Najnowsze wersje kompaktów, np. toyota corolla czy skoda octavia, przypominają pod względem pojemności i wyposażenia samochody klasy średniej wyższej sprzed kilku lat.
Firma Samar na podstawie danych sprzedaży po trzech kwartałach oszacowała, że wzorowy kompakt kupowany w Polsce to pięciodrzwiowy hatchback z silnikiem benzynowym o pojemności 1,6 litra i mocy 106 KM. Odznacza się niewielkim spalaniem, wynoszącym średnio 6,1 l/100 km, ma pięciobiegową manualną skrzynię biegów, układ antypoślizgowy ABS, poduszkę powietrzną kierowcy i pasażera oraz dwie poduszki boczne. Udogodnienia dla kierowców i pasażerów ograniczają się do elektrycznego sterowania szyb przednich, centralnego zamka, klimatyzacji i komputera pokładowego. Większość posiada też radioodbiornik z odtwarzaczem płyt kompaktowych. Cena tak wyposażonego auta nie przekracza 68 tys. złotych brutto.Hatchback cieszy się największą popularnością – modele z tym nadwoziem stanowiły ponad 65 proc. sprzedaży. Reszta przypada na kombi (19 proc.) i sedany (15 proc.). Ponad 55 proc. samochodów kompaktowych wyposażonych jest w silniki benzynowe. Diesle najczęściej wybierane są w kombi (70 proc.). Osoby kupujące kompakty, najczęściej wybierają skodę octavię. Sprzedano ich w Polsce w tym roku prawie 10 tys. sztuk. Na kolejnych pozycjach znalazły się ford focus (8,8 tys. sztuk) i opel astra III (5,7 tys.).
Najbardziej typowe kompakty toyota corolla i opel astra II zajęły dopiero czwarte i piąte miejsce (po ok. 5,3 tys. sztuk). Na szóstej pozycji znajduje się honda civic (ok. 5 tys. sztuk).
Dzięki nowemu modelowi, atrakcyjnej cenie i wyposażeniu, jej sprzedaż wzrosła w tym roku o 45 proc. Wśród nowości rynkowych, najwyższą pozycję uzyskała corolla w wersji hatchback, czyli auris (4 670 sztuk). Tylko o dziewięć sztuk mniej sprzedano kii cee’d. Pierwszą dziesiątkę popularnych kompaktów zamyka volkswagen golf (4,1 tys. sztuk) i renault megane (3,3 tys.).
Najczęściej wybierane były wersje octavii z silnikami diesla 1,9, zaś w przypadku astry II, hondy city i civic oraz kia cee’d najbardziej popularne są silniki benzynowe 1,4 litra. Jak podkreślają analitycy samaru, ponad połowę nabywców modelu z pierwszej piątki stanowią przedsiębiorcy. W przypadku focusa ten udział sięgał nawet 70 proc. Tuż za nim znajdują się skoda octavia (62 proc.) i opel aastra (obydwie wersje II i II mają łącznie – 59 proc.). Co drugi samochód zarejestrowany w tym roku na firmę to kompakt.