Soki i woda odporne na kryzys

W ciągu dziewięciu miesięcy Polacy wydali na napoje 8,7 mld zł.

Publikacja: 05.12.2009 11:32

Od stycznia do września 2009 r. wydaliśmy na wodę prawie 2 mld zł, o 10 proc. więcej niż rok wcześni

Od stycznia do września 2009 r. wydaliśmy na wodę prawie 2 mld zł, o 10 proc. więcej niż rok wcześniej

Foto: Fotorzepa, Raf Rafał Guz

Nasze wydatki na napoje bezalkoholowe były o 5 proc. wyższe niż przed rokiem – policzyła firma Nielsen. W tym samym czasie wielkość rynku zwiększyła się o 3 proc. Tempo, w jakim sprzedaż napoi rośnie w tym roku, mogłoby być wyższe, gdyby nie chłodny początek lata.

Leszek Rodak, dyrektor zarządzający Polskich Zdrojów – producenta Cisowianki, drugiej marki wody w Polsce, zwraca uwagę, że we wrześniu sprzedaż jego firmy zwiększyła się o 70 proc., natomiast w ciągu trzech kwartałów 2009 r. poszła w górę o ok. 40 proc.

Zadowolone są nie tylko Polskie Zdroje. Nielsen podaje, że od stycznia do września 2009 r. wydaliśmy na wodę prawie 2 mld zł, o 10 proc. więcej niż rok wcześniej. Po trzech kwartałach sprzedaż Żywca Zdroju, lidera polskiego rynku wody, zwiększyła się o 14 proc. Natomiast od lipca do września popyt na jego produkty wzrósł o 35 proc.

Dwaj najwięksi producenci wody w Polsce przyznają, że tak znaczący wzrost sprzedaży zawdzięczają przede wszystkim rozwijaniu dystrybucji oraz kampaniom promocyjnym. Firma Expert Monitor podaje, że w ciągu trzech kwartałów 2009 r. Żywiec Zdrój wydał na reklamę w mediach ok. 20 mln zł, o niemal jedną piątą więcej niż w 2008 r.

Tymczasem o 3 proc. urosły nasze wydatki na soki, nektary i napoje. W ciągu trzech kwartałów tego roku przeznaczyliśmy na nie niemal 3 mld zł. Joanna Bancerowska, rzecznik prasowy Agros Novej, trzeciej firmy na tym rynku, zwraca uwagę, że jego lokomotywą są w tym roku soki. Wartość ich sprzedaży zwiększyła się o ok. jedną piątą, a wielkość o 29 proc. Zdaniem Bancerowskiej skuteczna okazała się strategia Agros Novej oparta na sokach bez cukru.

W grupie Maspex, który jest liderem rynku soków, nektarów i napojów w Polsce, liczą na utrzymanie przychodów z 2008 r. Wyniosły one wówczas ok. 2,5 mld zł. Jednak na wyniki tej firmy, w znacznie większym stopniu niż u największych konkurentów, wpływ ma wyhamowanie sprzedaży w regionie. Maspex jest bowiem czołowym producentem napojów w Europie Środkowo-Wschodniej.

Z kolei w Horteksie, firmie numer dwa na krajowym rynku soków i napojów, zwracają uwagę, że najszybciej w tym roku – o kilkanaście procent – rośnie sprzedaż ich napojów dla dzieci oraz drogich produktów tzw. premium. Natomiast w porównaniu do ubiegłego roku spadła sprzedaż tanich napojów. Powód? Rosnący popyt na marki własne oferowane przez sieci handlowe. W przypadku wody już niemal co trzeci litr kupowany przez Polaków to marka własna.

Od stycznia do września 2009 r. sprzedaż napojów gazowanych zwiększyła się o 3 proc., do ok. 2,7 mld zł. Kupiliśmy ich o 3 proc. mniej niż w 2008 r. Zdaniem Iwony Jacaszek, dyrektora ds. korporacyjnych Coca-Coli HBC Polska, lekkiego ożywienia na rynku można się spodziewać w drugiej połowie 2010 r.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora [mail=b.drewnowska@rp.pl]b.drewnowska@rp.pl[/mail]

Nasze wydatki na napoje bezalkoholowe były o 5 proc. wyższe niż przed rokiem – policzyła firma Nielsen. W tym samym czasie wielkość rynku zwiększyła się o 3 proc. Tempo, w jakim sprzedaż napoi rośnie w tym roku, mogłoby być wyższe, gdyby nie chłodny początek lata.

Leszek Rodak, dyrektor zarządzający Polskich Zdrojów – producenta Cisowianki, drugiej marki wody w Polsce, zwraca uwagę, że we wrześniu sprzedaż jego firmy zwiększyła się o 70 proc., natomiast w ciągu trzech kwartałów 2009 r. poszła w górę o ok. 40 proc.

Pozostało 81% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?