Firmy będą coraz mocniej wspierać sport

Bez hojnej pomocy biznesu nie byłoby sukcesów polskich zawodników i zespołów. W tym roku może być ona najwyższa w historii.

Aktualizacja: 31.05.2021 08:26 Publikacja: 30.05.2021 21:00

Firmy będą coraz mocniej wspierać sport

Foto: Adobe Stock

W ubiegłym roku pomimo pandemii wielu odwołanych imprez sportowych i zamkniętych dla kibiców stadionów wartość kontraktów sponsoringowych realizowanych na polskim rynku przekroczyła miliard złotych. Był to wynik słabszy jedynie od zanotowanego w 2019 r. i to zaledwie o 10 mln zł – wynika z szacunków firmy Sponsoring Insight.

– Kluczowe prawa sponsoringowe niezmiennie zakontraktowane są głównie przez spółki z sektora energetycznego i paliwowego. Warto zwrócić jednak uwagę na istotny wzrost aktywności sektora finansowego, w co wpisują się kontrakty zawarte na przestrzeni ostatnich miesięcy przez PKO BP z piłkarską Ekstraklasą, PZU z Igą Świątek oraz kontrakty Banku Pekao z Polską Ligą Koszykówki i Polskim Związkiem Koszykówki – mówi Michał Gradzik, partner zarządzający Sponsoring Insight. Dodaje, że po bardzo dynamicznym rozwoju wydatków przez ostatnie lata stabilizują się nakłady na sponsoring branży zakładów wzajemnych. Do większej aktywności wracają z kolei telekomy.

– Wzrostu wartości rynku praw sponsoringowych można upatrywać m.in. w zaangażowaniu kolejnych marek w sponsoring szeroko pojętego e-sportu – uważa Gradzik. W efekcie uważa, że w 2021 r. wartość całego rynku zwyżkuje o kilka procent.

Paliwowi mecenasi

Obecnie największym mecenasem polskiego sportu prawdopodobnie jest Orlen. Tak przynajmniej sam twierdzi. Ile konkretnie wydał na sport, nie podaje. Informuje jedynie, że w 2020 r. łączny ekwiwalent reklamowy w mediach polskich i zagranicznych, wynikający z działalności sponsoringowej w obszarze sportu i kultury, wyniósł niemal 800 mln zł. „W mediach zagranicznych pojawiło się ok. 100 tys. publikacji z prezentacją marki Orlen i ponad 860 tys. w mediach polskich" – twierdzi biuro prasowe spółki.

Flagowym projektem koncernu jest współpraca z zespołem Formuły 1 – Alfa Romeo Racing Orlen i wsparcie Roberta Kubicy. Od 2017 r. spółka jest strategicznym sponsorem Polskiego Komitetu Olimpijskiego i Polskiej Reprezentacji Olimpijskiej. Dodatkowo wspiera indywidualnie 30 zawodników, w tym sportowców, którzy na przełomie lipca i sierpnia będą walczyć o medale olimpijskie w Tokio.

W ubiegłym roku o 10 proc. wydatki na sponsoring sportowy zwiększyło PGNiG. Na tym nie koniec. „Zakładamy, że wydatki PGNiG na wsparcie strategicznych projektów sportowych będą w 2021 r. wyższe niż w 2020 roku. Jest to związane z podpisaną w grudniu 2020 r. umową ze Związkiem Piłki Ręcznej w Polsce, która przewiduje nowy, szerszy zakres współpracy" – informuje biuro public relations spółki.

Drugim najważniejszym wydarzeniem sportowym w tym roku będą mistrzostwa Europy w piłce nożnej. Euro 2021 szczególnie ważne jest dla Lotosu, głównego sponsor reprezentacji naszego kraju i Polskiego Związku Piłki Nożnej. Spółka wspiera też Polski Związek Narciarski. O tym, czy koncern zwiększy wydatki na sport, zdecydują jednak sami zawodnicy. „Co do zasady wydatki na sponsoring sportowy wzrosną, jednak zaplanowany budżet obejmuje także potencjalne premie za wyniki sportowe reprezentacji Polski w piłce nożnej. W przypadku braku osiągnięcia zakładanego wyniku sportowego finalne wydatki będą niższe niż w 2020 r." – twierdzi biuro prasowe Lotosu.

Energetyka daje mniej

Mocny spadek udziału w ogólnych wydatkach na zakup praw sponsoringowych zanotowała w ostatnich dwóch latach branża energetyczna (z 17,7 proc. do 12,4 proc.). Mimo to jest wiceliderem rynku. – W 2020 r. po dokonaniu analizy projektów sponsorskich grupa PGE podjęła decyzję o zmniejszeniu o połowę wydatków na sponsoring sportu – informuje Małgorzata Babska, kierownik wydziału komunikacji zewnętrznej i biura prasowego spółki. Co więcej, w tym roku wydatki pozostaną na poziomie 2020 r. W tym roku mniej na sport niż w 2019 r. przeznaczy też Tauron i Energa.

Mimo że kwoty wydawane na sport w wielu spółkach, zwłaszcza w tych z udziałem Skarbu Państwa, uznawane są za tajemnicę, to nie jest to już standard. KGHM podaje, że w 2020 r. przeznaczył na sponsoring sportu 29 mln zł wobec 23 mln zł w 2019 r. Z kolei w JSW wydatki na sport zwyżkowały do 17,3 mln zł z 15,8 mln zł. Oba koncerny wspierają głównie lokalne kluby.

W ubiegłym roku pomimo pandemii wielu odwołanych imprez sportowych i zamkniętych dla kibiców stadionów wartość kontraktów sponsoringowych realizowanych na polskim rynku przekroczyła miliard złotych. Był to wynik słabszy jedynie od zanotowanego w 2019 r. i to zaledwie o 10 mln zł – wynika z szacunków firmy Sponsoring Insight.

– Kluczowe prawa sponsoringowe niezmiennie zakontraktowane są głównie przez spółki z sektora energetycznego i paliwowego. Warto zwrócić jednak uwagę na istotny wzrost aktywności sektora finansowego, w co wpisują się kontrakty zawarte na przestrzeni ostatnich miesięcy przez PKO BP z piłkarską Ekstraklasą, PZU z Igą Świątek oraz kontrakty Banku Pekao z Polską Ligą Koszykówki i Polskim Związkiem Koszykówki – mówi Michał Gradzik, partner zarządzający Sponsoring Insight. Dodaje, że po bardzo dynamicznym rozwoju wydatków przez ostatnie lata stabilizują się nakłady na sponsoring branży zakładów wzajemnych. Do większej aktywności wracają z kolei telekomy.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Przyszłość prawa w świecie transformacji biznesu – relacja z Forum Legal Transformation 2024
Biznes
Ekonomista oszacował „moc” reprezentacji na Euro 2024. Która najsilniejsza?
Biznes
System kaucyjny u bram, lobbing odpocznie. Jest trzeci wniosek operatora
Materiał Promocyjny
Jaki jest proces tworzenia banku cyfrowego i jakie czynniki są kluczowe dla jego sukcesu?
Biznes
Renasansu atomu już nic nie zatrzyma. Efekt? Wielka hossa na zapomnianym rynku
Biznes
Euro 2024 to emocje nie tylko sportowe. Spółki giełdowe wydają krocie na sponsoring