W przyszłym roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad będzie miała do dyspozycji na budowę nowych i remont istniejących dróg ok. 20,8 mld zł. To o prawie 10 mld więcej niż w tym roku. – Z 11,8 mld zł na budowę nowych tras i przygotowanie kolejnych inwestycji wydaliśmy ponad 10 mld zł, czyli prawie 90 proc. naszego budżetu – chwalił się dziennikarzom Zbigniew Kotlarek, generalny dyrektor dróg krajowych i autostrad. Drogowcy twierdzą, że w przyszłym roku zagospodarują wszystkie powierzone im pieniądze.

W przyszłym roku Generalna Dyrekcja ma rozpocząć budowę prawie 515 km dróg ekspresowych i 625 km autostrad. Rok później ruszą prace nad kolejnymi odcinkami tras szybkiego ruchu (łącznie 975 km) i autostrad (281 km). Jednak efekty tych prac kierowcy zaczną odczuwać dopiero w roku 2010. Inwestycja drogowa trwa bowiem od 12 do 24 miesięcy.W przyszłym roku przybędzie niecałe 100 km nowych autostrad. Kierowcy dostaną 4,5 km A2 wybudowanej przez GDDKiA koło Strykowa wraz z łącznikiem krajowej czternastki. Budowę 91 km A1 z Gdańska do Grudziądza zakończy firma Gdańsk Transport Company. Miała ona koncesję także na kolejny, 62-kilometrowy odcinek trasy od Grudziądza do Torunia, ale na początku 2006 roku rząd ją cofnął, przekonując, że inwestycje zrealizuje taniej i szybciej. Obecnie trwa wybór wykonawcy tego odcinka, a jednocześnie GTC walczy w sądzie o cofnięcie decyzji ministra transportu sprzed blisko dwóch lat.

W 2008 r. kierowcy pojadą również 125,8 km nowych dróg ekspresowych. To m.in. łącznie 58 km ekspresowej siódemki (od Jedlińska do Grójca wraz z obwodnicą Grójca i od Myślenic do Lubnia na zakopiance). Zakończyć się mają również prace na 38-kilometrowym odcinku ekspresowej ósemki między Radzyminem a Wyszkowem. Drogowcy planują także otwarcie ośmiu obwodnic, m.in. Nowej Soli, Płońska, Puław czy Biecza. W sumie mowa o 69,55 km nowych tras. – Przygotowujmy się do budowy ponad 200 kolejnych obwodnic – deklaruje Zbigniew Kotlarek.

Chwaląc się osiągnięciami, drogowcy zadeklarowali, że zdąża przygotować sieć dróg do czasu Euro 2012. Obecnie mamy 674 km autostrad i 317 km dróg ekspresowych. Według zapowiedzi do 2012 roku ma przybyć 3012 km tras ekspresowych i 1050 km autostrad.

Na razie jednak w budowie jest zaledwie 20 proc. z planowanych autostrad i ok. 7 proc. dróg ekspresowych. W przypadku ok. 560 km tras trwa wybór wykonawców. Biorąc jednak pod uwagę czas, jaki zajmuje uzyskanie decyzji środowiskowej, wykup gruntów i wybór wykonawcy, to bez przyspieszenia prac tych zapowiedzi nie uda się spełnić. – Realizacja budżetu na ten rok potwierdza, że damy radę wydać każde dostępne pieniądze i sprostać zadaniom – deklaruje Zbigniew Kotlarek.