Gorący rynek klimatyzatorów

Rynek urządzeń do klimatyzacji jest wart w Polsce już ok. miliarda złotych. Ale prawdziwy boom dopiero przed nim

Publikacja: 15.05.2008 04:20

Rynek urządzeń do klimatyzacji jest wart w Polsce już ok. miliarda złotych. Ale prawdziwy boom dopiero przed nim.

Klimatyzatory w domu to w Polsce ciągle luksus, jednak ich sprzedaż regularnie rośnie. – W ubiegłym roku aż o 120 proc. Ich oferta w naszych sklepach jest cały czas poszerzana – mówi Wioletta Batóg, rzeczniczka Media Saturn Holding, do którego należą sieci Media Markt i Saturn.

– Popyt na urządzenia chłodzące wzrasta podczas pierwszych upałów, natomiast największy wzrost sprzedaży notowany jest w okresie maj – lipiec – mówi Marek Perendyk, prezes Centrum Klima, firmy, która jest jest liderem wśród polskich dystrybutorów oraz producentów urządzeń klimatyzacyjnych. Spółka jeszcze w maju chce zadebiutować na rynku NewConnect, a z emisji private placement pozyskała na rozwój blisko 8 mln zł.

Choć sprzedaż dla klientów indywidualnych rośnie, stanowi tylko jedną trzecią rynku. Sprzedawcy i instalatorzy klimatyzatorów największe nadzieje wiążą z branżą biurową i handlową. W tym i przyszłym roku planowane jest otworzenie ponad 3 mln mkw. nowych galerii handlowych, a w każdym tego typu obiekcie klimatyzacja jest standardem. Bardzo szybko rozwija się też rynek biurowy – np. w Krakowie, gdzie – jak podaje firma badawcza Cushman & Wakefield – planowane lub już w budowie jest 447 tys. mkw. powierzchni biurowej wobec 350 tys. istniejącej na koniec ub.r. Z kolei w Trójmieście, gdzie jest już 230 tys. mkw. biur, inwestorzy planują kolejne 270 tys.

10 proc. rośnie co roku wartość polskiego rynku urządzeń klimatyzacyjnych

Dynamicznie rozwija się też rynek mieszkaniowy, a coraz więcej budowanych apartamentowców jest wyposażonych w systemy klimatyzacyjne. Dla firm to obiecujący rynek – jedna instalacja do dużego obiektu może być warta kilka, a nawet kilkanaście milionów euro.

– Według naszego generalnego partnera w Polsce firmy Airconsys rynek urządzeń klimatyzacyjnych jest wart już ok. 1 mld zł – mówi Kazimierz Monkiewicz, prezes Panasonic Polska.

Firma zapowiada walkę o pierwszą pozycję na naszym rynku, choć zaczyna z niskiego pułapu. W Japonii jej udział rynkowy przekracza 20 proc.

Rynek urządzeń do klimatyzacji jest wart w Polsce już ok. miliarda złotych. Ale prawdziwy boom dopiero przed nim.

Klimatyzatory w domu to w Polsce ciągle luksus, jednak ich sprzedaż regularnie rośnie. – W ubiegłym roku aż o 120 proc. Ich oferta w naszych sklepach jest cały czas poszerzana – mówi Wioletta Batóg, rzeczniczka Media Saturn Holding, do którego należą sieci Media Markt i Saturn.

Pozostało 80% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?