Nowe zwyczaje konsumentów

Zadziwiająco słaby wzrost sprzedaży detalicznej w grudniu świadczy o coraz większej popularności listopadowego sezonu wyprzedaży oraz świętowania poza domem.

Publikacja: 22.01.2019 20:00

Nowe zwyczaje konsumentów

Foto: Adobe Stock

Sprzedaż detaliczna zwiększyła się w grudniu w cenach stałych o 3,9 proc. rok do roku. W minionych dwóch latach tylko jeden miesiąc był pod tym względem słabszy.

W listopadzie sprzedaż detaliczna (wskaźnik ten dotyczy tylko przedsiębiorstw zatrudniających co najmniej dziesięć osób) zwiększyła się realnie o 6,9 proc. rok do roku. Ankietowani przez „Rzeczpospolitą" ekonomiści przeciętnie szacowali, że w grudniu wzrosła o 6,8 proc. Najwięksi pesymiści oczekiwali odczytu niewiele poniżej 5 proc.

W porównaniu z listopadem wyraźnie wyhamował m.in. wzrost sprzedaży kosmetyków i farmaceutyków, a także mebli oraz sprzętu RTV i AGD. Jednym z wyjaśnień tego zjawiska może być to, że coraz większej części przedświątecznych zakupów Polacy dokonują w okresie promocji pod koniec listopada, znanym jako Czarny Piątek.

Nie tłumaczy to jednak grudniowego spadku sprzedaży w kategorii żywność i napoje o 2,4 proc. rok do roku (w ujęciu realnym), po zwyżce o 3 proc. w listopadzie. Jak wyliczyli ekonomiści PKO BP, był to pod tym względem najsłabszy grudzień co najmniej od 1994 r.

– Te dane są szczególnie zaskakujące w świetle raportu „Zakupy świąteczne 2018" przygotowanego przez firmę Deloitte. Zgodnie z wynikami badania ankietowego przeciętna rodzina planowała wydać na artykuły spożywcze w związku z przygotowaniami do świąt o 7,6 proc. więcej niż w 2017 r. – zauważył w komentarzu Krystian Jaworski, ekonomista z banku Credit Agricole.

Zdaniem Grzegorza Ogonka, ekonomisty z Santander Bank Polska, takie tąpnięcie sprzedaży żywności mogło być spowodowane układem dni świątecznych. Choć formalnie dni wolnych od pracy w grudniu 2018 r. było tyle samo co rok wcześniej, łatwiej było zaplanować dłuższy urlop. Ekonomiści PKO BP zwracają z kolei uwagę na to, że Polacy coraz częściej spędzają święta poza domem albo korzystają z kateringu.

Pomimo rozczarowującego grudnia średnio w IV kwartale sprzedaż detaliczna rosła nieco szybciej niż w III. To sugeruje, że w ostatnich trzech miesiącach roku przyspieszył wzrost wydatków konsumpcyjnych gospodarstw domowych (to szersza kategoria niż sprzedaż detaliczna). Ekonomiści mimo to podtrzymują prognozy, wedle których dynamika konsumpcji, która w ostatnich latach była głównym motorem wzrostu polskiej gospodarki, będzie stopniowo maleć. Tłumić ma ją wolniejszy wzrost dochodów Polaków z pracy, który z kolei będzie konsekwencją coraz wolniejszego wzrostu zatrudnienia przy dynamice wynagrodzeń zbliżonej do ubiegłorocznej.

Biznes
Amerykańska firma będzie produkować więcej półprzewodników w USA
Biznes
Kanada uderza w dwór i krewnych Putina oraz byłą szefową MSZ Austrii
Materiał Promocyjny
Rockfin na fali wznoszącej
Biznes
Za dużo OZE w Polsce? Zakaz rosyjskiego gazu. Sukces Airbusa na Airshow w Paryżu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Biznes
Sprawiedliwa, konkurencyjna i akceptowalna dla przedsiębiorców transformacja