Stawki od 8 do 18 proc. ogłoszone w sierpniu tymczasowo będą obowiązywać przez 5 lat, bo Komisja ustaliła w postępowaniu wyjaśniającym, że indonezyjscy producenci tego paliwa korzystają z darowizn, ulg podatkowych i dostępu do surowców w cenach niższych od rynkowych.
Unijny rynek biodiesla wynosi 9 mld euro rocznie, na Indonezję przypada import za ok. 400 mln euro, a producenci z tego kraju sprzedawali go po nieuczciwie niskich cenach powodując straty unijnych producentów — wyjaśniono.
Unia i Chiny są największymi rynkami eksportu biodiesla z Indonezji. Władze tego kraju zagroziły retorsyjnym cłem na nabiał z Unii.
Decyzja Brukseli o cle jest nowym ciosem dla indonezyjskich producentów po decyzji Unii z marca o konieczności stopniowego wycofywania oleju palmowego z ekologicznych paliw w transporcie, bo zakładanie plantacji palm olejowych przyczynia się do wyrębu lasów tropikalnych — pisze Reuter.
Komisja nałożyła też z tych samych powodów cło na biodiesel pochodzący z Argentyny, która korzystała z bezcłowego limitu 1,2 mln ton rocznie, jeśli sprzedawała go w cenie nie niższej od ustalonego minimum.