Światowe nakłady na reklamę w górę, ale wolniej niż ceny

Wolniejszy rozwój gospodarki to zapowiedź wolniejszego wzrostu rynku reklamowego na świecie i w Polsce.

Publikacja: 26.12.2019 21:00

Światowe nakłady na reklamę w górę, ale wolniej niż ceny

Foto: Adobe Stock

Według prognozy agencji mediowej Zenith w 2020 r., głównie za sprawą spadku popularności telewizji linearnej, o 1,6 proc. skurczy się grono odbiorców reklam, a mimo to globalne nakłady reklamowe zwiększą się o 4,3 proc., do 666 mld dol. Według Zenithu od lat rosną bowiem ceny mediów.

W zestawieniu z prognozami Międzynarodowego Funduszu Walutowego nakłady na reklamę będą rosły w przyszłym roku wolniej niż globalne PKB. Różnica na niekorzyść wydatków na reklamę ma się powiększyć w kolejnych latach.

Jeśli przyjąć, że podobna zależność wystąpi w Polsce, gdzie rynek reklamy po wyjątkowo udanym 2018 r. wrócił w 2019 do normalności, to w 2020 r. możemy zobaczyć zwyżkę rzędu 3 proc.

Jak piszemy bowiem dziś na łamach, średnia prognoz ekonomistów ankietowanych przez „Rzeczpospolitą" mówi, że w 2020 r. krajowe PKB powiększy się o 3,4 pkt proc. (wolniej o 0,8 pkt proc. niż w 2019 r.).

Sumarycznych prognoz dla Polski na nowy rok jeszcze nie ma.

– Nadal można prognozować wzrost w branżach, które są beneficjentami programu 500+. Dotyczy to przede wszystkim handlu, gdzie dodatkowym impulsem może być brak niedziel handlowych. Jak pokazuje doświadczenie z 2019 r., powoduje to raczej wzrost nakładów reklamowych, które mają ratować niższą sprzedaż w handlu tradycyjnym i zwiększyć liczbę transakcji w e-commerce, którego ten zakaz nie dotyczy – mówi Magdalena Kolenkiewicz, dyrektor generalna domu mediowego Starcom (należy, tak jak Zenith, do grupy Publicis). – Beneficjentem 500+ są również sektory związane z rozrywką, czasem wolnym i mediami. Dotyczy to także kategorii związanych z biznesem wnętrzarskim i dekoracyjnym. Z kolei wydarzenia sportowe pozytywnie wpłyną na inwestycje w żywność, napoje alkoholowe i bezalkoholowe – wylicza Kolenkiewicz. Wspomniane przez nią wydarzenia sportowe to letnie igrzyska olimpijskie oraz UEFA Euro 2020.

Według Starcomu najbardziej dynamicznie nadal będą rosły wydatki w polskim internecie. – Szacujemy, że ten wzrost wyniesie 8–9 proc. – podaje menedżerka Starcomu. Według tego domu mediowego w telewizji, która globalnie jeszcze przez kilka lat będzie medium dominującym, można się spodziewać 3-proc. wzrostu nakładów. Dla porównania w 2019 r. wzrost ten mógł wynieść 0,6 proc.

Radio ma odnotować w nowym roku 1,2-proc. wzrost przychodów reklamowych, co również oznacza przyspieszenie w porównaniu z tempem widocznym w 2019 r. (0,4 proc.). Wyższe wydatki w 2020 r. Starcom prognozuje w reklamie zewnętrznej i kinie – w obu przypadkach o około 4 proc. (odpowiednio 1,8 proc. i 2,3 proc. rok wcześniej).

Według prognozy agencji mediowej Zenith w 2020 r., głównie za sprawą spadku popularności telewizji linearnej, o 1,6 proc. skurczy się grono odbiorców reklam, a mimo to globalne nakłady reklamowe zwiększą się o 4,3 proc., do 666 mld dol. Według Zenithu od lat rosną bowiem ceny mediów.

W zestawieniu z prognozami Międzynarodowego Funduszu Walutowego nakłady na reklamę będą rosły w przyszłym roku wolniej niż globalne PKB. Różnica na niekorzyść wydatków na reklamę ma się powiększyć w kolejnych latach.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Wada respiratorów w USA. Philips zapłaci 1,1 mld dolarów
Biznes
Pierwszy maja to święto konwalii. Przynajmniej we Francji
Biznes
Żałosne tłumaczenie Japan Tobacco; koncern wyjaśnia, dlaczego wciąż zarabia w Rosji
Biznes
„Nowy gaz” coraz mocniej uzależnia UE od Rosji. Mocne narzędzie szantażu
Biznes
„Rzeczpospolita” po raz drugi przyzna — Orły ESG
Materiał Promocyjny
Wsparcie dla beneficjentów dotacji unijnych, w tym środków z KPO