W ubiegłym roku pomimo pandemii wielu odwołanych imprez sportowych i zamkniętych dla kibiców stadionów wartość kontraktów sponsoringowych realizowanych na polskim rynku przekroczyła miliard złotych. Był to wynik słabszy jedynie od zanotowanego w 2019 r. i to zaledwie o 10 mln zł – wynika z szacunków firmy Sponsoring Insight.

– Kluczowe prawa sponsoringowe niezmiennie zakontraktowane są głównie przez spółki z sektora energetycznego i paliwowego. Warto zwrócić jednak uwagę na istotny wzrost aktywności sektora finansowego, w co wpisują się kontrakty zawarte na przestrzeni ostatnich miesięcy przez PKO BP z piłkarską Ekstraklasą, PZU z Igą Świątek oraz kontrakty Banku Pekao z Polską Ligą Koszykówki i Polskim Związkiem Koszykówki – mówi Michał Gradzik, partner zarządzający Sponsoring Insight. Dodaje, że po bardzo dynamicznym rozwoju wydatków przez ostatnie lata stabilizują się nakłady na sponsoring branży zakładów wzajemnych. Do większej aktywności wracają z kolei telekomy.

– Wzrostu wartości rynku praw sponsoringowych można upatrywać m.in. w zaangażowaniu kolejnych marek w sponsoring szeroko pojętego e-sportu – uważa Gradzik. W efekcie uważa, że w 2021 r. wartość całego rynku zwyżkuje o kilka procent.

Paliwowi mecenasi

Obecnie największym mecenasem polskiego sportu prawdopodobnie jest Orlen. Tak przynajmniej sam twierdzi. Ile konkretnie wydał na sport, nie podaje. Informuje jedynie, że w 2020 r. łączny ekwiwalent reklamowy w mediach polskich i zagranicznych, wynikający z działalności sponsoringowej w obszarze sportu i kultury, wyniósł niemal 800 mln zł. „W mediach zagranicznych pojawiło się ok. 100 tys. publikacji z prezentacją marki Orlen i ponad 860 tys. w mediach polskich" – twierdzi biuro prasowe spółki.

Flagowym projektem koncernu jest współpraca z zespołem Formuły 1 – Alfa Romeo Racing Orlen i wsparcie Roberta Kubicy. Od 2017 r. spółka jest strategicznym sponsorem Polskiego Komitetu Olimpijskiego i Polskiej Reprezentacji Olimpijskiej. Dodatkowo wspiera indywidualnie 30 zawodników, w tym sportowców, którzy na przełomie lipca i sierpnia będą walczyć o medale olimpijskie w Tokio.

W ubiegłym roku o 10 proc. wydatki na sponsoring sportowy zwiększyło PGNiG. Na tym nie koniec. „Zakładamy, że wydatki PGNiG na wsparcie strategicznych projektów sportowych będą w 2021 r. wyższe niż w 2020 roku. Jest to związane z podpisaną w grudniu 2020 r. umową ze Związkiem Piłki Ręcznej w Polsce, która przewiduje nowy, szerszy zakres współpracy" – informuje biuro public relations spółki.

Drugim najważniejszym wydarzeniem sportowym w tym roku będą mistrzostwa Europy w piłce nożnej. Euro 2021 szczególnie ważne jest dla Lotosu, głównego sponsor reprezentacji naszego kraju i Polskiego Związku Piłki Nożnej. Spółka wspiera też Polski Związek Narciarski. O tym, czy koncern zwiększy wydatki na sport, zdecydują jednak sami zawodnicy. „Co do zasady wydatki na sponsoring sportowy wzrosną, jednak zaplanowany budżet obejmuje także potencjalne premie za wyniki sportowe reprezentacji Polski w piłce nożnej. W przypadku braku osiągnięcia zakładanego wyniku sportowego finalne wydatki będą niższe niż w 2020 r." – twierdzi biuro prasowe Lotosu.

Autopromocja
Panel dyskusyjny "Budujemy miasto"

Samorządy i deweloperzy są skazani na współpracę przy realizacji inwestycji

OGLĄDAJ RELACJĘ

Energetyka daje mniej

Mocny spadek udziału w ogólnych wydatkach na zakup praw sponsoringowych zanotowała w ostatnich dwóch latach branża energetyczna (z 17,7 proc. do 12,4 proc.). Mimo to jest wiceliderem rynku. – W 2020 r. po dokonaniu analizy projektów sponsorskich grupa PGE podjęła decyzję o zmniejszeniu o połowę wydatków na sponsoring sportu – informuje Małgorzata Babska, kierownik wydziału komunikacji zewnętrznej i biura prasowego spółki. Co więcej, w tym roku wydatki pozostaną na poziomie 2020 r. W tym roku mniej na sport niż w 2019 r. przeznaczy też Tauron i Energa.

Mimo że kwoty wydawane na sport w wielu spółkach, zwłaszcza w tych z udziałem Skarbu Państwa, uznawane są za tajemnicę, to nie jest to już standard. KGHM podaje, że w 2020 r. przeznaczył na sponsoring sportu 29 mln zł wobec 23 mln zł w 2019 r. Z kolei w JSW wydatki na sport zwyżkowały do 17,3 mln zł z 15,8 mln zł. Oba koncerny wspierają głównie lokalne kluby.