– Ten dobry wynik zawdzięczamy rosnącemu eksportowi przy bardzo słabej koniunkturze panującej na krajowym rynku – komentuje Aleksander Kierecki z analizującej rynek firmy JMK. Na eksport trafiły aż 1004 zbudowane w kraju pojazdy (wzrost rok do roku o prawie 54 proc.).
Największym producentem w kraju pozostaje MAN (38 proc. udziału w rynku). Za nim są: Solaris Bus & Coach (20,6 proc.), Scania (19,5 proc.) i Volvo (10,4 proc.).
Najwięcej wyprodukowano autobusów miejskich (938 sztuk). Ich udział w produkcji stale rośnie. W I kw. aż o 49 proc. rok do roku. – Dobra sytuacja panuje też w segmencie autobusów turystycznych, gdzie wyprodukowano łącznie 68 autokarów. O 22 sztuki więcej niż przed rokiem – komentuje Aleksander Kierecki.
Notowany w tym roku wzrost produkcji umocni nas na trzecim miejscu w rankingu największych producentów autobusów w Europie. Wyprzedzają nas jedynie Niemcy i Szwecja. W tyle pozostały m.in. Francja, Wielka Brytania, Hiszpania czy Włochy. Na koniec ubiegłego roku Polska miała ponad 11-proc. udział w produkcji autobusów w Europie.
Z kolei największym sprzedawcą autobusów w kraju był w I kw. tego roku Solaris (52 sztuki). Firma z Bolechowa wyprzedziła CMS Auto (25), Solbusa (23) i Kapenę (20). Sprzedaż autobusów w kraju sięgnęła po trzech miesiącach tego roku 162 sztuk, co oznacza spadek o prawie 52 proc.