Reklama

Poprawa w produkcji samochodów na Wyspach i w Hiszpanii

Produkcja samochodów w W. Brytanii wzrosła w sierpniu o 3,3 proc. pierwszy lat od 15 miesięcy. W Hiszpanii letnie miesiące zerwały z 8-miesięcznym spadkiem, notujac poprawę o 1,4 i 12,6 proc.

Aktualizacja: 26.09.2019 19:06 Publikacja: 26.09.2019 18:55

Poprawa w produkcji samochodów na Wyspach i w Hiszpanii

Foto: Bloomberg

Do wzrostu na Wyspach przyczyniło się przeniesienie letniej przerwy w produkcji na kwiecień przez firmy, które obawiały się zakłóceń w marcu, w pobliżu pierwszego terminu brexitu.

BMW, Peugeot, Honda i Jaguar Land Rover pozamykały swe fabryki w kwietniu na okres od kilku dni do 4 tygodni z obawy, że wyjście kraju z Unii spowoduje opóźnienia w dostawach podzespołów. To przyczyniło się do spadku produkcji w kwietniu aż o 44,5 proc., a co gorsze, przerwy były na próżno, bo termin brexitu uległ przesunięciu - podała organizacja producentów i handlowców SMMT.

W sierpniu nastąpiło odbicie o 3,3 proc. do 92 158 samochodów, do czego przyczynił się też wzrost popytu w kraju o 15,2 proc.

"Dzisiejsze liczby ukrywają jednak utrzymującą się tendencję spadkową i nasilające się przeciwne wiatry w sektorze w postaci międzynarodowych napięć w handlu, zmasowanych przemian w technologiach , a w W.Brytanii niepewności polityczno-gospodarczej. Teraz potrzebujemy, by parlament i rząd zdwoiły wysiłki w uzyskaniu umowy, która zachowa wolny i płynny handel" -oświadczył prezes SMTT, Mike Hawes, cytowany przez Reutera.

Zmiana w Hiszpanii

Poprawę sytuacji zapewnił wzrost produkcji samochodów osobowych i furgonetek - stwierdziła branżowa organizacja ANFAC. Mimo elementów niepewności zagrażających europejskim rynkom (wojna celna USA-Chiny, brexit) w lipcu wyprodukowano 244 720 pojazdów, o 1,4 proc. więcej niż rok temu. Sierpień był jeszcze lepszy: 111 590 sztuk, o 12,6 proc. więcej - dodała. Produkcja samochodów osobowych wzrosła w lipcu o 1,1 proc., a w sierpniu o 20,4 proc., natomiast furgonetek odpowiednio o 11,7 i 46,1 proc.

Reklama
Reklama

Większość produkcji była przeznaczona na eksport, bo liczba pojazdów rejestrowanych w kraju zmalała w lipcu o 11 proc., a w sierpniu o ponad 30 proc.

"Przestawienie fabryk na produkcję nowych modeli zaczyna dawać owoce, a należy wziąć pod uwagę, ze od lipca z hiszpańskich fabryk wyjeżdża o jeden model mniej" - stwierdziła ANFAC.

Dobre letnie miesiące pozwoliły zmniejszyć łączny spadek eksportu od początku roku. Hiszpania jest drugim producentem w Europie, a 90 proc. eksportuje. W lipcu eksport zwiększył się o 44, proc. do 205 358 sztuk, w sierpniu o 5,6 proc. do 96 667. Po 8 miesiącach nastąpił jednak spadek o 4,5 proc. do 1 536 279 sztuk.

ANFAC zakłada jednak poprawę na rynkach europejskich po wprowadzeniu od 1 września 2018 nowej formuły testowania emisji spalin WLTP, bo pojawiły się oznaki, że niektóre kraje, wielcy importerzy z Hiszpanii zaczynają gromadzić zapasy samochodów do sprzedaży w najbliższych miesiącach.

Biznes
Asseco bije rekordy wyników. Czy inwestorzy mogą liczyć na kolejną hossę?
Biznes
Asseco pokazuje wyniki. Polska noga rośnie najmocniej
Biznes
Polska gospodarka przyspiesza, fundusze obligacji, chmurowy sojusz Amazon–Google
Biznes
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Biznes
Zaproszenie AfD było błędem. Związek Przedsiębiorców Rodzinnych koryguje stanowisko
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama