Rynek urządzeń do klimatyzacji jest wart w Polsce już ok. miliarda złotych. Ale prawdziwy boom dopiero przed nim.
Klimatyzatory w domu to w Polsce ciągle luksus, jednak ich sprzedaż regularnie rośnie. – W ubiegłym roku aż o 120 proc. Ich oferta w naszych sklepach jest cały czas poszerzana – mówi Wioletta Batóg, rzeczniczka Media Saturn Holding, do którego należą sieci Media Markt i Saturn.
– Popyt na urządzenia chłodzące wzrasta podczas pierwszych upałów, natomiast największy wzrost sprzedaży notowany jest w okresie maj – lipiec – mówi Marek Perendyk, prezes Centrum Klima, firmy, która jest jest liderem wśród polskich dystrybutorów oraz producentów urządzeń klimatyzacyjnych. Spółka jeszcze w maju chce zadebiutować na rynku NewConnect, a z emisji private placement pozyskała na rozwój blisko 8 mln zł.
Choć sprzedaż dla klientów indywidualnych rośnie, stanowi tylko jedną trzecią rynku. Sprzedawcy i instalatorzy klimatyzatorów największe nadzieje wiążą z branżą biurową i handlową. W tym i przyszłym roku planowane jest otworzenie ponad 3 mln mkw. nowych galerii handlowych, a w każdym tego typu obiekcie klimatyzacja jest standardem. Bardzo szybko rozwija się też rynek biurowy – np. w Krakowie, gdzie – jak podaje firma badawcza Cushman & Wakefield – planowane lub już w budowie jest 447 tys. mkw. powierzchni biurowej wobec 350 tys. istniejącej na koniec ub.r. Z kolei w Trójmieście, gdzie jest już 230 tys. mkw. biur, inwestorzy planują kolejne 270 tys.
10 proc. rośnie co roku wartość polskiego rynku urządzeń klimatyzacyjnych