Reklama

Sprzedaż aut. Gorszy październik we Francji, Włoszech, Hiszpanii

Sprzedaż nowych samochodów we Francji, Włoszech i Hiszpanii zmalała w różnym stopniu na skutek wejścia w życie nowej procedury homologacji WLTP, która napędziła sprzedaż latem

Aktualizacja: 04.11.2018 13:42 Publikacja: 04.11.2018 11:00

Sprzedaż aut. Gorszy październik we Francji, Włoszech, Hiszpanii

Foto: Bloomberg

Organizacja francuskich producentów CCFA podała, że sprzedano 173 802 samochody w ciągu 23 dni roboczych (22 w 2017 r.), o 1,5 proc. mniej niż rok temu, ale spadek ten był wyraźnie mniejszy od 12,8 proc. we wrześniu.

Producenci spodziewali się tego po wejściu w życie od 1 września procedury homologacji WLTP. Niektórzy zachęcali dużymi rabatami w lipcu i w sierpniu do kupowania samochodów, których nie mogliby sprzedawać od września, sprzedawali też nowe pojazdy swym dealerom, którzy następnie mogą oferować je jako używane, choć są fabrycznie nowe.

Czytaj także: Mniejszy wzrost sprzedaży samochodów w Stanach

Po 10 miesiącach francuski rynek zwiększył się o 5,7 proc. do 1,836 mln pojazdów.

W październiku grupa PSA (5 marek) zwiększyła mimo wszystko sprzedaż o 9,2 proc., Renault (3 marki) zmniejszył o 3,4 proc., ale łącznie francuskie firmy poprawiły się o 3,9 proc. dzięki Citroenowi (+14,7) i Peugeotowi (+8,3), bo Renault rozczarował (-9,7). Firmy zagraniczne zmniejszyły sprzedaż o 8,2 proc., największy we Francji importer, Volkswagen o 23,5 proc., bo nie zdążył z homologacją kilku modeli.

Reklama
Reklama

Czwarty kwartał zapowiada się nadal niepewnie, ale jeśli nie dojdzie do czegoś nieprzewidzianego, to rynek powinien zakończyć 2018 r. czwartym kolejnym wzrostem sprzedaży. CCFA zakłada jego poprawę o ok. 5 proc. do ok. 2,2 mln pojazdów.

Włochy

Liczba zarejestrowanych nowych samochodów zmalała o 7,4 proc. do 146 655, sprzedaż Fiata Chryslera zmniejszyła się o 16,8 proc. do 34 550 ale udział rynkowy zwiększył się do 23,56 proc. z 22,7 we wrześniu — podał resort transportu.

Październik był drugim kolejnym miesiącem spadku, choć mniejszego niż we wrześniu z powodu WLTP, gdy sprzedaż zmalała o 25,4 proc., po wzroście o 9,5 proc. w sierpniu — stwierdziła branżowa organizacja ANFIA

Hiszpania

Sprzedaż w październiku zmalała o 5,14 proc. do 109 337 pojazdów — samochodów osobowych o 6,62 proc. do 88 410, pojazdów użytkowych wzrosła o 1,66 do 20 927 — ale po 12 miesiącach rynek zwiększył się o 9,38 proc. do 1 577 631.

W lutym sprzedaż zbliżyła się do 1,5 mln sztuk rocznie i z każdym miesiącem rosła wraz z poprawą sytuacji gospodarczej kraju i prognozami PKB. Hiszpania znalazła się w gronie 10 krajów, w których zarejestrowano najwięcej samochodów w ostatnich 12 miesiącach w ramach rankingu dotyczącego 36 krajów. W październiku ze średnią sprzedażą roczną 33,81 samochodów na 1000 mieszkańców spadła na 18. miejsce.

Japonia

Sprzedaż nowych pojazdów bez małolitrażowych poprawiła się o 13 proc. do 261 554 osobowych, ciężarówek i autobusów z 231 563 rok temu, po 2 miesiącach spadku. Sprzedaż tylko samochodów osobowych z silnikami większymi od 660 ccm wzrosła o 13,3 proc.

Reklama
Reklama

Październik był również dobrym miesiącem dla „maluchów": ich sprzedaż poprawiła się o 11,7 proc. do 157 438. Najmniejsze samochody są bardzo popularne w Japonii dzięki zdecydowanie niższym cenom, dobrze sprzedają się od początku roku po dołku wynikającym ze zmiany opodatkowania.

Łączna sprzedaż wzrosła o 12,5 proc. do 418 992 sztuk, po spadku o 2 proc. we wrześniu i lekkiej poprawie wcześniej.

Biznes
Hyundai w ogniu napięć USA–Korea Płd. Fabryka w Georgii opóźniona przez akcję służb
Biznes
Zakupy systemów antydronowych, kłopoty niemieckiego eksportu i decyzja EBC
Biznes
Prezes Totalizatora Sportowego: Jest silne lobby, które chce znieść monopol państwa
Biznes
Elon Musk nie jest już najbogatszym człowiekiem świata. Jest nowy król bogactwa
Biznes
Rosyjskie drony nad Polską, strategia rozwoju do 2035 i IPO Smyka
Reklama
Reklama