Reklama

Nowe zwyczaje konsumentów

Zadziwiająco słaby wzrost sprzedaży detalicznej w grudniu świadczy o coraz większej popularności listopadowego sezonu wyprzedaży oraz świętowania poza domem.

Publikacja: 22.01.2019 20:00

Nowe zwyczaje konsumentów

Foto: Adobe Stock

Sprzedaż detaliczna zwiększyła się w grudniu w cenach stałych o 3,9 proc. rok do roku. W minionych dwóch latach tylko jeden miesiąc był pod tym względem słabszy.

W listopadzie sprzedaż detaliczna (wskaźnik ten dotyczy tylko przedsiębiorstw zatrudniających co najmniej dziesięć osób) zwiększyła się realnie o 6,9 proc. rok do roku. Ankietowani przez „Rzeczpospolitą" ekonomiści przeciętnie szacowali, że w grudniu wzrosła o 6,8 proc. Najwięksi pesymiści oczekiwali odczytu niewiele poniżej 5 proc.

W porównaniu z listopadem wyraźnie wyhamował m.in. wzrost sprzedaży kosmetyków i farmaceutyków, a także mebli oraz sprzętu RTV i AGD. Jednym z wyjaśnień tego zjawiska może być to, że coraz większej części przedświątecznych zakupów Polacy dokonują w okresie promocji pod koniec listopada, znanym jako Czarny Piątek.

Nie tłumaczy to jednak grudniowego spadku sprzedaży w kategorii żywność i napoje o 2,4 proc. rok do roku (w ujęciu realnym), po zwyżce o 3 proc. w listopadzie. Jak wyliczyli ekonomiści PKO BP, był to pod tym względem najsłabszy grudzień co najmniej od 1994 r.

Reklama
Reklama

– Te dane są szczególnie zaskakujące w świetle raportu „Zakupy świąteczne 2018" przygotowanego przez firmę Deloitte. Zgodnie z wynikami badania ankietowego przeciętna rodzina planowała wydać na artykuły spożywcze w związku z przygotowaniami do świąt o 7,6 proc. więcej niż w 2017 r. – zauważył w komentarzu Krystian Jaworski, ekonomista z banku Credit Agricole.

Zdaniem Grzegorza Ogonka, ekonomisty z Santander Bank Polska, takie tąpnięcie sprzedaży żywności mogło być spowodowane układem dni świątecznych. Choć formalnie dni wolnych od pracy w grudniu 2018 r. było tyle samo co rok wcześniej, łatwiej było zaplanować dłuższy urlop. Ekonomiści PKO BP zwracają z kolei uwagę na to, że Polacy coraz częściej spędzają święta poza domem albo korzystają z kateringu.

Pomimo rozczarowującego grudnia średnio w IV kwartale sprzedaż detaliczna rosła nieco szybciej niż w III. To sugeruje, że w ostatnich trzech miesiącach roku przyspieszył wzrost wydatków konsumpcyjnych gospodarstw domowych (to szersza kategoria niż sprzedaż detaliczna). Ekonomiści mimo to podtrzymują prognozy, wedle których dynamika konsumpcji, która w ostatnich latach była głównym motorem wzrostu polskiej gospodarki, będzie stopniowo maleć. Tłumić ma ją wolniejszy wzrost dochodów Polaków z pracy, który z kolei będzie konsekwencją coraz wolniejszego wzrostu zatrudnienia przy dynamice wynagrodzeń zbliżonej do ubiegłorocznej.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama