Reklama

Zadłużeni zależni od telefonu

Pandemia sprawiła, że jedna trzecia Polaków używa smartfona o dwie–cztery godziny dziennie dłużej, a 17 proc. płaci więcej za telefon – wynika z raportu KRD.

Publikacja: 14.07.2020 21:00

Zadłużeni zależni od telefonu

Foto: shutterstock

15 lipca to w kalendarzu pomniejszych świąt Dzień bez Telefonu. Z tej okazji w mediach społecznościowych i tradycyjnych pojawi się wiele tematycznie dostosowanych wpisów, artykułów i materiałów. W ten trend wpisuje się raport „Jak Polacy korzystają z telefonu i internetu w czasie pandemii" z badania przeprowadzonego przesz firmę IMAS na zlecenie Krajowego Rejestru Długów. „Rzeczpospolita" uzyskała do niego dostęp jako pierwsza.

W badaniu sprawdzano, w jaki sposób epidemia Covid-19 wpłynęła na czas, który Polacy spędzają z (prywatnym) telefonem w ręku. Zmiana w intensywności korzystania ze smartfona jest istotna.

Przed pandemią 80 proc. Polaków spędzało z prywatnym telefonem w dłoni co najmniej godzinę dziennie. W tej grupie 28 proc. używało go dwie–trzy godziny, a blisko 25 proc. dłużej. Sporą grupę stanowili użytkownicy, którzy korzystali z komórki ponad cztery godziny dziennie, w tym 14 proc. przez cztery–sześć godzin, a 9 proc. nawet dłużej. Nie będzie zaskoczeniem, że najintensywniej używają smartfonów osoby młode. 60 proc. osób w wieku 18–24 lata zadeklarowało, że korzystało z niego ponad cztery godziny dziennie.

Tymczasem od wybuchu epidemii ponad połowa użytkowników (56,5 proc.) przyznaje, że sięga po aparat częściej, a 54,3 proc. więcej czasu spędza w internecie.

Najliczniejsze grono (30 proc.) deklaruje, że używa telefonu o dwie–cztery godziny dłużej niż zwykle. Podobne (33 proc.), że o tyle więcej korzysta z internetu w telefonie.

Reklama
Reklama

Mimo to telefon służy przede wszystkim do rozmów (77 proc.), dalej do wysyłania wiadomości (64 proc.), korzystania z mediów społecznościowych (53 proc.). Około 58 proc. badanych przegląda w telefonie strony internetowe, nieco więcej niż połowa robi zdjęcia, a 48 proc. używa bankowości elektronicznej.

Czy w pandemii rosną rachunki? Zauważyło to 17 proc. badanych. 2 proc. odnotowało spadek wydatków, a 81 proc. – brak zmiany.

KRD alarmuje przy tym, że w I połowie br. zadłużenie z tytułu rachunków za telefon wzrosło rok do roku o 40 proc., do prawie 900 mln zł. Od lutego – o 9 proc.

Biznes
Ostrzeżenie szefa NATO, eksport polskich kosmetyków i cła Meksyku na Chiny
Materiał Promocyjny
MLP Group z jedną z największych transakcji najmu w Niemczech
Biznes
Nowa Jałta, czyli nieznane szczegóły planu Donalda Trumpa
Materiał Promocyjny
Polska jest dla nas strategicznym rynkiem
Biznes
MacKenzie Scott rozdaje majątek. Była żona Bezosa przekazała ponad 7 mld dolarów
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Biznes
Bruksela pod presją, kredyty Polaków i bariery handlowe w UE
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama