Z możliwości zlecania części zadań firmy na zewnątrz w Polsce najintensywniej korzysta branża finansowa – wynika z badań rynku outsourcingu przeprowadzonych na zlecenie firmy ArchiDoc. Z usług podmiotów zewnętrznych korzysta aż 73 proc. tego typu przedsiębiorstw.
Na zewnątrz najczęściej zlecane jest zarządzanie dokumentacją, rozwiązania informatyczne, windykacja i obsługa klienta. Co ciekawe, z badania wynika, że 10,3 proc. przebadanych instytucji finansowych zleca na zewnątrz zadania finansowe, czyli elementy swojej podstawowej działalności: rachunkowość, finanse czy księgowość.
– Outsourcowanie zadań finansowych przez instytucje tej branży tylko pozornie jest zaskakujące – uważa Marek Juraś, analityk finansowy DM BZWBK. – Wynika to z faktu, że wiele oddziałów globalnych instytucji finansowych, np. banków, prowadzi część swoich zadań w wyspecjalizowanych ośrodkach, np. w Indiach.
ArchiDoc w swoim raporcie przewiduje rozwój rynku outsourcingu. – Jego największą zaletą jest zmniejszenie kosztów – czytamy w raporcie. Zgadza się z tym Robert Gwiazdowski, szef Centrum im. Adama Smitha: – Firmie, która potrzebuje np. call center, taniej jest zlecić obsługę tego zadania na zewnątrz, niż zbudować własne i przeszkolić pracowników. To dotyczy całej branży outsourcingu – twierdzi Gwiazdowski. Według niego popularności zlecania zadań na zewnątrz nie zmniejszy nawet niższa jakość takich rozwiązań, co widać szczególnie na przykładzie call center, często obsługiwanych przez słabo przeszkolonych pracowników. – Obecnie cięcie kosztów jest ważniejsze niż jakość dostarczanych usług – twierdzi także Marek Juraś z DM BZWBK. – Branża outsourcingu rzeczywiście może skorzystać na kryzysie. Wiele firm skupia się na kosztach – powiedział „Rz” analityk.
Widać to po deklaracjach badanych dotyczących planowanego zlecania zadań na zewnątrz. Aż 13 proc. ma taki zamiar w najbliższym czasie. Podobne plany ma także co piąta firma branży produkcyjnej.