rzeczpospolita"

Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Biznes
Biznes o cyrkularności – co mówią liderzy zmian
Biznes
UE przedłuży życie samochodów spalinowych
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama